Jízda bez přilby je přitom závažnou věcí. „Riziko úmrtí po pádu bez přilby na hlavě je devatenáctkrát větší,“ varuje Mirek Polách.

Pokud jezdíte nakupovat na kole, je pak podle jeho slov na místě mít na kole nosič s koši. „Převážení zahradnického náčiní či úrody ze zahrádek může vést ke ztrátě rovnováhy,“ varuje.

Zejména u seniorů doporučuje vozit s sebou mobilní telefon, aby v případě potřeby mohli přivolat pomoc. Za velký nešvar považuje jízdu na chodnících a přechodech. „To smějí ale pouze děti do deseti let,“ vysvětluje Mirek Polách.

Samostatnou kapitolou je pak alkohol. „V celé České republice platí nulová tolerance, která se vztahuje i na cyklisty. V současné době chtějí někteří senátoři podat návrh na prolomení této tolerance, chtějí povolit 0,5 promile,“ řekl k problematice.

Mirek Polách si pochvaluje, že více lidí nosí helmy. „Procento cyklistů používaných helmu se stále postupně zvyšuje, zejména mezi rodiči, kteří jezdí se svými dětmi,“ uvedl.

Ilustrační fotografie.
Dlouhá cesta k bydlení. Na třípokojový byt si Čech vydělá za 8 let a 7 měsíců

Jaká je ale další výbava, co by měl cyklista na svém kole mít? Podle Mirka Polácha to jsou dvě na sobě nezávislé brzdy, odrazky oranžové, bílé a červené barvy, za snížené viditelnosti i osvětlení. „Také doporučuji pro zvýšení své bezpečnosti dát na kolo reflexní pásky, reflexní tyčinky do drátů, popř. reflexní oblečení, nejlepší je vesta,” podotkl.

Koordinátor Mirek Polách uvedl i časté důvody pro nehody cyklistů: na vině může být nepozornost, přecenění svých schopností, nebo nerespektování pravidel silničního provozu. Může to být ale i nevěnování se řízení. „Například při pití, konzumaci jídla, manipulace se světly,“ varuje.

Dalším důvodem pro nehodu může být i nedání přednosti. „Cyklista si musí uvědomit, že je na kole pomalejší, než při jízdě autem. Na projetí křižovatkou potřebuje více času,“ vysvětlil.

Upozorňuje také na nutnost osvětlení kola. „Neosvětlený cyklista je vidět až na poslední chvíli,“ podotkl. Je také nutné sledovat auta. „Jednou z příčin nehod je i náraz do dveří, kdy řidič auta otevře dveře v době, kdy kolem něj projíždí cyklista,“ uvedl.

Statistiky nehod cyklistů jsou smutné: jak řekl Mirek Polách, za rok 2017 zemřelo při nehodách 44 cyklistů, z toho 37 jich jelo bez přilby. Čtyři z deseti usmrcených byli lidé starší 65 let. Nejhorší rok z hlediska nehod cyklistů byl 1995, kdy zemřelo 146 lidí, nejméně nehod bylo v roce 2016 – tehdy to bylo 39.

Ilustrační foto.
Hic v autobusech by měl časem zmizet
Ilustrační foto
Úseky tří dálnic kolem Prahy pohlídá Velký bratr