Pokolikáté se v novodobé historii parní vlak vypravil na podbrdskou trať?
Poprvé jsme příprav zúčastnili v roce 2001, kdy trať oslavovala 100 let. Ale již v roce 1996 jel „liteňkou“, tak se trati Zadní Třebaň - Lochovice říká mezi fanoušky, parní vlak k 95 výročí. Oslavy 100 let tehdy celé propršely, a tak jsme v roce 2004 uspořádali reprízu. Opět v duchu starého rakouského mocnářství. Akce měla úspěch a následovala v roce 2005 cesta Všudybylkou do Brd.

Jaká témata vybíráte pro doprovodný program?
V roce 2005 byl orientován na 20. a 30. léta minulého století. Vlakem jeli trampové, babička Mary, velký Manitou a na vše dohlíželi příslušníci četnické pátračky z Prahy. Parní vlak jsme pak pořádali každý rok. Buď během masopustů nebo jako čarodějnický koncem dubna. Naposledy se mohli příznivci páry svézt loni na podzim.

Vzpomenete si na humornou či napínavou historku z minulých ročníků jízdy?
Když všechno klapne a vlak se vypraví na trať, jeví se člověku už všechno humorně. Do té doby je to jedna napínavá historka za druhou. Vzpomínám na jednu napínavě humornou, když se v roce 2005 vlak zastavil v kopci před Bělčí a nemohl vyjet. Lokomotivě podkluzovala kola a obsluha rozbíjela štěrk a házela jej pod ně. Pro mě to bylo napínavé, zda vyjedeme, kamarád, který přišel od lokomotivy, řekl jen: To je sranda… Skončilo to dobře, vyjeli jsme.

Kdo je nejdůležitější osobou při jízdě vlaku?
Vždy vlakvedoucí, který „liteňku“ dobře zná.

Jaké byly letošní přípravy?
Hektické. Hlavně kolem shánění peněz. Provozovatel není levný a sponzoři se nějak vytrácejí. Snažili jsme se oslovit i obce kolem trati. Některé přispěly, ale mají své problémy. Modlili jsme se za dobré počasí a hodně cestujících. Výnos z jízdného je také rozhodující pro krytí rozpočtu. Jinak doprovodný program dělají všichni bez nároku na honorář.

Bude jízda i za rok?
Toť otázka. Jak jsem již podotkl, je to o penězích.

Děkujeme za rozhovor.