Pro test auta pro ženy v ceně do 300 000 Kč jsem si tentokrát v AutoESA vybral černou Škodu Citigo. V Bratislavě ji vyrobili v roce 2018 a od té doby najela pouze 27 500 kilometrů. V současnosti se nabízí za 285 000 Kč.

Na tento vůz se můžete podívat do naší komentované galerie, v níž zmiňujeme i řadu dalších detailů…

Zkoušený kousek nebyl tak úplně obyčejným Citigem. Šlo totiž o vůz ve výbavovém stupni Monte Carlo, navíc jeho motor byl upraven tak, aby kromě benzinu mohl spalovat také stlačený zemní plyn (CNG) z nádrže zabudované do zadní části již během výrobního procesu přímo v továrně.

Výbava obsahovala například automatickou klimatizaci, panoramatické otevíratelné okno, tempomat, parkovací senzory, DAB rádio se šesti reproduktory, mlhovky či vyhřívané sedačky.

„Citigo není typicky ženský malý automobil. Častěji, než jiných malých vozech v něm vidíme muže, a to především ve služebních vozech rozvážkových firem. Ženy, které dávají přednost praktičnosti před designem, Citigo oslovuje především vnitřními rozměry. V porovnání se zavedenými modely městských vozů ostatních značek je na tom totiž s vnitřním prostorem znatelně lépe,“ uvádí Filip Kučera z Auto ESA.

Karosérie vozu s pouze trojicí dveří, nedoznala během let používání žádné újmy. Ještě lépe vyhlížel interiér. Tomu navíc dodává na zajímavosti sportovní styl edice Monte Carlo, což obnáší například v červené barvě vyvedenou středovou konzolu, červeno-černo-bílé sedačky, červeně prošívaný kožený volant nebo palubní desku pokrytou lesklým plastem v klavírní černi. Vypadalo to fakt dobře.

Třídveřové je spíše pro dvojici

Je sice pravda, že Škoda Citigo má ještě dva koncernové sourozence Volkswagen up! a Seat Mii, takže zájemce o tento typ vozu se nemusí zaměřit jen na produkt s logem mladoboleslavské automobilky. „Ovšem těch je v nabídce ojetin podstatně méně, a tudíž nenabízejí tak velký výběr možností výbavy a pohonů,“ upozorňuje Kučera.

Vzhledem k třídveřovému uspořádání je jasné, že tenhle model je určený pro využívání maximálně dvěma lidmi. Děti se na zadní lavici vejdou poměrně v pohodě, avšak aby mohly nastoupit, je třeba odklopit opěradlo přední sedačky. Ta navíc popojede i směrem dopředu. Problémem je, že nemá takzvanou paměť, takže řidič či spolujezdec si pak musí sedačku opětovně nastavit do polohy, jakou vyžaduje.

Pokud budou ale ve voze jezdit jen dva, tak můžou pro převážení zavazadel nebo jiného nákladu využít právě prostor zadních sedaček, jejichž opěradlo je rozděleno na dvě poloviny. Zavazadlový prostor je totiž sám o sobě spíše symbolický a dá se použít tak pro menší až střední nákup.

Když už byla řeč o nastavování pozice…. Řidič to má trošku složitější než ve větších a dražších vozech, protože volant lze nastavit pouze výškově a nikoli podélně.

Klimatizace dobře fungovala i ve třicetistupňovém vedru, ve kterém jsem auto testoval. Jen je trošku problém, že uprostřed palubní desky nejsou otvory pro výstup v tomto případě chladného vzduchu. Je tak třeba na sebe nasměrovat jen proud z otvoru na kraji palubní desky. V současné době již také bude uživatelům dost vadit absence USB konektoru. Je tak třeba investovat do pořízení adaptéru do „cigaretové“ dvanáctivoltové zásuvky.

Ještě například vloni by tato verze na CNG byla hodně žádaná, protože náklady na palivo na kilometr tehdy činily méně než korunu. Za současné situace se zemním plynem z Ruska je to již trošku jinak. Filip Kučera však případné zájemce uklidňuje: „Alternativní palivo CNG zažilo v posledních měsících cenovou turbulenci. Situace se však uklidňuje a předpokládá se, že bude i nadále cenově výhodnější oproti benzínu i naftě,“ říká.

Jak to bude se CNG dále?

Na CNG přitom auto jezdí přednostně a vlastně to moc ani jinak nejde. Objem benzínové nádrže činí totiž pouze 10 litrů a lze na ni ujet tak sto padesát kilometrů, což signalizoval palubní počítač vozu. Na druhou stranu, na jedno natankování dvanácti kilogramů stlačeného zemního plynu do dvou nádrží přítomných v útrobách auta, lze ujet celkem v pohodě 300 – 400 kilometrů.

Během testu se ukázalo, že na dálnici bude řidič dodržující tuzemský limit 130 kilometrů v hodině jezdit se spotřebou 4 kilogramů na sto kilometrů, ve městech a na venkově se apetit motoru sníží na zhruba 2,5-3 kilogramu.

Výkon zážehového tříválce neumožňuje nějaké závodění, ale na poměrně svižnou jízdu při obsazení vozu pouze řidičem postačuje.

Řazení pětistupňové manuální převodovky fungovalo v testovaném kusu dobře, líbilo se mi také odpružení, které je naladěno kompromisně mezi sportovností a pohodlím.

Brzdy si také uměly dobře poradit při snaze o zpomalení, ale v tomto voze při prvotním sešlápnutí pedálu rozvibrovaly volant. Nový majitel by tudíž měl nejspíše zakoupit nové kotouče na přední kola, což ho přijde na cca 800 Kč za jeden kus.

Také bych doporučil výměnu neznačkových celoročních pneumatik za buď kvalitnější celoroční nebo speciální pro letní a zimní provoz.

Konkurenti přicházející v úvahu:

Doporučuje Filip Kučera z Auto ESA

  close Konkurent VW UP! info Zdroj: VW zoom_in Konkurent VW UP!

Volkswagen up!

Plusy:

velikost vnitřního prostoru

úsporné motory

zajímavá výbava

Mínusy:

dražší značkový servis

konzervativní vzhled

close Konkurent Toyota Aygo info Zdroj: Toyota zoom_in Konkurent Toyota Aygo

Toyota Aygo

hravý vzhled

spolehlivost

dobré ceny

Mínusy:

malý zavazadlový prostor

otevírá se pouze sklo pátých dveří

  close Konkurent Fiat Panda info Zdroj: Fiat zoom_in Konkurent Fiat Panda

Fiat Panda

Plusy:

útulný interiér

větší zavazadlový prostor

možnost 4x4

Mínusy:

benzínový dvouválec

menší výběr na trhu