Lodičky by pluly nejen napříč jako stávající přívozy, ale i na delší vzdálenost, tedy po proudu i proti proudu řeky. „Rostoucí atraktivita vltavských břehů vyvolává i podněty na zlepšení dostupnosti a propojení jednotlivých lokalit, které je v současné době zajišťováno zejména kolejovou a autobusovou dopravou,“ konstatuje důvodová zpráva ke schválené studii, kterou město chce nechat zpracovat. 

Ta má být hotová do konce roku a na jejím základě se komunální politici rozhodnou, jestli dají plánu zelenou. Prověřovací studie městských vodních linek má vyčíslit náklady na nově potřebná přístaviště i plavidla, navrhnout jejich parametry a také intervaly lodních spojů. 

Posuzované budou návrhy tří linek – centrální mezi Hollarem a Dětským ostrovem, jižní mezi Malostranskou vodárnou a Žlutými lázněmi, nejdelší severní by pak měla vést od Pražské tržnice až k nádraží Podbaba. 

Pochyby o rychlosti

Magistrátní koalice Pirátů, uskupení Praha sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) se v programovém prohlášení loni na podzim zavázala k podpoře nízkoemisní lodní dopravy a rozvoji říční přepravy v rámci Pražské integrované dopravy.

Podle převozníka a provozovatele čtyř z osmi pražských přívozů i vyhlídkových plaveb Čertovkou Zdeňka Bergmana však budou lodě konkurovat autobusům a tramvajím na delší vzdálenosti obtížně. „Rychlost lodní přepravy samozřejmě limituje i hustota plavidel, která je v současnosti rekordní díky novému výskytu velkých parníků,“ upozornil Bergman.

Podle primátorova náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) jsou lodě běžnou součástí MHD v řadě světových metropolí. Inspiraci prý Praha hledá například v americkém Chicagu, kde takzvané water taxi odbavují denně tisíce cestujících mezi pěti velkými zastávkami. „Určitě chceme, aby nové lodě byly součástí Pražské integrované dopravy a stačil na ně klasický kupon nebo jízdenka. Neplánujeme novou atrakci pro turisty, ale rozšíření dopravy pro běžné Pražany,“ zdůraznil Scheinherr.

Město nemá koncepci promyšlenou

Zdeněk Bergman ovšem pochybuje o tom, že mají představitelé města koncepci lodní dopravy důkladně promyšlenou a zkoordinovanou. „My jsme před lety provozovali přívoz, který v podstatě kopíroval plánovanou centrální linku mezi ostrovy. A město ten přívoz zrušilo, mimo jiné kvůli stížnostem Prahy 1,“ dodává Bergman.

O plánech na pravidelné lodní linky podél vltavských břehů mluvila řada představitelů města už v minulosti – třeba v letech 2012 a 2014. Plavbu „vodní tramvají“ si už Pražané vyzkoušeli v podobě náhradní dopravy před deseti lety během rekonstrukce Vyšehradského tunelu. Podle předsedy pražské ODS a opozičního zastupitele Tomáše Portlíka také existuje studie Řeka a město z roku 2009, která toto téma řešila. 

„Ze studie vyplývalo, že od dubna do října má toto dopravni řešení smysl, zatimco v ostatních měsících to byl ztrátový projekt. Radě bych doporučil se se studií seznámit dříve, než utratí prostředky daňových poplatníků za další analýzu,“ uvedl Portlík.