Očekávat lze emotivní debaty, a to nejen o tom, zda je fér, aby se někdo vezl zadarmo, zatímco jiní – a to především pravidelní pasažéři – už formou časového kuponu zaplatili předem. Tématem diskusí se jistě také stane, zda jízdy bez placení jsou skutečně tím pravým řešením majícím v rámci preventivních opatření pomoci omezovat kontakt mezi lidmi.

ON-LINE ke koronaviru najdete ZDE

Nebudou naopak pro někoho motivem ke zbytečnému cestování – místo toho, aby zůstával doma, jak mu ukládá nedělní nařízení vlády? Nestačilo by k ochraně řidičů třeba jen vybavit je respirátory a omezit hrazení jízdného pouze na platby kartou? Jenže – respirátory chybí i pro zdravotníky. A nejsou ani roušky.

Ochrana za desítky milionů

Skutečně trvalo dlouho, než se krajský krizový štáb pro toto opatření rozhodl, připustila na pondělní tiskové konferenci hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). Nakonec kývl: smluvním dopravcům (tedy těm, u nichž objednává dopravní obslužnost a také jim na provoz autobusů přispívá) doporučuje, aby od úterka přikázali řidičům nepožívat přední dveře k nástupu a výstupu cestujících. „Ochrana zdraví zaměstnanců je v první řadě odpovědností dopravců – nicméně toto je způsob, jak může kraj přispět ke snížení rizika nákazy,“ konstatovala hejtmanka.

Jestliže cestující budou tak, jak se to už uplatňuje v městské hromadné dopravě v Praze, využívat jen ostatní dveře mimo předních a řidiči přestanou prodávat jízdenky, bude to mít citelný finanční dopad. Počítat se bude v desítkách milionů. „Jsme ale připraveni nést náklady, které bude toto opatření stát,“ prohlásila v pondělí Jermanová. S tím, že její tým „upřednostnil ochranu zdraví obyvatel i řidičů před penězi“. A její náměstek Gabriel Kovács (ANO), který má v kompetenci oblast financí, už dostal úkol hledat zdroje úspor v běžných výdajích kraje: tak, aby aktuální opatření nemělo dopad na investice.

Ochranné prostředky chybějí

Na dopravce se hejtmanka současně obrací s výzvou, aby byli aktivní při shánění ochranných prostředků pro řidiče. Slíbila, že s jejich získáváním je připraven pomoci i kraj. Zatím však nemá co poskytnout.

Pomůcky k zajištění ochrany chybějí i pro zdravotníky a pracovníky v sociálních službách, u nichž je jejich potřeba ještě naléhavější než v případě šoférů. Kraj také jedná s ministerstvy zemědělství i průmyslu a obchodu, aby dopravce zahrnula do svých programů týkajících se dezinfekcí a dotací. Dopravce Jermanová vybízí, „aby se chovali ke svým zaměstnancům i zákazníků nanejvýš odpovědně“.

O tom, že by kraj zvažoval podobné opatření jako od úterka zavádí městské hromadná doprava v Kladně i v hlavním městě Praze, tedy povinné cestování s rouškou nebo alespoň improvizovanou ochranou zakrývající ústa a nos, se Jermanová v pondělí nezmínila. Je však možné, že by je ve svých vozidlech mohli zavést někteří z dopravců.

Finanční souvislosti opatření v autobusech

- Regionální dopravní obslužnost ve středních Čechách zajišťují pro kraj více než dvě desítky firem provozujících autobusy plus České dráhy a okrajově také dva další železniční dopravci (navíc má stát uzavřeny samostatné smlouvy týkající se rychlíků)

- Příjmy z jízdného dosahují měsíčně 93 – 97 milionů korun; v aktuálním jarním období to bývá kolem 95 milionů

- Zhruba 60 procent z celkové částky pochází z předplatních jízdenek, dvě pětiny představují tržby za jednotlivé jízdenky

- Propad příjmů v souvislosti s přechodem na „prázdninový provoz“ (úbytek autobusů po přerušení výuky ve školách) vyčíslila středočeská hejtmanka na 20 milionů korun, jestliže se přestanou prodávat jízdenky, přibude dalších 15 milionů

Zdroj: Jaroslava Pokorná Jermanová, hejtmanka Středočeského kraje

Koronavirus v ČeskuZdroj: Deník