VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ON-LINE: čtěte on-line rozhovor se známým vzduchoplavcem Janem Smrčkou

Vzduchoplavec a pilot letadel Jan Smrčka odpovídal na dotazy čtenářů Berounského deníku deníku v pondělí 12. září v 10 hodin.

ON-LINE: čtěte on-line rozhovor se známým vzduchoplavcem Janem Smrčkou

Jan Smrčka

Tento rozhovor byl ukončen dne 12.9.2016
DOTAZ: Dobrý den, jaký závod vás čeká? A jak dlouho se letí?
ODPOVĚĎ:Jedná se o nejstarší závod na světě. Jedná se o Pohár Gordon Bennetta. Startuje se v Německu u holandských hranic. Soutěží se na nejdelší vzdálenost. Vyhrává ten, kdo uletí nejdál. My startujeme jako nesoutěžní posádka a budeme se snažit splněnit kvalifikačních kritéria, abychom se mohli této soutěže zúčastnit v příštím roce.
DOTAZ: Dobrý den, zajímalo by mne, jaké balony máte, čím je plníte, kolik se do nich vejde lidí a kolik takový jeden balón stojí?
ODPOVĚĎ:Máme šest horkovzdušných balónů, jeden plynový balón a jednu horkovzdušnou vzducholoď. Plynové balóny se plní vodíkem. A potřebujeme asi jednu tunu písku jako zátěž. Plynový balón je až pro čtyři lidi a pilota. V tomto balónu poletím i soutěž v Německu, ale naše posádka bude jen dvoučlenná. Plynový balón stojí 57 tisíc Euro. Ty horkovzdušné balóny jsou pro jednoho až dvanáct lidí a cena je 400 tisíc a 3,5 milionu korun.
DOTAZ: Jak jste se dostal k létání v balónu? Mohl by jste mi říci co se vám na tom líbí?
ODPOVĚĎ:Na létání mě upozornil let Vladimíra Remka, ale v té době nebylo pro normálního člověka létání dostupné. V roce 81 jsem viděl film Volání výšek. Film byl o stavbě plynového balónu. A to mě velmi zaujalo. Později jsem se stal členem balón klubu Praha, kde jsem se mohl létání v balónu věnovat. Měl jsem možnost startovat na mistrovství světa a Evropy, a to mě později přivedlo i k profesionální dráze. Na létání balónem se mi nejvíce líbí to, že na jednu stranu musí pilot odvést naprosto přesný výkon a na druhou stranu má ohromnou možnost improvizace.
DOTAZ: Máte tento týden letět nějaký závod. O co se jedná a jak vidíte své šance?
ODPOVĚĎ:Jedná se o Pohár Gordon Bennetta, o kterém jsem se zmiňoval v předchozí odpovědi. V letošním ročníku jsme jako nesoutěžní posádka, náš cíle je ale letět alespoň dvanáct hodin a uletět šest set kilometrů. Máme dvojí omezení. Pokud bude foukat východní vítr, tak budeme muset přistát na západním pobřeží Evropy. Stejná situace bude v případě, že bude foukat jižní vítr a my budeme muset přistávat na severním pobřeží Evropy. Optimální by byl západní vítr, při něm bychom mohli doletět až do Polska nebo do Čech. V tomto případě budeme limitovaní propustností našeho balónu. Je veterán z roku 1987, a tím pádem není v nejlepší kondici.
DOTAZ: Můžete mi prosím říci, jaké závody už máte za sebou a co jste vyhrál?
ODPOVĚĎ:Jsem rád, že jsem mohl startovat na mistrovských závodech jak českých, tak evropských i světových. Kdysi jsem létal jako copilot s Vráťou Hlavatým. Vyhráli jsme několik českých titulů. Zúčastnili jsme se dvou mistrovství Evropy a jednoho mistrovství světa. Naše výsledky byly ale ovlivněny nedostatečným finančním zabezpečením. Myslím si, že jsme měli aktuálně na pozice ve třetí desítce. Já sám jsem vyhrál pět regionálních závodů a přivezl jsem si několik pohárů za druhé až páté místo. Osobně jsem si nejvíce cenil závodů na mistrovství světa horkovzdušných vzducholodí a tří otevřených mistrovství Německa v závodech plynových balónů.
DOTAZ: Když chci letět balónem, co mě čeká. Co musím umět? A ještě mi řekněte jak velký vítr musí být, aby se mohl balón vznést?
ODPOVĚĎ:Když chcete letět jako pasažér stačí, když si koupíte letenku. Jinak jako pasažér nemusíte umět nic. V případě, že byste chtěla balón sama řídit, pak vás v naší balónové škole provedeme teorií i praxí a zhruba nalétáte sedmnáct hodin. Což vás opravňuje k pilotnímu přezkoušení a vydání pilotní licence. Podle letové příručky lze létat za přízemního větru o rychlosti sedm metrů za vteřinu. Pro vyhlídkové lety považujeme za optimální rychlost větru čtyři metry za vteřinu.
DOTAZ: Dobrý den, kde už jste s vašimi balóny létal? A jaký byl váš nejdelší let?
ODPOVĚĎ:Létal jsem po celé Evropě, byl jsem v USA, v Africe. Z nejexotičtějších zemí jsem byl jako první Mongolsku, zajímavou zkušenost mám i z Indie. Nejdelší let byl na mistrovství Německa plynových balónu z Osnabrucku do Drážďan. A nejhezčí přes Kanál La Manche.
DOTAZ: Jakých závodů jste se ve svém životě ve vzduchu zúčastnil? A kdo byl Váš největší soupeř?
ODPOVĚĎ:O svých závodech jsem se již zmiňoval. Můj největší soupeř bylo vždy počasí.
DOTAZ: Jezdíte také na balonářské srazy? Jaká tam je atmosféra a kde už jste na nich všude byl? Který se vám nejvíce líbil? Kolik se na takovém srazu sejde balónů?
ODPOVĚĎ:Na balonářské srazy jezdím a velmi rád. Nejpříjemnější srazy jsou v Alpách a v Holandsku. Nádhernou a noblesní atmosféru jsem zažil na srazu Bristol Balloon Fiesta a Albuquerque International Balloon Fiesta. Tyto dva balonářské srazy považuji za nejlepší. Do Bristolu jezdí kolem čtyř set balonů a do Albuquerque jezdí sedm set padesát balonů, ale zažil jsem už zde i téměř jedenáct set balonů. Já měl startovní číslo 924.
DOTAZ: Na čem všem jste létal než jste skončil u balónu? A co bylo pro vás nejnáročnější?
ODPOVĚĎ:Létal jsem s ultralaity, paraglaidem i rogalem. Seznámil jsem se s větroni a motorovými letadly. Balony ale považuji za nejlepší. Je hrozně jednoduché říci, že poletím do Pardubic. V případě, že mám motor a knipl, tak do nich doletím. Když letím balonem, tak tu jistotu nemám. Nevím, jestli se nezmění směr větru či počasí.
DOTAZ: Povězte mi, má takový vzduchoplavec nějaký sen? A můžete mi říci jaký je ten váš?
ODPOVĚĎ:Přeletět Atlantik.
DOTAZ: Co vaše rodina? Také létá a už jste si někdy udělali dovolenou v bolónu? Jaké to bylo a na kolik dnů?
ODPOVĚĎ:Balonem létá i moje dcera a balonářské srazy, to je moje dovolená. Obvykle na týden.
DOTAZ: Jaké trasy létáte a jaký byl váš nejdelší let a jak dlouho trval?
ODPOVĚĎ:Obvykle létáme na Karlštejnsku nebo v okolí Plzně. Nejdelší let jsem už zmiňoval a let trval čtrnáct hodin.
DOTAZ: Zajímalo by mne, jaká jsou vaše přistání. Stalo se vám, že jste někdy přistál ve vodě? A jaká máte taková ta kuriózní přistání?
ODPOVĚĎ:V sobotu večer jsem přistával na břehu Berounky, kde shodou okolností hasiči hasili doutnající pařez. Nabídli nám pomoc, což bylo lákavé využít. Hodili jsme jim lano a oni nás přitáhli ke břehu. Hasičům z Tetína děkujeme za pomoc, ale příště se spolehneme raději sami na sebe, protože nyní řešíme kolem této pomoci spoustu administrativy.
DOTAZ: Jak dlouho trvá, než se takový balón připraví na let a jak dlouho ho skládáte? Kolik na to potřebujete lidí. A ještě by mě zajímalo, kolik takový balón stojí.
ODPOVĚĎ:Příprava i sbalení balonu trvají stejný čas. Každý cca 15 až dvacet minut. Podle velikosti balonu potřebujeme na tyto úkony dva až osm lidí. O cenách jsme už hovořili výše.
DOTAZ: Jak je takový balón těžký? Kolik písku s sebou vozíte a už s Vámi někdy balón spadl?
ODPOVĚĎ:zřejmě máte na mysli plynový balón. Ten váží asi dvě stě padesát kilo. Vezeme s sebou asi osm set kilo písku. Zatím se mnou balon nikdy nespadl a věřím, že nespadne. Také pro to dělám maximum.
DOTAZ: Létal jste někdy ve vzducholodi? Jaké to bylo?
ODPOVĚĎ:Létání vzducholodí je podle mne královská disciplína a já osobně to miluji. Moje vzducholoď je sice letuschopná ale jen za téměř bezvětří. Takže hledáme sponzora, který by nám pomohl se zakoupením nového obalu naší vzducholodi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT