Do konce června zemřelo na českých silnicích celkem 112 cestujících v osobních automobilech (z toho bylo 88 řidičů a 24 spolujezdců), 56 chodců a 38 motocyklistů, ve Středočeském kraji to bylo 47 lidí. Hůře na tom je podle policejní statistiky Moravskoslezský kraj – tam na silnicích zahynulo 21 lidí.

Na středočeských silnicích utrpělo těžké zranění 201 lidí, což je o 42 více než vloni. Klesl však počet lehkých zranění: letos jich bylo 1 521, což je oproti loňsku o 142 méně.

Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti upozorňuje na další fakt: nehody se týkají také seniorů. „Významný nárůst obětí je zaznamenán u seniorů, tedy osob starších 65 let. Zatímco jich loni za prvních šest měsíců zemřelo 37, letos toto tragické číslo vyšplhalo na 59. To je nejvíce za posledních 10 let,“ uvedl.

Každý čtvrtý mrtvý byl podle statistiky starší 65 let, v případě těžce zraněných to byl každý pátý. „Senioři nejčastěji umírali jako řidiči automobilů – 19 mrtvých – v dalších 16 případech to byli chodci, v deseti spolujezdci, v osmi cyklisté a šesti motocyklisté. Nejčastěji umírali senioři ve Středočeském kraji, kde bylo deset obětí,“ řekl.

Podle jeho slov je ale na místě začít právě tuto problematiku řešit. Může se totiž postupně zhoršovat. „Do budoucna se dá očekávat, že podíl osob seniorského věku na celkovém počtu obětí nehod bude i nadále narůstat. Umírají nejen senioři řidiči, ale i spolujezdci, cyklisté či chodci. Je tedy nejvyšší čas začít se věnovat problematice bezpečné účasti starších osob v silničním provozu, a to skutečně komplexně,“ podotýká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Svoji roli hrál při nehodách také alkohol. Ten policisté zjistili u 2 119 viníků dopravních nehod, což bylo o 199 případů více než loni. „Při nehodách s alkoholem zemřelo celkově 15 osob, meziročně o 5 méně. Ve 12 případech byla hladina alkoholu vyšší než 1 promile. Alkohol ve spojení s drogami byl zjištěn u dalších 20 nehod, na rozdíl od loňského roku při nich přišla o život 1 osoba,“ dodal Roman Budský.