Před nástupem není třeba na řidiče mávat; postačí stát viditelně na zastávce – výstup z vozidla je však třeba ohlásit stiskem tlačítka. Pokud však už vozidlo zastaví, i nadále bude jako dosud v rámci koronavirových opatření otevírat všechny dveře kromě předních. Důvodem je nejen snazší nástup a výstup bez shlukování lidí u dveří, ale i rychlejší výměna vzduchu.

Po metropoli jezdí více autobusů

Tou nejzásadnější změnou je v hlavním městě zavedení „poloprázdninového“ provozu, kdy jsou posíleny autobusové linky; naopak se zahuštěním provozu tramvají se počítá až o týden později. Jde o dopravní model známý z ledna a února (nebo z období na samém počátku opatření proti šíření koronaviru), kdy s ohledem na nižší zájem cestujících jezdí méně spojů než obvykle po zbytek roku (a jsou tedy mezi nimi delší intervaly).

Plošná desinfekce Avionu.
PŘEHLEDNĚ: Co se od pondělí může. Které podniky otevírají. Kdo jde do školy

Proti uplynulým týdnům, kdy byla veřejná doprava v rámci striktních opatření proti šíření koronaviru výrazně omezena, je však viditelný nárůst počtu autobusů. Očima dopravních inženýrů jde o posílení o šest procent. Takzvané školní spoje zůstávají mimo provoz i přes částečné obnovení provozu škol pro deváťáky a maturanty; v platnosti také zůstává večerní omezení provozu na některých linkách. A tramvaje se mají v pražských ulicích pomnožit až od 18. května.

Ve středních Čechách návrat pozvolnější

Od pondělka příštího týdne se má měnit rovněž cestování ve středních Čechách. Právě 18. květen je datem, kdy by se měly po návratu posilových spojů zkrátit intervaly na páteřních linkách příměstských vlaků S7 a S9, konkrétně na spojnicích Prahy s Lysou nad Labem, Českým Brodem, Řevnicemi na berounské trati a v pracovních dnech dopoledne rovněž s Říčany na benešovské trati.

Během tří dnů jsme po Česku ujeli s VW Grand Californií skoro 900 kilometrů
Cestování ve stavu nouze po Česku. S největším Volkswagenem to šlo dobře

Obnovení provozu se dočká také linka S49 z Roztok u Prahy do pražské Hostivaře. S koncem května, od soboty 30. května, by měl na železnici začít opět fungovat takzvaný noční víkendový rozjezd vlaků všemi směry z Prahy dvě a půl hodiny po půlnoci. Příměstské autobusové linky by se k jízdním řádům doby předkoronavirové měly vrátit od posledního květnového pondělka: 25. května.

Volné parkování na modré čáře je minulostí

Pondělkem v Praze končí možnost bezplatného a beztrestného odstavení aut na modrých zónách vyhrazených především pro parkování rezidentů, spojená s nouzovým stavem. Pražský magistrát vyhověl požadavku středočeského hejtmanství a prodloužil možnost volného parkování o dva týdny proti tomu, co stanovilo vládní nařízení.

Proti jejich brzkému obnovení se alespoň ohrazovala velikonoční výzva hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO), adresovaná pražskému magistrátu. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) nicméně prodloužení neplatnosti modrých zón vysvětloval spíše technickými souvislosti ve vztahu k tomu, že celostátní ukončení platnosti zón placeného stání vláda neoznámila s potřebným předstihem.