VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zimní pneumatiky je třeba obout na všechna kola

BEROUNSKO - Na vzorku gumy vyrobené z letní směsi skutečně tolik nezáleží

15.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vlastimil Leška

Mnozí řidiči sice ignorují fakt, že je třeba před zimou obutí auta včas vyměnit, pravdou ale zůstává, že jezdit na letních pneumatikách může být už velmi nebezpečné. „Momentálně teploty ještě neklesají tak nízko, ale čas k výměně letních pneumatik za zimní pomalu nastává. Jakmile však teploty poklesnou, je potřeba na to reagovat okamžitě, ne až napadne první sníh. Objednávky se pak berou týden dopředu,“ říká majitel pneuservisu Josef Stěhule s tím, že někteří začali s výměnou obutí už v těchto dnech.

Majitelé automobilů, ať již osobních nebo nákladních, kteří si tuto důležitou skutečnost uvědomují, jsou v mnoha pneuservisech zvýhodněni slevami na poskytované služby. „Máme stálou klientelu, které slevu poskytujeme,“ potvrdil Stěhule. Většině řidičů už přece jen pomalu dochází potřebnost zimních pneumatik a rok od roku se tak zmenšuje počet hazardérů jezdících celoročně na letních pneumatikách. „Ti, kteří svoji liknavost ospravedlňují tím, že jejich letní pneumatiky mají dostatečně vysoký dezén, se velice mýlí, protože na vzorku gumy vyrobené z letní směsi skutečně tolik nezáleží,“ upozorňuje Stěhule a dodává, že letní pneumatiky jsou vyrobené z jiné směsi, která poklesem teploty tuhne, naopak zimní kaučuková směs s přídavkem silic způsobí, že hmota je měkká, k povrchu vozovky lépe přilne a auto na ní tudíž dobře sedí.

Asi třetina českých řidičů však stále nepřezouvá před zimou pneumatiky. Tvrzení, že univerzální pneumatiky jsou vhodné i v zimním období, je podle slov odborníků naprostý nesmysl. „Zimní pneumatiky jsou při nižších venkovních teplotách výrazně bezpečnější.

Nemusí přitom jít vůbec o jízdu na zasněžených vozovkách. I na suchém asfaltu se díky nim zkracuje brzdná dráha až o třicet procent,“ říká Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Celoroční gumy nejsou dobré ani v létě, ani v zimě

„Neutrální, takzvané celoroční pneumatiky, které jsou například v nabídce supermarketů, nefungují dobře ani v létě, ani v zimě,“ dodává Stěhule. Podle něho pro použití zimních pneumatik platí pravidlo čtyř – dezén by měl mít tloušťku alespoň čtyři milimetry, měly by se používat čtyři měsíce v roce, měly by být na všech čtyřech kolech a neměly by být starší než čtyři roky.
Uspořit v tomto směru se tedy rozhodně nevyplácí. „Spousta lidí odjíždí v zimě do zahraničí a do Alp vás s oje〜tými pneumatikami zkrátka nepustí,“ říká Josef Stěhule s tím, že v poslední době ubývá řidičů šetřílků, kteří přezouvají pouze pneu u kol s pohonem. „Spoléhají, že mají zimní obutí na předku, ale ono to nefunguje. Když dojde k brzdění, zadek se pak chová jinak.“

15.10.2007
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

FOTOGALERIE: Vítáme miminka narozená v měsíci září

Houslový virtuóz Jaroslav Svěcený s dcerou Julií.
7

Jaroslav Svěcený: Na dovolené jsem byl bez houslí. Ke konci jsem měl absťák

Na nový zdroj tepla mohou zájemci získat až 127,5 tisíce korun. Jak na to?

Střední Čechy – Příspěvek už nelze získat na čistě uhelný hotel, ale dotace mohou majitelé domků sloužících k bydlení získat na čtyři rozmanité zdroje tepla: na tepelná čerpadla, na kotle spalující biomasu, na plynové kondenzační kotle a na kotle kombinované (tedy takové, v nichž lze vedle uhlí spalovat i biomasu). K nové vlně kotlíkových dotací ve Středočeském kraji, pro niž je připraveno 502,2 milionu korun, to v pátek přišel říci na krajský úřad ministr životního prostřední Richard Brabec (ANO).

Do Hudlic přijede legendární Antonín Panenka

Hudlice - Obyvatele Hudlic v pátek 23. září čeká zajímavá akce. Představitelé obce dnes slavnostní zahájí provoz sportovního areálu u fotbalového hřiště u lesa.

Řidička najela na přechodu pro chodce do školačky

Beroun - V pátek 22. září srazilo na přechodu pro chodce osobní auto v blízkosti centra Berouna školačku. K dopravní nehodě došlo kolem jedné hodiny odpoledne, když se dívka vracela ze školy. 

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení