Jejich počty budou nejspíš vzrůstat. Jsou to další slova, která se neoposlouchají příjemně – ale je to tak. Letitá zkušenost ukazuje, že s příchodem podzimu se zvěř může objevovat na silnicích častěji. Či alespoň bývá více srážek. Může to souviset s chladnějším počasím, sníženou viditelností, úbytkem potravy na polích – ale třeba také se změnou času; po ní se silnější povoz na silnicích se posouvá do doby, na niž zvěř v rámci svého denního režimu nebyla zvyklá (a může to být pro ni matoucí zvláště v době kolem svítání a soumraku).

„Řidiči by měli být obezřetní a plně se věnovat řízení. Nejlepším preventivním opatřením je samozřejmě nízká rychlost, protože tím vzniká prostor pro včasnou reakci,“ nabízí Schindlová doporučení, jak se vyhnout maléru. Když už je zřejmé, že nárazu se nedá zabránit, je nutné intenzivně brzdit, aby rychlost byla co nejnižší, ale rozhodně neuhýbat. Auta jsou konstruována tak, aby při čelním nárazu posádku co nejlépe ochránila; bývá to označováno za lepší volbu než ve snaze se vyhnout havarovat – a při tom třeba bočně narazit do stromu nebo sloupu.

Práce jeskyňářů na uzávěru jeskyně
Jeskyňáři uzavřeli jeskyně v Českém krasu. Po bezohledných lidech uklízejí odpad

Úhybný manévr opravdu může být nebezpečnější, varuje Schindlová. „Přesvědčil se o tom 26letý řidič, který 15. října jel kolem druhé hodiny ranní mezi obcemi Drahenice a Březnice. Zalekl se srnčí zvěře, která stála na vozovce, strhl řízení doprava a narazil do stromu,“ připomněla páteční případ s hmotnou škodou vyčíslenou na 80 tisíc korun. Od pátku do neděle přitom nehod, kde sehrála roli zvěř, příbramští dopravní policisté řešili hned osm; s celkovou škodou dosahující 400 tisíc korun. „Nejčastěji vbíhala pod kola aut srnčí zvěř, následně divoká prasata – a to ve večerních nebo v brzkých ranních hodinách,“ konstatovala policistka.