Kamionová doprava trápí například Zásmuky. Průtah vede centrem města a podle starosty Josefa Krombholze tu přes den projíždějí nejvíce kamiony z nedaleké automobilky. Situace je podle něj horší od té doby, co se opravily mostky u Říčan. Po několika měsících klidu se s otevřením této části silnice problém opět zhoršil. „Už jsem si stěžoval, zatím se však nic neděje," poznamenal starosta.

S ostatními obcemi však žádnou stížnost prozatím nepodali. Podle jeho slov samotné Zásmuky nemají šanci problém vyřešit, připomněl, že město nemůže průjezd kamionů zakázat ani omezit. Proti vysoké koncentraci nákladní dopravy však bojují, jak mohou. „Město si nechalo zpracovat dopravně bezpečnostní situaci," prozradil starosta Josef Krombholz.

Ve městě chtějí nainstalovat alespoň bezpečnostní prvky. Zatím však není jasné, které z doporučených prvků využijí. Po důkladném prostudování se odehraje diskuze o tom, co město v příštím roce zařadí do svého rozpočtu.

Josef Krombholz poznamenal, že není jednoduché vybrat nějaké řešení. „Cokoli, co nainstalujeme, nějakým způsobem omezí občany, kteří bydlí u této silnice," vysvětlil s tím, že je možné, že město přijde například o některá parkovací místa.

Bezpečnější přecházení

Zásmučtí by byli rádi, kdyby dosáhli alespoň bezpečnějšího přecházení. Do centra města dojíždějí děti školou povinné a u silnice, kudy denně jezdí mnoho kamionů, čekají na autobus. Mnoho místních žáků pak silnici musí přicházet při své cestě do školy i z ní. S bezpečnějším přecházením souvisí také snížení rychlosti. To je další z bodů, který vidí starosta města jako reálný. „Kamiony to však stejně nevyřeší," posteskl si.

Nabízí se otázka, zda by nejjednodušším řešením pro Zásmuky nebyl obchvat města. Ten přeci již v mnoha případech pomohl. „Obchvat byl v minulosti diskutovaný," připustil starosta. Toto řešení však podle něj není aktuální, protože se přistoupilo k opravě průtahu městem. „Ředitelství silnic a dálnic ve spolupráci s námi opravilo propustky," řekl s tím, že právě kamiony tyto propustky nejvíce ničí.

Nejen z důvodu čerstvé opravy průtahu města však není obchvat aktuálním a nejlepším řešením. „Zásmuky jsou už tak dost bokem, kdyby existoval ještě obchvat, město by přestalo žít úplně," myslí si Josef Krombholz, že v případě obchvatu by měli problémy i malí podnikatelé.

Alespoň hlídání rychlosti

Další obcí, kterou trápí kamiony na tomto průtahu, je Oleška. Starosta Jaroslav Vedral se shoduje s Josefem Krombholzem, že situace je nyní opět horší než byla od té doby, co je zprůjezdněný mostek u Říčan a opravená silnice přímo v obci. „Situace není tak špatná jako v roce 2011, ale je to opět horší," řekl Jaroslav Vedral.

Dodal, že není v jejich silách zařídit nějaká opatření, která by kamiony dostala z obce pryč. „Jde o silnici I. třídy," vysvětlil, že nejde o majetek obce a tudíž, stejně jako v Zásmukách, nemohou rozhodovat o tom, kdo bude touto silnicí projíždět. „Můžeme jen hlídat rychlost," poznamenal.

Nákladní doprava trápí také Kostelec nad Černými lesy. Ačkoliv průtah z Kutné Hory na Prahu vede periferií města, kamiony přesto přes něj často projíždějí. Dva kamiony nezastavila letos na jaře ani uzavírka centra města. Ta měla odklonit dopravu vzhledem ke konání keramického trhu.

„Dva kamiony se snažily dostat do města," řekl starosta Jiří Kahoun s tím, že dopravní značení řidiče z povolání rozhodně nezastavilo. „Jeden projel ráno mezi stánky, druhého policisté zastavili ještě před náměstím," popsal starosta města. Cestu si centrem města velká nákladní auta zkracují často.

Ideální koncepční řešení

Také Jiří Kahoun vidí situaci jako zhoršující se. „Na řešení situace se chceme zeptat nového vedení kraje," prozradil Jiří Kahoun s tím, že doufá, že nové vedení přinese také nové řešení. I v tomto případě by se dalo hovořit o obchvatu.

Černokostelečtí však mají jiný problém než Zásmučtí. „Majitelé pozemků ve Svatbíně je nechtějí prodat," poznamenal starosta a doplnil, že jde mnohdy o dědictví, kterého se lidé nechtějí vzdát. Místním se navíc nelíbí, že by kousek za domy vedla silnice, po které by jezdila těžká auta. „Říkají nám, ať tedy uděláme tunel," svěřil se Jiří Kahoun, že lidé žijící ve Svatbíně jsou zásadně proti obchvatu.

Podle jeho slov však obchvat jednoho města není řešením problému. Prý se jen přesune o kousek dál. „Ideální by bylo více koncepční řešení, kdy by silnice míjela všechny obce, kterých se problém týká," uzavřel Jiří Kahoun.

Zákaz vjezdu kamionů do Prahy

Velkým problémem je kamionová doprava také v regionu východně od Prahy, zejména podél komunikace II/101 propojující dálnice D1 a D11 se silnicí I/12, tady výpadovkou z Kolína na Prahu. Vlnu obav vyvolal záměr pražských radních zakázat vjezd kamionů do Prahy omezením, které by mělo platit pro vozidla delší než 12 metrů už od začátku příštího roku.

V Úvalech si například myslí, že se rozhodně nejedná o realizovatelný plán. Připomínají, že k tomu, aby bylo možné zakázat průjezd kamionů po jižní spojce, bylo by nutné stanovit objízdnou trasu. A to nemohou být komunikace III. třídy v okolí Prahy a už vůbec ne silnice II/101.

„Silnice II/101, která v podstatě připadá v úvahu jako jediná objízdná trasa, není schopna případné navýšení provozu kapacitně zvládnout. Již dnes touto silnicí v úseku Modletice Říčany (silnice I/2) projede denně více než 16 tisíc vozidel, z toho 20 % je nákladní doprava," uvedl starosta Petr Borecký společně kolegy z vedení města.

V úseku Říčany Úvaly (silnice I/12) se podle jeho slov jedná o průjezd více než tři a půl tisíce vozidel denně, z čehož opět 20 % tvoří těžká nákladní doprava. V úseku Úvaly Jirny jde o průjezd 4 700 vozidel denně, z toho zhruba šestina jsou nákladní vozidla.

Jedenáct tisíc kamionů denně

V případě, že by byl skutečně znemožněn tranzitní provoz pro kamiony na jižní spojce, muselo by se na silnici II/101 přesunout až 11 tisíc kamionů denně. Zejména v úseku mezi Říčany a Jirny je několik míst, kde by se kamiony fyzicky prakticky nebyly schopny vyhnout. Je to například zatáčka na hrázi rybníka za Slušticemi, v Křenicích nebo v Jirnech.

Do jiných míst kamiony ani nemohou vjet, příkladem může být oblast propustku v Jirnech, kde je tonáž vozidel kvůli jeho havarijnímu stavu omezena na 3,5 tuny. A to nehovoříme o skutečnosti, že silnice prochází středem hned několika obcí po trase (Křenice, Sluštice, Zlatá, Škvorec, Jirny) nebo jejich obytnými zónami (Úvaly) nebo tyto zóny těsně míjí (Říčany).

Podtrženo, sečteno, je jasné, že dotčené obce se budou vedení této objízdné trasy po svých územích bránit všemi dostupnými právními i politickými prostředky. Podle názoru Úvalských by celou situaci vyřešila neustále odkládaná dostavba východní části pražského obchvatu a také přeložky silnice I/12.

Kamiony proudí i do Kolína

Své si s kamionovou dopravou užívá v tomto roce i samotný Kolín kvůli opravě mostu nad železnicí v Nové Vsi I. „Kvůli této objížďce kamiony sjíždějí z dálnice D11 na silnici I/125, pokračují na Velký Osek a Kolín, přes Kolín jedou na I/38 na Prahu, nebo pokračují na druhou stranu na Kutnou Horu," popsal kolínský problém místostarosta Tomáš Růžička, který má v gesci dopravu.

Původně měla objížďka trvat až do konce roku, Tomáš Růžička však řekl, že se díky tlaku na ministerstvo dopravy podařilo vše zkrátit. „V tuto chvíli krajský úřad vydal nové rozhodnutí, objížďka potrvá do konce listopadu," dodal.

Se starosty se sešel i hejtman Miloš Petera. „Přítomné starosty jsem informoval, že krajský úřad je připraven i na variantu, že by se Praha chystala zákaz vjezdu kamionů realizovat. Jejich záměr bychom jako účastník správního řízení napadli s tím, že veškeré naše protikroky mají odkladný účinek," uvedl hejtman.

Čtěte také: Město Hořovice trpí. Odkloní těžkou dopravu nová značka?