Hlavními novinkami uplynulého roku se staly rozšíření oblastí kraje, kde jsou autobusy začleněny do systému Pražské integrované dopravy (PID), umožňujícího jezdit s přestupní jízdenkou účtovanou ne podle kilometrů, ale podle času a překonaných pásem vzdálenosti – ale třeba i změny provázanosti přestupů nebo zřízení dvou nových železničních zastávek. Mimochodem – postupně na Mělnicku, Mladoboleslavsku, Rakovnicku, Benešovsku, Berounsku a Příbramsku začalo jezdit 64 nových autobusových linek; posílení spojení na Prahu se dočkalo Kladensko. A pak přišlo také to, co nebylo předem plánované: omezování počtu spojů v návaznosti na opatření prosti šíření koronaviru či ze stejného důvodu zkrácené vlaky. A uzavřené přední dveře autobusů nebo povinnost cestovat s rouškou. Na to by však snad každý rád co nejrychleji zapomněl.

Integrace dopravy spěje do finále

Pro letošek je v rámci kraje připraveno pokračování v započatém díle. Během roku 2021 by už měla být završena roky trvající integrace celého území středních Čech do systému PID. K dokončení zbývá začlenit autobusy v některých okrajových oblastech kraje: v částech Mladoboleslavska, Nymburska, Kolínska, Kutnohorska – a také na Vlašimsku a Sedlčansku.

Běžná situace na dálnici D1
Doprava v roce 2021: Trasa mezi Prahou a Brnem bude "zakletá" pro auta i vlaky

Práce na jednotném dopravním systému, který bude co nejvíce vyhovovat potřebám cestujících, by tím však neměly být ukončeny. Nejen za účasti krajské příspěvkové organizace IDSK neboli Integrované dopravy Středočeského kraje a Prahy, ale i dalších partnerů se chystá postupné propojování PID také s integrovanými systémy v okolních krajích.

Novinky slibují jízdy do metropole

Zlepšování svého cestování by měli postupně pozorovat také lidé pravidelně dojíždějící do Prahy. Jednak jsou v plánu práce na budování záchytných parkovišť typu P+R (někde včetně sekce B+R, tedy s místy pro jízdní kola) u vlakových nádraží, jednak se chystají novinky přímo v hlavním městě, z nichž mnohé by měly potěšit i přijíždějící Středočechy. Vždy alespoň některé – v závislosti na cíli jejich cesty. Vidět už by měly být alespoň první kroky z chystané proměny autobusového terminálu na Černém Mostě. Na železnici mají být dokončeny modernizace nádraží v Radotíně a v Chuchli – a v druhé polovině roku by se lidé měli dočkat také nové železniční zastávky na Zahradním Městě.

V obci Bludov.
Rozdíly středočeských 'extrémů': 712 metrů, 57 stupňů a 69 tisíc lidí

Ta navíc bude provázána i s novou zastávkou tramvají a autobusů. Přestup na městskou dopravu by však měli mít snazší i cestující, kteří vystupují z vlaku v Libni. Tam je totiž slíbeno přiblížení autobusové zastávky k nádraží. Snazší přestupování pak má nabídnout také nová společná zastávka tramvají a autobusů Pražského povstání.

Cestující mají mít lepší informace

- Mobilní aplikace PID Lítačka bude nejen užitečnější díky začlenění autobusů v dalších oblastech do systému Pražské integrované dopravy, ale má se dočkat i nových funkcí

- Chystá se nová verze on-line dopravního přehledu na adrese mapa.pid.cz, jež nově nabídne i přehled o trasách, plánovaných výlukách i aktuálních mimořádnostech či třeba možnost vyhledávání

- Informace o polohách vozidel či zpoždění by ve vyhledávačích, mapách a dalších elektronických systémech měly být vedle autobusů dostupné i pro vlaky a pražské tramvaje

- V rámci pilotního projektu by se měl začít objevovat nový typ označníku zastávek nabízející aktuální informace

Zdroj: Ropid; Regionální organizátor Pražské integrované dopravy