Motoráky byly rychlíkové osobní železniční vozy, které byly vyráběné v letech 1934 až 1936 pro Československé státní dráhy ve Škodě Plzeň. Celkem jich bylo vyrobených čtrnáct.

Několik chátrajících vraků se zachovalo do konce 20. století. V lokomotivním depu ve Vrútkách byl v letech 1996 až 1998 renovovaný právě vůz M 274.004 s pomocí dílů z dalších dvou vozů určených k sešrotování.

Jako pojízdný historický exponát byl zprovozněný v roce 2000 a společně s renovovaným přípojným vozem Calm 5-0038 je využívaný k nostalgickým, prezentačním a komerčním jízdám na Slovensku i v zahraničí.

Příjezd unikátního „Modrého šípu" do Benešova spolek Posázavský Pacifik domluvil při jarní jízdě jejich, na Benešovsku dobře známé, motorové lokomotivy T435,003 „Hektor" na oslavách výročí železnice na Slovensku.

Pendlování Sedlčany - Štětkovice

Exponát dorazí do Benešova v pátek 9. září navečer. V plné parádě se „Modrý šíp" předvede v neděli 11. září při zvláštních jízdách pro veřejnost na trati Olbramovice - Sedlčany, kdy bude střídavě pendlovat mezi Sedlčany a Štětkovicemi spolu s benešovskou soupravou krémově červených „Balmů" tažených „Hektorem".

V Sedlčanech na nádraží se odehraje v 10 hodin slavnostní uvítání s hudebním doprovodem a ukázkou provozu zahradní železnice. K prohlídce bude přistavený zrekonstruovaný salónní vůz Posázavského Pacifiku.

Ve Štětkovicích budou oba historické vlaky k vidění společně při křižování mezi 11.45 - 11.50 hodin a 13.25 - 13.30 hodin.

Výroba v Plzni, Brně a nakonec v Praze

Flotilu „Modrých šípů" (kromě řady M 274.0 ze Škody Plzeň i řady M 273.0 od Královopolské strojírny Brno a M 275.0 ze smíchovské Ringhofferky) objednalo tehdejší československé ministerstvo železnic pro ČSD začátkem 30. let. Jejich úkolem mělo být zrychlení a zkvalitnění dopravy na méně vytížených rychlících.

První pětikusová série řady M 274.0 byla vyrobená ve Škodě Plzeň v roce 1934. Následovaly tři vozy v roce 1935 a v roce 1936 posledních šest kusů. Deset vozů bylo přidělených do Prahy a čtyři do Bratislavy společně s přípojné vozy řady Calm (výrobce Ringhoffer).

Přes Benešov do Českých Budějovic

„Modré šípy" řady M 274.0 byly nasazované například na rychlíky z Prahy do Mostu, Teplic, Plzně a Českých Budějovic. Z Bratislavy do Žiliny a Zvolena. Za druhé světové války byl jejich provoz nejprve omezený a nakonec byly kvůli nedostatku pohonných hmot odstavené.

Po válce opět jezdily na různých rychlících. Některé z nich byly předané z Prahy a Bratislavy do Plzně či Brna. První ze 14 škodováckých „Modrých šípů" byl zrušený v roce 1952 kvůli dodávkám nových a modernějších motorových vozů řady M 262.0.

Jejich vyřazování v 50. letech minulého století pokračovalo. Poslední dojezdil v osobní dopravě v roce 1959. Některé vozy řady M 274.0 byly upravené na služební a využívala je Elektrizace železnic.

(s využitím informací Wikipedie a Posázavského Pacifiku)

Čtěte také: Opravený most v Kutné Hoře by se mohl stát technickou památkou