„Velkým problémem je dlouhé čekání na účtenku. Než vyjede, trvá to víc než deset sekund. Po vynásobení například třiceti návštěvníky jde o opravdu velké prostoje,“ říká servírka z restaurace nedaleko Berouna. Na dlouhé čekání na účtenku se nabalují další problémy.

Mnohé restaurace tato skutečnost zdržuje už nyní, někteří hospodští očekávají ale ještě větší komplikace v letní sezóně, kdy se počet hostů na turisticky atraktivních místech každým rokem zvyšuje. 

Někteří provozovatelé restaurací hlásí rušení tanečních zábav. „Nedovedeme si například představit, jak bychom obsloužili lidi u baru. Často se stávalo, že jich na svůj nápoj zde čekaly i dvě desítky. V žádném případě je nyní nemůže tak rychle obsloužit, jak tomu bylo před 1. prosincem, kdy povinnost EET začala,“ říká servírka Jana.

V Berouně jsou i hospodští, kteří EET přijali, a to i přesto, že i jim působí technické potíže a zvyšují se jim náklady na provoz. „Někdy se stane, že účtenka nevyjede vůbec. Řešíme to náhradní účtenkou,“ říká provozovatel jedné z nejnavštěvovanějších restaurací. Přidává i podrobnosti, kdy čtyři hosté u jednoho stolu chtějí platit každý zvlášť. To musí pak dojít pro čtyři účtenky. V minulosti se daly čtyři položky rozepsat z jednoho lístku, to nyní není možné. A to není vše, tuto restauraci stojí kotouče do pokladny čtyři tisíce měsíčně. Navíc složitější účetnictví už nemůže vykonávat manželka, ale firma. A to jsou také náklady navíc.

Kdo to zaplatí? Zákazník. Tato restaurace totiž zdražila obědy o deset až patnáct procent. A není jediná, ceny zvyšují i ostatní berounské restaurace, například Pizzerie Domino. „Zdražujeme stejně jako ostatní o deset až patnáct procent,“ uvedl provozovatel této oblíbené restaurace s tím, že důvodem současného zdražování je společně s inflací i drahé zavedení systému elektronické evidence tržeb.