VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Filip Schovánek má za cíl návrat do seriálu světového šampionátu

Žebrák /FOTOGALERIE/ - Rallyový navigátor Filip Schovánek spojil své síly se slovenským pilotem Martinem Kočim a pěkně jim to upaluje. Poté, co si odpočinuli do Rally Pačejov, poskytl rozhovor Deníku.  

7.8.2017
SDÍLEJ:

Posádka Martin Koči - Filip Schovánek dojela třetí v Pačejově.Foto: Deník / Bežo Jan

Tuším, že v roce 2007 jste ukončil spolupráci s Janem Kopeckým. Od motorismu jste si ale neodpočinul, je to tak?
Ano, ukončení spolupráce s Honzou proběhlo na konci roku 2007. V dalších letech jsem se ještě, myslím že třikrát, posadil do závodního auta jako spolujezdec s cílem pomoci mladším jezdcům. Své zkušenosti ze seriálu mistrovství světa jsem předával klukům, kteří s touto vrcholnou formou závodů tehdy začínali, například velký český talent Martin Semerád. V dalších letech jsem se věnoval řízení kartingového sportu na Autoklubu ČR, působil jsem dva roky v Itálii u továrního kartingového týmu Praga, věnoval se projektu Motorland Bělá, což je unikátní areál nedaleko Mladé Boleslavi. Postupně se nám podařilo jeho aktivitu rozšířit o nedaleký hotel. Dodávali jsme naše specializované cateringové sužby i pro tovární tým Škoda Motorsport. Ale jednoznačně nejraději vzpomínám na několik práce pro promotéra českého motorismu. Podařila se nám řada tuzemských i mezinárodních projektů, pořizovali jsme obrazové reportáže pro ČT Sport, spolupracovali jsme s Eurosportem, pro pořadatele českých rally jsme připravili finanční motivační program a dokázali pro ně zajistit finanční prostředky a podobně. Bylo toho opravdu hodně a rozhodně jsem se nenudil. 

Sledoval jste rallyový sport zblízka. Kam se za ta léta posunul?
Vlastně v předchozí odpovědi jsem již „naznačil“, že v oblasti motorsportu jsem se pohyboval celou dobu. I v rally platí, že vývoj nelze zastavit. Jednoznačně se posunul hodně do marketingové sféry. Když dnes navštívíte seriál mistrovství světa a podíváte se na servisní zázemí továrních týmu, spatříte „patrové domy“. Technika udělala obrovský pokrok. Ale to, co je asi nejvíce markantní, na všech úrovních (národní šampionáty x evropské závody, mistrovství světa) úzká jezdecká špička již nezávodí o vteřiny, ale desetiny! Je potřeba si uvědomit, že rally se jede po úzkých cestách mezi stromy a když posádky dělí po odjetí například sto závodních kilometrů posádky dělí desetiny… To je opravdu velký hukot! 

Kdy jste se domluvil se slovenským pilotem?
Vlastně Martin Koči se domluvil se mnou (úsměv). V pátek před Velikonocemi mi zazvonil telefon, já byl zrovna se synem na fotbalovém zápase, na displeji jsme viděl Martina. Myslel jsem si, že bude chtít zajistit testovací úsek, ale on mě oslovil s nabídkou na úzkou spolupráci v závodním autě. 

Přestavte nám ho…
Martin Koči je jeden z největších česko-slovenských talentů. Nyní má ideální věk pro automobilové soutěže, čtyřiadvacet let. Mladý věk na rychlou jízdu, ale zároveň již mnoho zkušeností. Motorsportu se věnuje od šesti let. je to přemýšlivý mladý kluk, který rally obětuje nyní naprosto vše, od fyzické přípravy až po samotný závod. Vše asi nejlépe vystihuje jeho loňský obrovský úspěch, jímž je titul juniorského vicemistra světa!

Jaké závody už máte za sebou a kdy jste si definitivně řekli, že spolu budete jezdit?
Letošní sezona je pro Martina a tým Styllex motorsport takovou přechodnou s hlavním zaměřením na slovenský šampionát. Naším prvním společným startem tak byla na konci dubna Rally Prešov. Následně Rally Tatry, Hustopeče, Lubeník a zatím posledním závodem byl český Rally Pačejov. 

Kdo další tvoří váš tým?
Jádro týmu není příliš velké. Samozřejmě je to jezdec, tedy Martin Koči, týmovým managerem je jeho otec. Ten mimochodem vyhrál například dvakrát slavnou Barum rally s italským jezdcem, tedy úspěšný spolujezdec. O ekonomiku týmu se z pozice majitele stará Martinův strýc, který stojí za zrodem a největšími úspěchy týmu Styllex. Tým má téměř třicetiletou historii, získal osm titulů mistra Slovenska, úspěšně startoval na mnoha a mnoha mezinárodních soutěžích. Dále je to samozřejmě přípravce závodního speciálu, tedy vlastně další tým. Ten zahrnuje managera, logistu, inženýra a tým mechaniků. 

V jakém voze uháníte při rally?
Vlastně hlavní součástí týmu je vůz Škoda Fabia R5, tedy naprostý soutěžácký speciál v hodnotě mnoha milionů korun. To auto má vlastně se sériovou Fabií společný jen jméno (směje se).Výkon necelých tři sta koní, zrychlení z nuly na sto pod tři vteřiny, stálý pohon všech kol, sekvenční pětistupňová převodovka. Spotřeba v závodním režimu zhruba osmdesát litrů speciálního paliva…

Naposledy jste jeli v Pačejově, kde jste dosáhli na třetí příčku. Jak hodnotíte výsledek?
Ten výsledek není úplně špatný. Zvítězil vůz kategorie WRC, tedy automobil výkonově o třídu výše. Posádka na druhém místě startovala s vozem R5 (tedy naše kategorie) a my jsme zaostali o pouhých 0,1 vteřiny na závodní kilometr. Naším hlavním úkolem v Pačejově bylo aktivní testování. Poprvé jsme startovali s autem připravovaným týmem Racing21, Martin jel po šesti letech na jiné značce pneumatik, tým používá jiné brzdy. S posádkou na druhém místě jsme si rozdělili spravedlivě vítězství v rychlostních zkouškách (4:4), takže celkově s Pačejovem panuje spokojenost na všech stranách. 

Co vás čeká v nejbližší době a kam zdejší diváky pozvete?
Na konci srpna se jede největší tuzemská soutěž – Barum Czech Rally Zlín. Mimo kompletní české špičky se sjede velká zahraniční konkurence. Jelikož na této soutěži budeme s Martinem startovat, čeká nás jednodenní test závodního vozu zhruba týden před samotným závodem a potom již závod. Hned o týden později startujeme na další soutěži slovenského šampionátu. Letní čas pro nás není jen o závodech samotných, ale i o přípravě kvalitního programu a jeho ekonomického zajištění na sezonu 2018. Již v těchto dnech probíhají intenzivní jednání s partnery a řeší se kompletní nadcházející sezona. Cíl je jasný, návrat na tratě seriálu mistrovství světa. Na úplný závěr bych fanouškům z Berounska a okolí rád připomněl první víkend v měsíci říjnu, kdy se pojede Rally Příbram, letos opět zařazená do seriálu mistrovství České republiky. 

Autor: Jan Bežó

7.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 30 000 Kč Svářeči SVÁŘEČI. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: SVÁŘEČI - Místo výkonu práce: Hořovice. Náplň práce: práce ve strojirenské výrobě "nelinkového" charakteru; sváření potrubí a nádob (medium: voda, spaliny, plyn, olej) z černého materiálu, také z nerezu, dále sváření podpůrných konstrukcí a různých rámů. Požadavky: výuční list ve strojírenském oboru nebo příbuzném oboru, platný svářovací průkaz podmínkou, schopnost pracovat podle výkresové a technologické dokumentace. Doplňující informace: možná i spolupráce na DPP/DPČ. Zaměstnanecké výhody: stravenky v hodnotě 100 kč, dovolená navíc, 3 dny zdravotního volna, bonus za neabsenci. Kontakt: e-mailem, telefonicky (7:00-15:30 hod.).. Pracoviště: Tedom a.s. - hořovice, Masarykova, č.p. 1436, 268 01 Hořovice. Informace: Luboš Kučera, +420 953 311 004. Doprava a logistika - Doprava a logistika Dispečer 21 000 Kč Dopravní dispečeři DISPEČEŘI. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: DISPEČEŘI - Místo výkonu práce: Beroun. Zaměstnanecké výhody: stravenky, pohyblivá složka, prémie, benefity. Kontakt: telefonicky, emailem, osobně.. Pracoviště: Toptrans eu, a.s., organizační složka - beroun, Na Máchovně, č.p. 1270, 266 01 Beroun 1. Informace: Drahomíra Chylíková, +420 603 802 810. Ochrana a ostraha - Ostraha obchodních řetězců 75 Kč Bezpečnostní agentura přijme zaměstnance na pozici ostrahy obchodních řetězců/skrytý detektiv. Náplň práce - kontrolní činnost a skryté pozorování. Práce probíhá v civilním oblečení. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 900 Kč Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČI MKD. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ŘIDIČI MKD - Místo výkonu práce: po celé ČR. Požadavky: bezúhonnost. Doplňující informace: pracovní poměr se sjednává na 3 měsíce. Kontakt: emailem či telefonicky (Po-Pá od 8:00-16:00 hod.).. Pracoviště: Kouba trans, s.r.o. - zdice, Čs. armády, č.p. 405, 267 51 Zdice. Informace: Miloslava Košťálová, +420 603 400 258.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Loděničtí hráči (ve žlutém) vyhráli i přes dvojnásobné oslabení.
14

Zdice a Chlumec se tlačí na první Dušníky

Ilustrační foto

Neumětely zaskočily Chyňavu přesně zakončenými brejky

Větrovský: Davidu Čapkovi asi prospěla kratší dovolená

Berounsko – V nejnižší fotbalové soutěži na Berounsku padaly hattricky. O jeden z nich se zasloužil zdický Tomáš Prokop, kterému pomohl dvěma góly Marek Štulík. Zdice B zvítězily nad Vysokým Újezdem 5:2 a posunuly se v A skupině čtvrté třídy na čtvrtou příčku, když na vedoucí suverénní Hýskov ztrácí devět bodů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT