Peugeot 3008 není na trhu žádný nováček. Aktuální druhá generace byla představena roku 2016 (o rok později získala dokonce titul evropské Auto roku), před dvěma lety prošla faceliftem a napřesrok se očekává generace zcela nová. Jde tedy tak trochu o starého známého, jehož kvality jsou již prověřené a mouchy vychytané. Právě s osvědčeným dieselovým motorem je to skvělé rodinné auto na delší cesty a teď máte možná poslední možnost jeho pořízení. 

Elegance po francouzsku

Třitisíceosmička se skvěle prodává v celé Evropě a k hlavním důvodům jistě patří atrativní design a ideální rozměry. Proporcemi je to typické kompaktní SUV, kterému dodávají na zajímavosti třeba zadní světla ve tvaru lvích drápů a přední bezrámová maska s až umělecky zpracovaným vzorem (ta je dostupná pro výbavy GT a GT Pack). Je tu také ještě „staré” logo s celým lvíčkem, které se mi osobně líbí o něco víc. Přidejte červený, mírně perleťový lak Ultimate, a máte francouzského šviháka s velkým osobním kouzlem. 

Ani uvnitř nezklame. Jaký je první dojem? Jednoznačně kvalita a pozornost k detailům. Speciální pochvalu si zaslouží sedačky z alcantary, které jsou komfortní a skvěle tvarované. Navíc kromě výhřevu nabízejí i masážní funkci s programem „kočičích tlapiček”. 

Malý hranatý volant a vysoko položená přístrojovka jsou speciality, které nemusí vyhovovat každému, proto si je musíte vyzkoušet. Sama jsem na ně zpočátkou koukala trochu s nedůvěrou, ale zvyknout si mi trvalo jen chvilku. Nakonec mi vyvýšený i-cockpit naopak sedne, neboť jezdím s volantem nízko a u většiny aut mi tak jeho horní hrana zasahuje do přístrojovky. V Peugeotu ne. Volant malých rozměrů je pak pro ženské ruce optimální a auto se s ním ovládá výborně. 

Středový displej má dobré zobrazení a nebudete na něj mhouřit oči ani za slunečného dne. Pod ním se nachází řádka úhledných tlačítek, připomínajících klavírní klávesy. Díky nim se rychle dostanete k požadovaným funkcím infotainmentu - klimatizaci, přehrávači médií a tak dále. Bohužel, fyzická tlačítka už klimatizace nemá, zůstala však aspoň ta pro rychlé odmlžování skel, vyhřívání sedaček a taky vnitřní cirkulaci vzduchu. Je to šikovné, neboť když auto před vámi vypustí oblak dýmu, nemusíte v panice pátrat na displeji. 

Výbava má vše potřebné

Jelikož testuji téměř nejvyšší verzi GT, je výbava velmi štědrá. Parádní je například výpomoc při parkování - kombinace kamer umí vytvořit panoramatický pohled, a když se k tomu přidají parkovací senzory, dokáže zaparkovat i řidič-začátečník. Ocenila jsem taky noční vidění, které po setmění ukazuje na přístrojové desce chodce nebo zvířata, nacházejících se při kraji silnice.

Nechybí nouzové brzdění, asistent pro udržování v pruhu, sledování mrtvého úhlu, čtení dopravních značek, odemykání i startování bez klíče a také adaptivní tempomat. Ten má ovládání umístěné na páčce po levé ruce, a jakmile si na něj zvyknete, můžete ho používat i poslepu. A pokud bez hudby nedáte ani ránu, potěší vás kvalitní audio Focal s deseti reproduktory.

Na videu se podívejte, jak funguje i-cockpit i skvělý asistent nočního vidění:

| Video: Youtube

Do kabiny se vejdou s přehledem čtyři, na kratší jízdy i pět lidí. Kufr s objemem 520 litrů je v této třídě víceméně standard, sklopením zadních sedaček (uděláte to pohodlně i z prostoru kufru) získáte 1482 litrů a v opěradlech zadních sedaček najdete otvor, například na protažení lyží. Pár bodů navíc dávám za praktickou zarážku, která zvednutou podlážku kufru udrží v horní pozici. 

Motor, který neslyšíte

Jedenapůllitrový naftový motor je ideální na delší cesty, kdy oceníte jeho tichost a úspornost. Papírová hodnota zrychlení 11,5 vteřiny sice nepůsobí oslnivě, ale zas takový lecńoch auto není. V pohodě s ním můžete předjíždět a má dost síly zrychlit třeba i v dálniční rychlosti nebo s těžkým nákladem. Skvělou práci konstruktéři odvedli také na odhlučnění kabiny, takže si práce motoru většinu času ani nevšimnete a totéž platí o osmistupňové převodovce, která pracuje hladce a přirozeně. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,0 – 5,9 litru a v praxi nebude problém se na tuto hodnotu skutečně dostat. 

Nikoho asi nepřekvapí, že podvozek francouzského SUV hraje spíš na komfortní notu. A nikomu to taky nebude vadit. S rozbitými českými silnicemi se totiž dokáže vypořádat se ctí a žádný z cestujících si nebude stěžovat na drncání. Příjemná houpavá jízda může trvat klidně hodiny a na konci vystoupíte - i díky kočičím tlapičkám - svěží a odpočinutí. 

Na kolik vás přijde?

Základní cena Peugeotu 3008 s benzínovým motorem je stanovena na 830 000 korun, naftová varianta začíná na 940 tisících. Auto s dieselem, automatem a výbavou GT, kterou vidíte na fotografiích, bude stát 1 095 000 Kč. V rámci akce 7 dní Peugeot, která probíhá od 24. do 31. března 2023 navíc můžete získat slevu přes sto tisíc korun.