„To je velký problém Slapské přehrady. Zaplavat si tam a zpět, jenže zpět už nedoplavete,“ upozornil Smejkal na problém, který se s ohlášeným oteplením stane opět vrcholně aktuální. Připomněl přitom, že hrozeb je víc; nejen to, že i dobrého plavce v mladém věku může daleko od břehu postihnout křeč, kterou nedokáže zvládnout a zpanikaří, nebo náhlý zdravotní problém.

Mít pod čepicí

„Nejhorší je plavat do plavební dráhy, kdy zejména při silném slunci je hlava plavce pro vůdce plavidla téměř neviditelná,“ varuje Smejkal. Shodně hovoří Daniel Vičan, místopředseda spolku vodních záchranářů z Prahy 6, jehož členové tradičně drží přes celé prázdnily služby právě na Slapech. Rok od roku podle něj takových plavců přibývá. Přímo na hladině mnohým vodní záchranáři domlouvají ze svého člunu. Vysvětlují, že i když to není zakázáno, nejde o dobrý nápad.

Osamocenou hlavu ve vodě je skutečně snadné z plavidla přehlédnout – nejen ve slunci, ale i za zhoršené viditelnosti či ve vlnách – a netýká se to jen velkých lodí či stále se množících vodních skútrů (za něž se považuje i horká novinka v podobě jetboardů). Nebezpečí by osamoceným plavcům mohlo hrozit i od člunu samotných záchranářů.

„Když jedeme k případu rychlostí kolem 70 km/h, brzdná dráha dosahuje 20 metrů – a nepomůže ani zpětný chod,“ upozornil Vičan. Připomněl, že proto se uplatňuje i hlídka na přídi či v noci radarové odražeče – spolehlivá záruka, že bude plavec zpozorován včas, však neexistuje. „A ten problém se stále horší; modlíme, aby se nic nestalo,“ řekl Vičan Deníku.

Kontrola hygieny v restauraci, ilustrační foto.
Hygienické kontroly za půl roku: dvě zavřené provozovny, 392 pokut

Plavcům doporučuje využívat především vyhrazených oblastí vyznačených žlutými bójkami (ovšem pozor: nezaměnit s většími žlutými bójemi s nápisem Sport, což je naopak vytyčení bezpečných zón pro dovádění na plavidlech).

Pokud už se někdo touží po dálkovém plavání, je ideální mít doprovod s loďkou. Ta je nejen dobře vidět, ale pomůže i ve chvíli, kdy by plavec nemohl pokračovat. Zviditelnění člověka ve vodě může pomoci i speciální plavecká bójka (jež také dokáže v případě potřeby poskytnout oporu) – či alespoň barevná koupací čepice.

Pomalu a vpravo

Napomenutí zasluhují i provozovatelé plavidel. S ředitelkou státní plavební správy Klárou Němcovou se Vičan shoduje, že problémem je hlavně vysoká rychlost: jízda ve skluzu v místech, kde je dovolena plavba pouze ve výtlačném režimu (což je, laicky řečeno, tak pomalá jízda, že se plavidlu nezvedá špička). „Setkáváme se i s tím, že vůdci plavidel nedodržují bezpečnou vzdálenost od žlutých bójí vyhrazujících místa pro koupání. Projíždí těsně kolem, nebo do vyhrazeného prostoru i vplují,“ uvedl prezident Smejkal.

Vůdce plavidel dále ředitelka Němcová upozorňuje na zelené levobřežní bóje zdůrazňující nové značení u Kobylník a na Cholíně, které převádí plavební dráhu k pravému břehu. Novinkou je i speciální mapa opatření na Slapech, již lze získat třeba prostřednictvím odkazu ZDE:

Lodní zdvihadlo na Orlíku
Lodní výtah na Orlíku čeká oprava za 60 milionů. Zakázku zatím nikdo nechce

Jak si počínat při pobytu u vody
1. Pamatuj, že na plavidla nepatří děti bez řádně oblečených a upevněných záchranných vest.
2. Nebuď ve vodě hrubý a bezohledný.
3. Neplav a neskákej do vody v neznámých místech.
4. Plav ve vyznačeném prostoru, máš záruku záchrany života.
5. Neplav do blízkosti plavidel a plavební dráhy.
6. Nechoď se koupat sám, nepodceňuj nebezpečí vody.
7. Neplav, jsi-li rozpálený nebo unavený.
8. Neplav hned po jídle, nech si alespoň hodinu odstup.
9. Neplav daleko od břehu; máš-li tuto potřebu, zajisti si doprovod lodičky.
10. Důvěřuj členům vodní záchranné služby, uposlechni jejich pokynů a nepřekážej jim v práci.

Zdroj: vzs-praha.cz/desatero-pobytu-u-vody

Ilustrační foto
Záchranné složky se chystají na boj se smrtící epidemií
Autobus Setra společnosti ČSAD Benešov v Benešově
Střední Čechy zpomalí integraci autobusů. Může dojít ke škrtům spojů