VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ON-LINE: čtěte on-line rozhovor se známým vzduchoplavcem Janem Smrčkou

Vzduchoplavec a pilot letadel Jan Smrčka odpovídal na dotazy čtenářů Berounského deníku deníku v pondělí 12. září v 10 hodin.

ON-LINE: čtěte on-line rozhovor se známým vzduchoplavcem Janem Smrčkou

Jan Smrčka

Tento rozhovor byl ukončen dne 12.9.2016
DOTAZ: Dobrý den, jaký závod vás čeká? A jak dlouho se letí?
ODPOVĚĎ:Jedná se o nejstarší závod na světě. Jedná se o Pohár Gordon Bennetta. Startuje se v Německu u holandských hranic. Soutěží se na nejdelší vzdálenost. Vyhrává ten, kdo uletí nejdál. My startujeme jako nesoutěžní posádka a budeme se snažit splněnit kvalifikačních kritéria, abychom se mohli této soutěže zúčastnit v příštím roce.
DOTAZ: Dobrý den, zajímalo by mne, jaké balony máte, čím je plníte, kolik se do nich vejde lidí a kolik takový jeden balón stojí?
ODPOVĚĎ:Máme šest horkovzdušných balónů, jeden plynový balón a jednu horkovzdušnou vzducholoď. Plynové balóny se plní vodíkem. A potřebujeme asi jednu tunu písku jako zátěž. Plynový balón je až pro čtyři lidi a pilota. V tomto balónu poletím i soutěž v Německu, ale naše posádka bude jen dvoučlenná. Plynový balón stojí 57 tisíc Euro. Ty horkovzdušné balóny jsou pro jednoho až dvanáct lidí a cena je 400 tisíc a 3,5 milionu korun.
DOTAZ: Jak jste se dostal k létání v balónu? Mohl by jste mi říci co se vám na tom líbí?
ODPOVĚĎ:Na létání mě upozornil let Vladimíra Remka, ale v té době nebylo pro normálního člověka létání dostupné. V roce 81 jsem viděl film Volání výšek. Film byl o stavbě plynového balónu. A to mě velmi zaujalo. Později jsem se stal členem balón klubu Praha, kde jsem se mohl létání v balónu věnovat. Měl jsem možnost startovat na mistrovství světa a Evropy, a to mě později přivedlo i k profesionální dráze. Na létání balónem se mi nejvíce líbí to, že na jednu stranu musí pilot odvést naprosto přesný výkon a na druhou stranu má ohromnou možnost improvizace.
DOTAZ: Máte tento týden letět nějaký závod. O co se jedná a jak vidíte své šance?
ODPOVĚĎ:Jedná se o Pohár Gordon Bennetta, o kterém jsem se zmiňoval v předchozí odpovědi. V letošním ročníku jsme jako nesoutěžní posádka, náš cíle je ale letět alespoň dvanáct hodin a uletět šest set kilometrů. Máme dvojí omezení. Pokud bude foukat východní vítr, tak budeme muset přistát na západním pobřeží Evropy. Stejná situace bude v případě, že bude foukat jižní vítr a my budeme muset přistávat na severním pobřeží Evropy. Optimální by byl západní vítr, při něm bychom mohli doletět až do Polska nebo do Čech. V tomto případě budeme limitovaní propustností našeho balónu. Je veterán z roku 1987, a tím pádem není v nejlepší kondici.
DOTAZ: Můžete mi prosím říci, jaké závody už máte za sebou a co jste vyhrál?
ODPOVĚĎ:Jsem rád, že jsem mohl startovat na mistrovských závodech jak českých, tak evropských i světových. Kdysi jsem létal jako copilot s Vráťou Hlavatým. Vyhráli jsme několik českých titulů. Zúčastnili jsme se dvou mistrovství Evropy a jednoho mistrovství světa. Naše výsledky byly ale ovlivněny nedostatečným finančním zabezpečením. Myslím si, že jsme měli aktuálně na pozice ve třetí desítce. Já sám jsem vyhrál pět regionálních závodů a přivezl jsem si několik pohárů za druhé až páté místo. Osobně jsem si nejvíce cenil závodů na mistrovství světa horkovzdušných vzducholodí a tří otevřených mistrovství Německa v závodech plynových balónů.
DOTAZ: Když chci letět balónem, co mě čeká. Co musím umět? A ještě mi řekněte jak velký vítr musí být, aby se mohl balón vznést?
ODPOVĚĎ:Když chcete letět jako pasažér stačí, když si koupíte letenku. Jinak jako pasažér nemusíte umět nic. V případě, že byste chtěla balón sama řídit, pak vás v naší balónové škole provedeme teorií i praxí a zhruba nalétáte sedmnáct hodin. Což vás opravňuje k pilotnímu přezkoušení a vydání pilotní licence. Podle letové příručky lze létat za přízemního větru o rychlosti sedm metrů za vteřinu. Pro vyhlídkové lety považujeme za optimální rychlost větru čtyři metry za vteřinu.
DOTAZ: Dobrý den, kde už jste s vašimi balóny létal? A jaký byl váš nejdelší let?
ODPOVĚĎ:Létal jsem po celé Evropě, byl jsem v USA, v Africe. Z nejexotičtějších zemí jsem byl jako první Mongolsku, zajímavou zkušenost mám i z Indie. Nejdelší let byl na mistrovství Německa plynových balónu z Osnabrucku do Drážďan. A nejhezčí přes Kanál La Manche.
DOTAZ: Jakých závodů jste se ve svém životě ve vzduchu zúčastnil? A kdo byl Váš největší soupeř?
ODPOVĚĎ:O svých závodech jsem se již zmiňoval. Můj největší soupeř bylo vždy počasí.
DOTAZ: Jezdíte také na balonářské srazy? Jaká tam je atmosféra a kde už jste na nich všude byl? Který se vám nejvíce líbil? Kolik se na takovém srazu sejde balónů?
ODPOVĚĎ:Na balonářské srazy jezdím a velmi rád. Nejpříjemnější srazy jsou v Alpách a v Holandsku. Nádhernou a noblesní atmosféru jsem zažil na srazu Bristol Balloon Fiesta a Albuquerque International Balloon Fiesta. Tyto dva balonářské srazy považuji za nejlepší. Do Bristolu jezdí kolem čtyř set balonů a do Albuquerque jezdí sedm set padesát balonů, ale zažil jsem už zde i téměř jedenáct set balonů. Já měl startovní číslo 924.
DOTAZ: Na čem všem jste létal než jste skončil u balónu? A co bylo pro vás nejnáročnější?
ODPOVĚĎ:Létal jsem s ultralaity, paraglaidem i rogalem. Seznámil jsem se s větroni a motorovými letadly. Balony ale považuji za nejlepší. Je hrozně jednoduché říci, že poletím do Pardubic. V případě, že mám motor a knipl, tak do nich doletím. Když letím balonem, tak tu jistotu nemám. Nevím, jestli se nezmění směr větru či počasí.
DOTAZ: Povězte mi, má takový vzduchoplavec nějaký sen? A můžete mi říci jaký je ten váš?
ODPOVĚĎ:Přeletět Atlantik.
DOTAZ: Co vaše rodina? Také létá a už jste si někdy udělali dovolenou v bolónu? Jaké to bylo a na kolik dnů?
ODPOVĚĎ:Balonem létá i moje dcera a balonářské srazy, to je moje dovolená. Obvykle na týden.
DOTAZ: Jaké trasy létáte a jaký byl váš nejdelší let a jak dlouho trval?
ODPOVĚĎ:Obvykle létáme na Karlštejnsku nebo v okolí Plzně. Nejdelší let jsem už zmiňoval a let trval čtrnáct hodin.
DOTAZ: Zajímalo by mne, jaká jsou vaše přistání. Stalo se vám, že jste někdy přistál ve vodě? A jaká máte taková ta kuriózní přistání?
ODPOVĚĎ:V sobotu večer jsem přistával na břehu Berounky, kde shodou okolností hasiči hasili doutnající pařez. Nabídli nám pomoc, což bylo lákavé využít. Hodili jsme jim lano a oni nás přitáhli ke břehu. Hasičům z Tetína děkujeme za pomoc, ale příště se spolehneme raději sami na sebe, protože nyní řešíme kolem této pomoci spoustu administrativy.
DOTAZ: Jak dlouho trvá, než se takový balón připraví na let a jak dlouho ho skládáte? Kolik na to potřebujete lidí. A ještě by mě zajímalo, kolik takový balón stojí.
ODPOVĚĎ:Příprava i sbalení balonu trvají stejný čas. Každý cca 15 až dvacet minut. Podle velikosti balonu potřebujeme na tyto úkony dva až osm lidí. O cenách jsme už hovořili výše.
DOTAZ: Jak je takový balón těžký? Kolik písku s sebou vozíte a už s Vámi někdy balón spadl?
ODPOVĚĎ:zřejmě máte na mysli plynový balón. Ten váží asi dvě stě padesát kilo. Vezeme s sebou asi osm set kilo písku. Zatím se mnou balon nikdy nespadl a věřím, že nespadne. Také pro to dělám maximum.
DOTAZ: Létal jste někdy ve vzducholodi? Jaké to bylo?
ODPOVĚĎ:Létání vzducholodí je podle mne královská disciplína a já osobně to miluji. Moje vzducholoď je sice letuschopná ale jen za téměř bezvětří. Takže hledáme sponzora, který by nám pomohl se zakoupením nového obalu naší vzducholodi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení