Nakonec se vše vysvětlilo – a o chybu nešlo, uvedl k tomuto případu Josef Sedlák ze společnosti ČEZ, který zastává pozici firemního ombudsmana. Tedy člověka, na kterého se zákazníci mohou obracet se svými podněty, stížnostmi, pochybnostmi i nejasnostmi. V tomto případě odběratel hodně zaplatil nikoli za to, že svítil, ale v souvislosti s tím, že svítit mohl.

Platí se za odběr i za dráty

Jedná se o samostatně stojící garáž, kde její uživatel jen občas používá světlo; upřesnil ombudsman Sedlák. „Spotřeboval za rok pouhé 2 kWh a celkově zaplatil za elektřinu 1100 Kč,“ konstatoval. S tím, že v tomto případě je to podobné jako u dalších vymožeností, které si pořídíme, avšak využíváme je jen občas – při přepočtu na jedno užití se to prodražuje.

„Jen si neuvědomujeme, jak je pak „jednotková cena“ vysoká,“ poznamenal Sedlák. Jako typický příklad – i když tak lidé běžně neuvažují – připomněl koupi auta. Kdo jezdí jen občas, zůstal by zaskočen z toho, na kolik ho při započtení pořizovacích nákladů vyjde ujetý kilometr.

Oprava výtluků na silnici.
Opravy výtluků vydrží jenom krátce. To cestáři vědí, už když je dělají

Právě takové propočty nabídl ombudsman ČEZ panu Romanovi – s použitím příkladu auta pořízeného na leasing. Aby se to líp počítalo, kalkuloval s měsíční leasingovou splátkou ve výši pěti tisíc korun – a s tím, že auto za měsíc ujelo jen 50 kilometrů. Pak jeden kilometr vychází na 102 Kč: dvě koruny za palivo – a na stovku přijde to, že je vůz k dispozici.

„S elektřinou je to podobné – jedna platba za spotřebované kilowatthodiny, druhá za to, že se po otočení vypínačem světlo rozsvítí,“ vysvětlil Sedlák. Odkazuje na to, že vedení z elektrárny až k nám musí někdo vybudovat, udržovat, zajišťovat i provozovat – a nic z toho není laciný špás.

Tíživá situace? Na to lze brát ohled

Ombudsman ČEZ oceňuje, že jeho vysvětlení Roman z Mělnicka přijal. „Velmi mne potěšilo, že odpověděl – a dokonce mi poděkoval, což není úplně obvyklé ani u těch zákazníků, kterým pomohu nejen radou,“ konstatoval. Může nabídnout srovnání: tuhle práci dělá už více než 11 let. A každoročně vyřizuje stovky podnětů – byť v posledních letech zaznamenává, že počet podání mírně klesá.

„Za celou dobu řešil přes osm tisíc podnětů a vyhověl zhruba každému desátému žadateli o přezkum,“ uvedl k činnosti ombudsmana manažer komunikace Skupiny ČEZ pro severozápadní a střední Čechy Ota Schnepp.

„Loni zpracovala jeho kancelář 459 podnětů, což je dokonce o třetinu méně než v roce 2019. Ze Středočeského kraje se na jeho stole sešlo 69 podnětů,“ nabídl Schnepp konkrétní čísla. K nim Sedlák vysvětluje, že úbytek podání jistě ovlivnila i koronavirová epidemie: lidé museli řešit závažnější věci – a i když měli kolem vyúčtování pochybnosti, prostě nad tím mávli rukou.

Bývalý krajský ombudsman Jiří Švadlena.
Svého ombudsmana už Středočeský kraj nemá. A mít nebude

Jako oprávněné ombudsman loni vyhodnotil 38 podnětů – zhruba každý 12. Více než polovina, 57 procent, však nesouvisela s tím, že by energetici udělali chybu a přezkoumání ukázalo, že špatně vyřídili i reklamaci: ombudsman využil svého práva požádat o výjimku pro zákazníky, kteří se podle jeho zjištění ocitli v těžké životní situaci. Dodavatel elektřiny tomu říká specifický přístup – a lze vyhovět i požadavku, který není oprávněný.