Ta musí schvalovat všechny větší investice v dopravě. Oprava úseku mezi Děčínem a Telnicí tak, aby po něm mohly opět jezdit vlaky, má podle Správy železnic vyjít na 50 milionů korun. Právě takovou částku centrální komise na svém srpnovém jednání schválila.

„O tomto rozhodnutí budeme, po splnění formálních povinností informovat Správu železnic, která bude následně opravu zajišťovat. Realizaci by Správa železnic financovala ze svého rozpočtu, to je z finančních prostředků na provozuschopnost,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Poslední vlak Českých drah, který projel tzv. Kozí dráhu po celé trase Oldčichov u Duchcova - Děčín.
Kozí dráha znovu ožije. Obnovení provozu vyjde na desítky milionů

Velký zájem na návratu vlaků na Kozí dráhu má Ústecký kraj, který ji chce zařadit do své sítě více než deseti turistických železničních tratí. Podle náměstka hejtmana Jiřího Řeháka (Spojenci) má Kozí dráha ambici stát se dopravní tepnou Podkrušnohoří.

Při vhodně sestaveném jízdním řádu by totiž v budoucnu mohla propojit přímými vlaky Národní park České Švýcarsko s hornickými památkami v okolí Krupky, které jsou v UNESCO. „Přes mnohaměsíční složitá vyjednávání se Správou železnic, dopravci, s vedením obcí a zástupci spolků jsme se dostali k tomu, že kraj potvrdil své předchozí rozhodnutí a objedná turistickou přepravu mezi Děčínem a Telnicí,“ řekl před časem Řehák.

Dopravu kraj mezitím objednal, jeho záměrem je, aby vlaky vyjely již letos v říjnu na 150. výročí vzniku trati. Právě zájem kraje o provozování dopravy hrál podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky při rozhodování centrální komise rozhodující roli.

Rozvoj carsharingu patří mezi cíle Klimatického plánu hlavního města do roku 2030.
Sdílení aut je v kurzu. Využívá jej přibližně desetina Pražanů

Zda se ale podaří již na začátku října poprvé po mnoha letech vyjet s osobními vlaky mezi Děčínem a Telnicí, zatím není jasné. Vše bude záležet na výběrovém řízení. „Veřejnou zakázku na zhotovitele oprav vypíše Správa železnic ještě tento týden. V případě bezproblémového průběhu podepíšeme v září smlouvu s vítězným uchazečem a bude možné předat mu staveniště k zahájení prací,“ přiblížil další postup mluvčí SŽ Dušan Gavenda s tím, že odhadovaná cena je 49,4 milionu korun.

Proměna na cyklostezku 

Proti obnově provozu železnice mezi Děčínem a Telnicí se postavilo před časem děčínské zastupitelstvo, které přijalo usnesení podporující proměnu drážního tělesa na cyklostezku.

„Cyklostezka je významnou infrastrukturou nejen pro cyklodopravu uvnitř města, ale má značný přínos pro rozvoj aktivních volnočasových aktivit. Má také zásadní celospolečenský dopad, dle dobré praxe z cyklostezek na březích řeky Labe,“ řekl při projednávání usnesení náměstek děčínského primátora pro dopravu Jiří Aster (ANO).