Zůstávat doma za 80 procent mzdy není vlastně zas tak špatné – rozhodně lepší by ale bylo chodit pravidelně do práce: za víc peněz (jež se před Vánoci vždycky hodí) a bez obav z toho, že by za pár měsíců mohlo dojít na propouštění. Byť jak šéfové, tak zástupci odborů ujišťují, že nic takového se nechystá – jakkoli s tím, že ve firmě přijdou velké změny, je třeba počítat. Takový názor je podle zjištění Deníku poměrně rozšířený mezi zaměstnanci Škody Auto. Ta kvůli nedostatku čipů pro palubní elektroniku dovážených z Asie od pondělka prakticky zastavila výrobu v závodech v České republice.

Prozatím na dva týdny, a to v závodech v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí; v Kvasinách zůstala jedna linka v provozu, informoval v pondělí šéf firemní komunikace Tomáš Kotera. Během odstávky má být podle jeho slov dokončeno deset tisíc rozpracovaných aut, které pak budou moci zamířit k zákazníkům. Na pátek se pak chystá rozsáhlá inventura materiálu. Tu firma organizuje každoročně; nejde tedy o reakci na nynější mimořádnou situaci. A zaměstnanci musí počítat s tím, že v případě potřeby je nadřízení mohou povolat do práce i jindy.

Od listopadu lze čekat rozsáhlejší změny

Během dvoutýdenní odstávky vedení společnosti se zástupci odborů jakožto sociálním partnerem vyhodnotí situaci, aby bylo možno rozhodnout o dalším postupu – s tím, že dlouhodobou prioritou je zajištění jistoty pracovních míst a odpovídajících náhrad.

Ilustrační foto.
Dosud omezovaná výroba ve Škodě Auto se má prakticky zastavit

Týdeník Odborové organizace KOVO Škodovácký odborář nicméně už ve čtvrtek informoval, že dojde na uplatnění „nových typů a forem práce“, když od 1. listopadu bude připravena redukovaná norma obsluhy a případné přesuny personálu budou koordinovat takzvaná převisová střediska. S těmito přesuny se počítá nejen mezi jednotlivými pracovišti a provozy: mohlo by dojít i na převážení pracovníků mezi jednotlivými závody.

Náhrada se snížila na 80 procent mzdy

S omezováním výroby je třeba počítat i nadále; podle aktuálních předpokladů možná až do konce roku. Dodávky čipů z Asie, kde polevuje koronavirová vlna, se sice mají zlepšovat – nicméně příznivou situaci zřejmě nelze očekávat v řádu týdnů; spíš se tato doba bude počítat na měsíce. Když to půjde dobře, dodávky by mohly být obnoveny ve standardním režimu od ledna. Dohánět výpadek ve výrobě nadstandardní produkcí však podle očekávání předsedy podnikové rady odborů Jaroslava Povšíka zřejmě nebude možné ještě v první polovině příštího roku. Přičemž Povšík odhazuje, že nakonec bude potřeba, aby se Evropa nespoléhala na čipy dovážení přes půl světa, ale vytvořila si vlastní výrobní kapacity.

Automobilkám po celém světě přináší klíčové problémy právě stav (ne)dodávek čipů z Asie. Výrobny v Malajsii postihl výpadek kvůli masivnímu šíření koronaviru, v Japonsku továrna vyhořela. Důsledek pro Mladou Boleslav: zaměstnanci tamní automobilky už zůstávali doma s 85procentní náhradou mzdy, jež se nyní snížila na 80 procent a odstávka je plošná. Protože se však započítávají i odměny včetně mimořádných ročních bonusů, podle Povšíkových slov tato náhrada stále většinou odpovídá běžnému výdělku.

Chřipka. Ilustrační foto.
Každého sedmdesátého Středočecha trápí respirační infekce. Hlavně děti

Odbyt kvůli odstávkám výroby navíc nemají ani dodavatelé. Některé z nich, třeba zpracovatele plastu, také trápí nedostatek surovin, rovněž dovážených z Asie. Koronavirus taktéž poznamenal jak jejich produkci v zemích původu, tak lodní dopravu. Omezování výroby aut i jejich dílů, komponentů či součástek postihuje také poskytovatele služeb – například dopravce nebo dodavatele jídla.