Zákaz předjíždění pro kamiony má platit na vybraných úsecích čtyř dálnic. Tři z nich jsou ve středních Čechách v blízkém okolí hlavního města: na D5 k Berounu, na D8 v úseku Praha – Úžice a na D11 po Jirny; čtvrtým pak je D1 v okolí Brna. Dopraváci však na dodržování ještě nedohlížejí, sdělila Deníku Vlasta Suchánková ze středočeského policejního ředitelství. „Zákaz předjíždění kamionů nad 12 tun, kdy se kamiony od ledna 2020 nemají pouštět do levého jízdního pruhu, zatím nemůžeme nijak sledovat či sankcionovat,“ vysvětlila. S tím, že řidiče by na nové omezení mělo upozorňovat příslušné dopravní značení, které dosud neexistuje. „Zatím osazeno nebylo – proto zatím nemůžeme případná porušení nijak postihovat,“ konstatovala.

Větší policejní dohled na jízdy rozměrných a těžkých nákladních souprav je nyní aktuální také v souvislosti se zpoplatněním silnic I. tříd – a to včetně sledování dění na silnicích II. a III. třídy, v jejichž okolí mají lidé obavy, že právě tudy by kamioňáci mohli zpoplatněné úseky objíždět. Sdružení dopravců Česmad Bohemia nicméně uklidňuje: bát se není třeba. Objíždění se prý nevyplatí, jestliže je v kamionové dopravě na prvním místě rychlost. „Kontrolování dodržování zákazu jízdy vozidlům nad stanovenou mez provádí kromě jiného hlídky v rámci běžného každodenního výkonu služby; zejména pak na silnicích II. a III. třídy,“ uvedla Suchánková.

Nové úseky pro celní správu

Co přinese změna, se zřejmě ukáže v pondělí. Právě tehdy začnou kamiony po svátečním období útlumu naplno jezdit v běžném režimu. Deníku to řekla Yvona Matějková z Celního úřadu pro Středočeský kraj. Právě v pondělí se tudíž hlídky celníků vypraví na nově zpoplatněné úseky silnic I. třídy, aby placení mýta kontrovaly už v ostrém režimu. Už během čtvrtka a pátku si však při slabším provozu tyto silnice projely, aby si vyhlédly vhodná místa ke kontrolám. U silnic I. třídy totiž na rozdíl od dálnic většinou nejsou čerpací stanice s velkými parkovišti, kde je kamion možné odstavit.

„Mýto můžeme kontrolovat jen my, celníci – na rozdíl od dálničních známek, což dělá i policie,“ připomněla Matějková. Dvě vozidla speciálně vybavená pro mobilní kontrolu výběru elektronického mýtného od společnosti CzechToll, která jsou středočeským celníkům k dispozici, mají určené posádky po devíti lidech na každé auto. Tak, aby mohla být v provozu po 24 hodin denně. Jde o dodávky Volkswagen Transporter v úpravě mobilní kanceláře se systémy pro kontrolu výběru mýtného komunikujícími s palubními jednotkami v nákladních vozech a současně vyhodnocujícími záběry kamery na registrační značku, což funguje jak u stojících, tak i jedoucích kamionů.

Nicméně – dvě auta na celý kraj – s potřebou pokrýt dálnice i silnice první třídy? Není to málo? Vždyť technika se může porouchat, musí také na servisní prohlídky… Na otázku Deníku Matějková přikývla: „Ještě alespoň jedno auto bychom určitě přivítali.“

Problém měly skoro dvě třetiny řidičů

Zatímco na silnicích I. třídy nový výběr mýta platí od ledna, na dálnicích tato auta působila už od počátku prosince, kdy někdejší mikrovlnný systém vystřídal nynější systém satelitní. Během prosince, od 1. do 31. 12., středočeští celníci provedli na dálnicích 208 kontrol – a jen 79 řidičů mělo vše v pořádku. Ve 129 případech se našel kolem mýta problém. Na místě padlo 98 pokut v celkové výši 123 400 Kč (v průměru tedy třináct stovek na auto); dalších 34 případů se bude řešit ve správním řízení. Častým prohřeškem bylo nesprávné nastavení – zvláště chybný údaj o počtu náprav – vyskytly se ale i případy nezaregistrovaných vozidel, která do mýtného systému vůbec nebyla přihlášena.

Novinky pro těžkou nákladní dopravu
* Zákaz předjíždění pro kamiony:
- Dálnice D5: úsek Praha – Beroun (0,0 – 11,5 km a 14,8 – 22,5 km vpravo; 14,8 – 9,0 km a 6,0 – 0,0 km vlevo)
- Dálnice D8: úsek Praha – Úžice (0,0 – 9,0 km vpravo; 6,0 – 0,0 km vlevo)
- Dálnice D11: úsek Praha – Jirny (0,0 – 8,0 km vpravo a 8,0 – 0,0 km vlevo)

* Výběrem mýta zpoplatněné silnice I. třídy:
- Silnice I/3: Mirošovice – Mezno (43,5 km)
- Silnice I/4: Praha – Jíloviště (5,2 km)
- Silnice I/12: Praha – Kolín (32,5 km)
- Silnice I/16: Mladá Boleslav – Úlibice (37,0 km)
- Silnice I/38: Jestřebí – Mladá Boleslav (31,1 km)
- Silnice I/38: Poděbrady – Jihlava (86,9 km)

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR; vybrány úseky ve středních Čechách