Počítá se i s rozšiřováním do dalších lokalit po celém území kraje, a to především se zaměřením na větší města; na takzvané obce s rozšířenou působností. Konkrétní úvahy pro příští období se pojí například s Berounem, Kladnem či Mělníkem. Záleží však na nalezení partnera, který v místě poskytuje sociální služby a postaral by se o samotné fungování centra – a také na shodně s místní radnicí v otázce příspěvku na zajištění činnosti. Pro každé kontaktní místo kraj nabízí uhrazení 60 procent nákladů na provoz, a to do částky 300 tisíc korun ročně. Krajský rozpočet pro rok 2020 vyčleňuje k tomuto účelu celkem 2,5 milionu korun.

Kontaktní centra s bezbariérovým přístupem mají především nabízet poradenskou činnost, a to včetně informování o systému sociální péče; dále pak zázemí k setkávání a společné aktivity, přehled v místě dostupných volnočasových aktivit – a v neposlední řadě třeba také přístup k internetu (včetně případné pomoci při jeho využívání). Podle místních podmínek mohou být doplněny i další činnosti – třeba pořádání vlastních akcí, vzdělávacích i volnočasových, směřujících k aktivizaci klientů.

Například POSEZ v Benešově, jehož fungování zajišťuje Pečovatelská služba okresu Benešov, se může pochlubit organizováním cvičení pro seniory, tréninky paměti i rozmanitou osvětovou činností. Možné je ale také právní nebo psychologické poradenství, pokud jsou k tomu v místě podmínky.

Nově jsou tato kontaktní centra rovněž středisky pro projekt Seniorská obálka. Jde o plastovou schránku určenou k zavěšení na vnitřní stranu vstupních dveří nebo na lednici, kde ji v případě potřeby mohou snadno najít zdravotničtí záchranáři. Právě jim je určen její obsah: jednotný formulář s políčky pro vyplnění údajů o zdravotním stavu (včetně tak důležitých údajů, jako že jde o diabetika či kardiaka), o chronických onemocněních, alergiích a přehledu užívaných léků. Získat rychle tyhle informace je ve vypjatých chvílích často obtížné – pro prvotní zásah záchranářů přitom mohou mít zcela zásadní význam.

Zájem návštěvníků o nabízené služby jasně ukazuje, že koncept tohoto projektu se osvědčil, uvedla již dříve krajská radní pro oblast sociálních věcí Aneta Heřmanová (ANO). Na tomto hodnocení se nic nemění – a to nejen z pohledu hejtmanství, odkud k zakládání Posezů vzešel podnět. O spokojenosti hovoří rovněž klienti – a kladně se vyjadřují i samotní provozovatelé kontaktních míst. Podle informací krajského úřadu se to potvrdilo na projektové konference za účasti zástupců kraje a jednotlivých poskytovatelů služeb spojené s bilancováním prvního rok provozu.

Logo kontaktních center pro seniory a lidi se zdravotním handicapem POSEZ ve Středočském kraji.