Jejich vize je mít všechny úseky do roku 2030 rozestavěné a část už v provozu. Na úseku Praha – Brno – Břeclav je těsně před dokončením takzvaná studie proveditelnosti. „Dokončení předpokládáme už letos,“ informoval mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Do příprav zapadá rovněž aktualizace krajského územního plánu. Mezi Prahou a Brnem se počítá s novostavbou vysokorychlostní tratě v délce před 200 kilometrů. Jezdit by tudy měly speciální soupravy rychlostí až 350 kilometrů v hodině. Odhad nákladů je přes 100 miliard korun. Mezi Brnem a Šakvicemi má být nový zhruba třicetikilometrový úsek.

Před starým depem Masarykova okruhu si lidé prohlédli historické vozy.
Přehlídka veteránů: Před 90 lety poprvé startovala auta na Masarykově okruhu

Z Šakvic do Břeclavi pak železničáři prověřují možnost modernizace stávající tratě a zlepšení jejich parametrů. „O konkrétní podobně vysokorychlostní trati s námi zatím nikdo nejednal. V územním plánu ale na ni máme nachystané ochranné pásmo. Želenice vede dva kilometry od obce a žádné problémy by nám způsobit neměla. Spíš naopak. Jestli se zrychlí cestování, tak jedině dobře. Lidé nebudou muset jezdi například za prací po dálnici. Už teď je cesta vlakem pohodlnější a rychlejší,“ uvedla starostka Šakvic na Břeclavsku Drahomíra Dirgasová.

Na tamním nádraží nyní dělníci budují podchod po tratí. Ten naváže na chodník a cyklostezku. V budoucnu přibude také parkoviště.

Podle zástupců Jihomoravského kraje je důležité, aby stavby vysokorychlostní trati byla hotová co nejdřív. „Při stávajícím stavu na dálnici D1 a hustotě provozu, myslím, že urychlení přesunu mezi Brnem a Prahou by přimělo lidi cestovat hromadnou dopravou a nevolili by individuální cestování auty po přeplněných silnicích,“ uvedl nedávno náměstek hejtmana Roman Hanák.