Zákazníci sice neřeší, odkud zboží nakupují, ale řeší bezpečnost plateb. Klienti zkrátka chtějí mít jistotu, že nepřijdou o své peníze a dostanou za ně naopak požadované zboží. V online obchodování se přitom točí obrovské sumy. Společnost eMarketer odhaduje, že v roce 2016 nakupovalo po celém světě online více než 1,6 miliardy lidí, kteří dohromady utratili téměř 2 biliony dolarů. V roce 2020 by to přitom mělo být již 27 bilionů dolarů. I malé firmy by proto neměly cílit jen na domácí trh, ale naopak myslet více globálně a využít obrovský potenciál, který expanze na zahraniční trhy nabízí. To ostatně potvrzuje i Konrad Selerski, Country Operating Officer společnosti DaWanda, která je přední online obchodní platformou pro obchodování s ručně vyráběnými produkty. Podle něho je pro české prodejce nejvíce zajímavý německý, francouzský, rakouský, španělský, britský, italský, švýcarský a holandský trh. 

PayPal nastavil standard

Pokud se menší firma rozhodne nabízet své produkty na zahraničních trzích a nemá s tím předchozí zkušenost, měla by podniknout řadu dílčích kroků, které zaručí, že efekt bude co nejvyšší a bude odpovídat očekávání. Prvním krokem by měla být analýza vlastních dat, ze kterých zemí přichází v současném stavu nejvíce zákazníků a na tyto trhy se ještě víc zaměřit, případně rozšířit svůj záběr na těchto trzích. 

38 % online nakupujících uvádí, že zabezpečený způsob platby je možným podnětem pro nákupy v zahraničí. Druhým krokem by proto mělo být rozhodnutí, jakým způsobem má být za zboží zákazníkem zaplaceno. Určitě je dobré již na začátku najít poskytovatele plateb s celosvětovou působností a dobrou pověstí. Za průkopníka v této oblasti a firmu, která v této oblasti nastavila standard, je brán PayPal. Není také od věci znát dobře zákony, cla a daně, aby zákazníci vždy věděli, jaké poplatky musí platit a jak má být zboží distribuováno. Klienti rovněž slyší na dobrou prodejní podporu a rychlé doručení zboží, nejlépe zdarma.

Jednoduchou cestou je začít na existujícím online tržišti

Pokud firma vyhodnotí, že všechny tyto kroky je schopna zvládnout, nastává finální rozhodnutí, jakým způsobem na zahraniční trh vstoupit. Poměrně jednoduchou cestou, jak si takový trh “osahat“, je začít na existujícím online tržišti, jakým je například eBay. To dokáže zajistit pro začátek lepší dosah s nižšími náklady.

Navíc umožňuje firmě otestovat poptávku po jejích produktech před tím, než investuje značnou částku do přepracování vlastního webu. O něco pokročilejší možností je optimalizovat stávající web pro mezinárodní zákazníky a nejpokročilejší možností je potom vybudování webu navrženého tak, aby přilákal zákazníky z konkrétních cizích zemí. Produkty a strategie, které fungují v České republice, totiž nemusejí nutně fungovat jinde. Proto je nutné optimalizovat obsah pro nejoblíbenější vyhledávací weby v zemích, na které se firma rozhodla vstoupit.