Jeho cílem je přitom naučit malé svěřence kombinačním schopnostem a prostorové představivosti. „Hlavní je, aby měli hlavy otevřené a přemýšleli. Učí





se pracovat samostatně i v týmu, spolupracovat," připomněl muž, který v Neratovicích na Mělnicku vede tři kroužky (Legos 1, Legos 2 a Mladí vynálezci).

Do nich dochází zhruba tři desítky dětí ve věku od sedmi do osmnácti let. Pomáhá mu přitom šestnáctiletý student neratovického gymnázia Pavel Havlíček. „Dělá mi asistenta," potvrdil lektor.

Na samém začátku děti neměly k dispozici žádné stavebnice, při vymýšlení nových vynálezů využívaly druhotné suroviny. „Pilotní úlohou bylo sestavit vozítko z ruční, akumulační a elektrické vrtačky. Podařilo se to, opravdu to jezdilo," vrátil se zpátky k začátkům kroužku Mladí vynálezci.

Zabavit každého není snadné

Ty si mohou zájemci připomenout díky přehledně vedené kronice. V ní jsou zaznamenány všechny úlohy a jejich řešení, na které děti přišly. „Musely například překonat průrvu nebo se dostat nahoru po stěně. Vymýšlely a stavěly proto různé zdviže či vozítka," vysvětlil Martin Scholz.

K legu se jeho malí svěřenci dostali postupně přirozenou cestou. „Jak bylo pořád víc a víc dětí, začal jsem nakupovat stavebnice. Ukázalo se, že právě lego mají nejraději, proto jsme se jím postupně začali vybavovat," připomněl vedoucí, který dobře ví, že zabavit každého není snadné.

„Do kroužků chodí děti různého věku, máme tam i jednu slečnu. Lego je spíš pro ty menší, pokud ale vidím, že mají vlohy, prostorovou představivost a zájem, vezmu je do vynálezců," dodal.

Smyšlená planeta Dedema

Malí šikulové se v domě dětí a mládeže scházejí jednou týdně, v týdnu pak se svým vedoucím komunikují přes e-mail, pokud potřebují poradit nebo něco probrat.

„Každý týden dostanou nějaký úkol, jsem s nimi stále v kontaktu. Pokaždé navíc k jejich řešení přidám svůj názor, myšlenku, aby věděli, co udělali správně a co špatně. Máme Deník posádky, kam se všechno zapisuje," upozornil s tím, že Mladí vynálezci žijí na smyšlené planetě Dedema, kde přistáli a kde musí coby posádka řešit celou řadu situací a vznikajících problémů.

Martin Scholz je přesvědčený o tom, že největším šikulům zanícení pro vědu vydrží a jednou půjdou studovat třeba elektroniku.

Čtěte také: Stavění modelů z papíru? Chce 
to hodně umu a trpělivosti