Poprvé se vozy závodící v sérii Cup for Thoroughbred Grand Prix Cars, kterou měla pod patronací FIA, na závodním okruhu Autodromu Most představily v červnu roku 1998, tedy před dvaceti pěti lety. Série se sem přestěhovala z Masarykova okruhu v Brně, kde vozy startovaly na Bohemo Grand Prix. V Mostě se pak jely ještě další tři ročníky, takže naposledy zde formule soupeřily v roce 2001. Za tu dobu to byla přehlídka více než náramná.

  • Monopost F1 v Mostě. Za volantem Tomáš Enge:
Zdroj: Youtube

Mostecká premiéra

Závod historických Formulí 1 se stal jedním nejatraktivnějších podniků motoristické sezony na zdejším okruhu. „Jsem rád, že se nám po dlouhodobém jednání podařilo získat unikátní seriál, se kterým ožívá nedávná minulost vozů, které v letech 1966 až 1985 stály na startovní čáře okruhů Formule 1,“ prohlásil v bulletinu pro závody tehdejší šéf Autodromu Most Jiří Kroužek.

V prvním ročníku bylo na startu k vidění 18 aut rozdělených do dvou tříd, například řadu monopostů Lotus, kterým konkurovaly stroje Williams nebo Brabham. Své zastoupení ve startovní poli měl Surtees, March, Ensign, Trojan, Arrows nebo Shadow.

Liaz poměrně velkolepě oslavil nedožité sedmdesátiny v Mnichově Hradišti
Liazky dělali i v Bulharsku. Typ 706 byl nezmar, ve výrobě vydržel padesát let

Nedělní závod vyhrál britský jezdec Bob Berridge  s Williamsem FW08B z roku 1982, do něhož původně usedal Keke Rosberg, mistr světa F1 ze stejného roku. Jeho triumf připomněl v loňském roce například web F1sport.auto. Berridge vyhrál v roce 1998 seriál celkově, dokonce byl jeho trojnásobným vítězem v letech 1997, 1998 a 1999.

Šestikolka na scéně

V dalších ročnících pak přibyla celá řada Tyrrellů, včetně unikátní šestikolky P34, na jejíž start přijel dohlížet i její konstruktér Derek Gardner (1931 - 2011), rodák z Leamington Spa, který podle portálu Oldracingcars, tvořil jak vozy Tyrrell, tak i Matra. Právě Matru po okruhu dlouhém 4,2 kilometru „vodil“ jezdec Martin Stretton. Majitelem unikátního vozu byl v té době znalec starožitností Simon Bull.

Objevil se i McLaren, Hesketh, Osella, Copersucar Fittipaldi nebo Ligier. Prostě co stroj to příběh, který psal historii nejpopulárnějšího motoristického seriálu. Po mistrech světa a pilotech zvučných jmen do kokpitů usedali noví majitelé, většinou nadšenci, kteří si mohli tuhle zábavu dovolit.

Sanitní Tatra 603A
Tatry ze šuplíků. Mezi zavrženými auty z Kopřivnice je sanitka či lidový vůz

I tady se našla známá a slavná jména. Například Williams FW06 Ford, s nímž kdysi jezdil slavný Alan Jones, o němž se lze dočíst na webu Formula1, v Mostě řídil Angličan Tony Smith, manažer britské kapely Genesis a zpěváka Phila Collinse a co-manager kapely Pink Floyd. 

Dorazil i patron okruhu Coulthard

Na závod, který se jel ve dnech 9. až 11. června roku 2000 dokonce na autodrom dorazil pilot F1 stáje West McLaren Mercedes David Coulthard. Ten se rok předtím stal patronem mosteckého okruhu. Byla to v pořadí jeho třetí návštěva v Mostě.

Tehdejší pilot F1 David Coulthard na startovním roštu seriálu okruhových octavií v roce 2000.Tehdejší pilot F1 David Coulthard na startovním roštu seriálu okruhových octavií v roce 2000.Zdroj: Deník/Edvard D. Beneš

Poprvé sem rodák ze skotského Twynholmu přijel se svým stájovým kolegou Mikou Häkinnenem a šéfem tým West McLaren Mercedes F1 Ronem Dennisem na propagační jízdy dvousedadlové formule – Doubleseater F1 v Česku. Tým s ní ještě absolvoval turné po dalších devatenácti zemích světa.

Podruhé Coulthard přicestoval na sever Čech v roce 1999, kdy byl jmenován patronem okruhu. Při již zmiňované třetí návštěvě sledoval závod historických formulí, pozdravil se s diváky i jezdci a provedl po okruhu v cabrioletu Mercedes Benz SL 500 startovní pole pohárového závodu Česká pojišťovna – Škoda Octavia Cupu. Navštívil i mostecký hrad Hněvín a na okruhu ještě stihl předat poháry šampiónům octavií.

Kombajn SM 500 vévodí  expozici Národního zemědělského muzea v Čáslavi.
Češi mohli mít nejlepší kombajn světa. Slávu vyměnili za peníze z Německa

Návrat po dvaceti letech

V roce 2001 došlo ke střídání. Cup for Thoroughbred Grand Prix F1 byla v Mostě naposledy a na okruh zavítala evropská série Le Mans. Po ní zase seriál EuroBOSS.

Od roku 2013 někdejší seriál uznaný FIA přešel pod Masters Racing a stal se z něj FIA Masters Historic Formula One Championship. Ten na závodní okruh v Podkrušnohoří po dvaceti letech v roce 2018 opět přivedl někdejší slavné monoposty F1.