Předchozí
1 z 5
Další

Milan Štajer: Nejdůležitější jsou okamžiky, ve kterých se zdánlivě nic neděje

Odmalička jsem se pokoušel kreslit komiksy. Později jsem přešel k psaní povídek. Vše poháněla touha po vytvoření vlastních příběhů a postav. Ale samozřejmě mě fascinovaly filmy Karla Zemana. Díky panu Sojkovi, zakladateli Foto a video klubu ve Vráži, jsem se seznámil i s členy Pražského klubu kinoamatérů a tedy i s Jaroslavem Nyklem, amatérským animátorem, vytvářejícím ovšem pohádky na profesionální úrovni. Ten mi po krátkém rozhovoru poslal jednoduchý software pro vytváření animovaného filmu. Díky tomu jsme se sestrou vytvořili první ploškový film, nazvaný H.L.A.D. Dále jsem prošel kurzem animace v žižkovské Aeroškole, který vede Martin Kublák, dlouholetý spolupracovník Jana Švankmajera, a kurzem v Plzeňské Animánii.

Milan Štajer.Zdroj: DENÍK/Michal Bílek

Na prvním stupni základní školy jsem si maloval pohyblivé postavičky do takových těch tlustých sešitků na poznámky. Bylo to o Mesovi, což byla jakási dětská postavička, inspirovaná obrázkem mesosaura. Také si vzpomínám na pokus o animaci postavičky ducha, vrhajícího vlastní oko, kterého jsme si po revoluci přivezli z Německa. To jsme již točili na kameru Hi 8. Také si vzpomínám na fotoseriály, které jsme fotili s kamarádem. Bylo to velice zajímavé, protože jsme pomocí prastarého fotoaparátu mohli vytvářet neuvěřitelné fikce.

Milan Štajer.Zdroj: DENÍK/Michal Bílek

Co mě tento obor osobně naučil? To, že nejdůležitější v životě jsou ty okamžiky, ve kterých se zdánlivě nic neděje. Podobně jako v animovaném filmu. Tam jsou nejdůležitější momenty, kdy jedna akce skončila a další teprve nastane. Bez nich výsledek nefunguje. Také jsem se díky animaci dostal k zajímavým lidem a dozvěděl se spoustu neuvěřitelných věcí. Například že méně znamená více a že je zásadní vzít v úvahu své limity a hranice, než se člověk do něčeho pustí.

Milan Štajer.Zdroj: DENÍK/Michal Bílek

Myšlenka vyučovat animaci vznikla při jakémsi posezení v Rodinném centru Slunečnice. Vyslovil jsem myšlenku, že by bylo moc zajímavé vytvořit kurz animovaného filmu pro děti, a paní Horná mi nabídla, že bych to mohl realizovat. Vytvořil jsem tedy panáčka Animatěje. Začínali jsme s manželkou s jedním jediným přihlášeným studentem a s minimem zkušeností. (Ten student stále kurz Animatěje navštěvuje). Později jsme s Animatějovou dílnou a podporou spolku „Opři se“ začali navštěvovat děti v dětských domovech. Další spolupráci se mi podařilo navázat se sdružením AČV Medialog, jmenovitě s paní Janou Hnilicovou. Zde provozuji již několik let kurzy animace s Tvůrčí skupinou Večernice, skupinou tvůrců s mentálním handicapem.

Milan Štajer.Zdroj: DENÍK/Michal Bílek

Baví mě vymýšlení příběhů. Pomocí animace jsem schopen vytvořit autorský film, od scénáře přes realizaci až po ozvučení a závěrečný střih. Baví mě přetváření reality, řešení technických problémů, se kterými se animátor musí poprat, když chce vyprávět příběh obrazem. Baví mě, když si děti uvědomí tyto možnosti a vytvářejí filmy, které nejsou zatížené dvojsmysly a jinotaji dospělých. Když nezkažená dětská fantazie dostane prostor. Mám pocit, že film pro děti dokážou natočit zase pouze děti. Jen málo dospělých je schopno dosáhnout takové čisté prostoty a naivity. A baví mě také vytváření programu, který bude pro studenty zábavný a na který se budou pokaždé těšit.

Milan Štajer.Zdroj: DENÍK/Michal Bílek