K ujetí, které může částečně připomínat film Mimořádná událost, došlo 26. října loňského roku v 16.13 hodin. Ve voze nikdo nebyl, nedošlo k žádné škodě. Vůz se rozjel samovolně na trať do Zadní Třebaně a nakonec zůstal stát nedaleko železničního přejedu P597 v Lochovicích. Celou událost popisuje Drážní inspekce v závěrečné zprávě. O události se dosud nikde nemluvilo.

Schéma jízdy motorového vozu bez strojvedoucího.Schéma jízdy motorového vozu bez strojvedoucího.Zdroj: Drážní inspekceNedostatečně zajištěný vůz stál ve stanici Lochovice zhruba 40 minut, než se samovolně rozjel. Podle záznamů na rychloměru dosáhl vůz rychlosti až 52 km/h. Vůz jel celkem 14 minut, po dvou kilometrech nekontrolované jízdy ho zastavilo stoupání směrem na Hostomice pod Brdy, odkud se následně opět vracel směrem do Lochovic (769 metrů) a opět na Hostomice (442 metry), pak se rozjel opět zpět na Lochovice (299 metrů) a následně směrem na Hostomice (74 metr). Pak se úplně zastavil. Trať má v tomto úseku sklon až 23 promile.

Pronásledování autem

Strojvedoucí vypověděl, že po zastavení v Lochovicích přestavil průběžnou (nepřímočinnou) brzdu přes „rychlobrzdu“ do polohy „závěr“, povolil přímočinnou brzdu, uzamkl stanoviště strojvedoucího a odešel na WC. V odpočinkové místnosti v Lochovicích ho pak zastihl telefonát výpravčího z Březnice, který mu oznámil, že projel návěst Stůj.

Ilustrační foto.
Vlak v Libčicích nad Vltavou usmrtil člověka. Zřejmě šlo o sebevraždu

„Vyběhl z budovy a zjistil, že mu hnací drážní vozidlo ujelo,“ zaznamenala závěrečná zpráva výpověď strojvedoucího. Společně s vlakvedoucím se pak vydali autem za ujetým vozem, a když se k němu dostali, snažili se ho zajistit proti dalšímu pohybu. Do vozu se strojvedoucímu podařilo naskočit až na druhý pokus při jeho zpětném pohybu.

Strojvedoucí a uživatelé silniční komunikace měli štěstí, že událost dopadla takto. Inspekce upozornila, že kvůli nezajištěné jízdě nebyli řidiči o pohybu drážního vozidla na přejezdech vždy včas varováni o jízdě drážního vozidla. Jeden z přejezdů vede přes silnici II. třídy II/118.

Pátý podobný příklad za pět let

Od roku 2017 jde na české železnici o pátý případ samovolného ujetí drážního vozidla, které Drážní inspekce šetřila. Mediálně nejznámější se stal případ ujetí motorového vozu s cestujícími v únoru 2019 mezi Velkým Meziříčím a Křižanovem, který se stal předobrazem pro film Jiřího Havelky Mimořádná událost. Známá je i jízda jednotky RegioPanter z Kadaně-Prunéřova bez strojvedoucího v srpnu 2017.

Ilustrační foto
Vlak srazil u Zdic mladistvého. Utrpěl vážná zranění

Bez větší publicity se obešla samovolná jízda jednotky ETR521 „HITACHI Caravaggio“ s následnou srážkou s protijedoucím posunovým dílem na zkušebním okruhu Cerhenice. Došlo k ní v listopadu 2018. V srpnu 2019 došlo k samovolné a neřízené jízdě hnacího drážního vozidla s následnou srážkou s odstavenými drážními vozidly na vlečce Deza ve Valašském Meziříčí.