K nehodě došlo kolem půl desáté na železničním přejezdu, který je zabezpečen světelnou signalizací a závorami. Nyní je naprosto zdemolován. „Předběžná škoda na vlaku činí 20 milionů korun, škoda na trati z 300 tisíc korun narostla až na třináct milionů. Škoda na automobilu byla odhadnuta na dva a půl milionu korun,“ sdělil Jan Kučera, generální inspektor Drážní inspekce, první výsledky vyšetřovaní. Podle Kučery byla zkouška na alkohol u řidiče kamionu negativní.

„Nákladní automobil stál na přejezdu mezi sklopenými závorami více než dvě minuty a do jeho pravé části pak najel vlak,“ prozradil později drážní inspektor Kučera s tím, že čelo vlaku zastavilo 182 metrů za přejezdem.

Svědek natočil nehodu na přejezdu v Uhříněvsi

Drážní inspekce zjistila, že v 9:31:56 hodin se přejezd uvedl do výstrahy a v 9:35:24 začal vykazovat poruchový stav. „Pro vyloučení dotazů, proč trvalo několik minut, než k přejezdu přijel vlak, uvádím, že zabezpečovací zařízení je konstruované tak, aby dostatečně včas varovalo řidiče, když se k přejezdu blíží vlak jedoucí nejvyšší dovolenou rychlostí na dané trati (například rychlík). V tomto konkrétním případě je v tzv. přibližovacím úseku přejezdu umístěna zastávka Praha-Kolovraty, na které osobní vlak zastavil, proto byla výstraha delší právě kvůli zastavení vlaku na zastávce,“ vysvětlil Kučera.

V nemocnici skončilo osm pacientů

Na místo ihned vyrazilo několik jednotek hasičského záchranného sboru hlavního města, pomohly i jednotky středočeských hasičů z Říčan a hasičů ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podle mluvčího pražských hasičů Martina Kavky po střetu vlak vykolejil a bylo poškozeno trakční vedení.

„Prováděli jsme třídění osob ve vlaku, cestující byli informováni o situaci. Poškozen byl kolejový svršek a troleje. Nehoda byla zajištěna proti vzniku požáru. Čekáme na vyšetření nehody Drážní inspekcí,“ uvedl mluvčí Kavka na oficiálním twitterovém účtu po pár minutách zásahu. Jelikož odstranění následků nehody potrvá několik hodin, hasiči evakuovali lidi z vlaku. SŽDC odhaduje, že provoz bude v noci obnoven v omezeném rozsahu a elektrické trakci po jedné koleji.

Mluvčí pražské záchranky Jana Poštová dodala, že v Uhříněvsi zasahoval inspektor, dvě posádky rychlé zdravotnické pomoci i letecká záchranná služba a rovněž speciální vůz Atego pro krizové situace. „Podle prvotních informací by se na místě mělo nacházet pět zraněných - čtyři z vlaku a jeden z nákladního automobilu,“ sdělila mluvčí Poštová. Později upřesnila, že v péči záchranářů skončilo osm pacientů včetně jednoho dítěte, řidiče nákladního vozidla i vlakvedoucího.

Kamion ze Srbska

Podle záběrů z místa nehody se jeví jako zázrak, že všichni byli transportováni do nemocnic jen s lehčími zraněními a že není nikdo mrtvý. „Podle dostupných informací jel vlak rychlostí 120 km/h a strojvedoucí stačil utéct ze stanoviště. Podle nápisů na kabině kamionu šlo o dopravce ze Srbska,“ uvedl web Zdopravy.cz. Kriminalisté i za pomocí policejního dronu vyšetřují přesnou příčinu nehody.

Provoz po nehodě byl v 19.25 po první traťové kolejii obnoven. Vlaky jezdí sníženou rychlosti 50 km/h. Přejezd zůstane pro silniční dopravu minimálně do čtvrtka 12. 9. uzavřený, informovala v pátek večer SŽDC.

Problémy i mezi Smíchovem a Radotínem

Podle Ropidu příměstské autobusové linky obsluhují ve směru z Prahy zastávku Nádraží Uhříněves, ale zastávka Picassova se v tomto směru neobsluhuje. Kvůli poruše trakčního vedení navíc má regionální vlaková doprava problém taky na trati mezi Smíchovem a Radotínem. „Ve směru do Prahy jsou vlaky vedeny odklonem přes stanici Praha-Krč, stanice Praha-Smíchov se neobsluhuje. V úseku Praha-Smíchov – Praha-Radotín je provoz veden po jedné traťové koleji ze dvou. Očekáváme zpoždění vlaků,“ napsal Ropid.

Web Českých drah píše, že v Uhříněvsi probíhá zajišťování náhradní autobusové dopravy. „Vlaky dálkové dopravy nepojedou v úseku Praha-Holešovice - Praha hl.n. - Benešov u Prahy a zpět.“ Jižní Express z Lince národní dopravce ukončil v Benešově. Potíže vznikají také proto, že z koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi není spoje kam odklonit.

„V místě přerušení organizujeme náhradní dopravu autobusy. Ta má ovšem ve srovnání s vlaky omezenou kapacitu. Žádáme proto cestující v tomto směru, aby odložili své cesty na pozdější dobu, až bude alespoň částečně obnoven provoz na železnici. V případě, že se na cestu vydají, je třeba počítat s přestupy na náhradní dopravu a s větším zdržením. Za komplikace se omlouváme,“ informovala Gabriela Novotná, mluvčí ČD.