Těch má nyní středočeská policie k dispozici celkem 24, přičemž jde o stroje různých typů i velikosti. Už několik let je využívá především k dokumentaci míst dopravních nehod (loni se bezpilotní prostředky uplatnily u 619 bouraček), okolí míst trestných činů, ale například i při pátrání po osobách nebo dohledu na dění na vybraném území: třeba v Chráněné krajinné oblasti Brdy nebo například v chatových oblastech.

Nově zavádí, jako první v republice, dohled ze vzduchu na dění v silničním provozu. Největší z dronů může při připojení napájecího kabelu strávit ve vzduchu i několik hodin, řekl Deníku ředitel středočeské policie Václav Kučera.

Záznam pochybení přijde e-mailem

Díky propojení kamerových záběrů a dalších dat zasílaných z dronu s počítačovým systémem na zemi je možné stanovit rychlost jízdy, vypočítávat rozestupy, ale třeba i hlídat předjíždění nebo odbočování. A informace předat hlídce, která pak na místě bezpečném k zastavení věc řeší s provinilými řidiči. Od února se středočeská policie chce ve větším rozsahu zaměřit na dodržování bezpečné vzdálenosti.

Experimentální projekt měření bezpečné vzdálenosti za pomoci dronu představilo vedení středočeské policie.
Policie umí dronem ohlídat řidiče víc, než zákon umožňuje trestat

Pokut za to, co drony viděly, se řidiči zatím bát nemusí, připomněl ředitel Kučera. S tím, že takové udělování sankcí nyní nemá oporu v zákonech (což se vztahuje na vzdálenost mezi vozidly) a dosud chybí i certifikace zařízení (pro měření rychlosti).

Dohled na dění na silnicích a dálnicích ze vzduchu, který zatím spíš jen testovali, přesto středočeští policisté chtějí od února rozjet ve větším rozsahu. Jednak lze systém propojit i s radarem, jehož měření už k udělování sankcí opravňuje, jednak – a to především – vedení krajské policie věří, že bude mít preventivní účinek, pokud hlídka provinilce zastaví a záběry jeho přestupku mu na místě promítne na monitoru.

Dokonce mu v případě, že jí poskytne svou e-mailovou adresu, záznam i pošle. I od toho si Kučera se Smotlachou slibují preventivní dopady: počítají s tím, že se dotyčný třeba „pochlubí“ zveřejněním záběrů na sociálních sítích – a varování se tak prostřednictvím samotných hříšníků dostane i k širšímu publiku.

Letecký pohled na místo hromadné nehody na D5.
Když nad dopravní nehodou přeletí dron, vyšetřování značně urychlí

Ze vzduchu to opravdu často nebývá pěkný pohled: nebezpečné situace jsou rázem jako na dlani. Podle zkušeností Smotlachy pak mnozí frajeři (i frajerky) za volantem bývají zaskočeni pohledem na to, jak nebezpečně se chovali.

Značku asi řidiči chápou nesprávně

Ve větší míře chce nově středočeská policie využívat drony právě při upozorňování na dodržování bezpečné vzdálenosti, jež se u nás zpravidla vysvětluje jako dvousekundový odstup (třeba v Německu je rozšířenější poučka označovaná jako „půl tacho“).

Dosavadní zkušenosti se změřením 109 tisíc vozidel na vybraných úsecích dálnic (kde systém umí uhlídat i čtyři jízdní pruhy zároveň) a silnic první třídy ukazují, že rozestup nad dvě sekundy dodržovalo jen 62 procent z nich. Tři procenta řidičů byla „nalepena“ na vůz před sebou s méně než půlvteřinovým odstupem, což by jim neumožnilo reagovat na jakoukoli nenadálou situaci, a dalších deset procent drželo odstup méně než vteřinový.

Smotlacha vysledoval, že dopoledne lze zaznamenat větší podíl řidičů, kteří bezpečný odstup dodržují, zatímco odpoledne lidé jezdí agresivněji: těch, kteří se lepí na vozidlo před sebou, přibývá.

Nové značení v podobě masivních bílých šipek směřujících vpřed uprostřed jednotlivých jízdních pruhů.
Nehodám mají zabránit bílé šipky, řidičům pomáhají ohlídat si vzdálenost

Pozoruhodné poznatky přineslo měření na silnici první třídy u Olbramovic v úseku, kde jsou na silnici bílá „véčka“ či „šipky“ – vodorovná dopravní značka V16 Bezpečný odstup. Vyhodnocení jízdy pěti a půl tisíce aut ukázalo, že zde sice výrazně výrazně poklesly případy extrémně malého odstupu, ale naopak větší podíl vozidel oproti průměru nedodržel doporučený dvousekundový rozestup. „Je třeba osvěta, protože někteří řidiči toto značení nechápou správě,“ míní Smotlacha.

Šoféři nevědí, že od auta vpředu je mají dělit dvě šipky; myslí si, že stačí jedna. Ředitel Kučera však plánuje ještě další měření, které ověří chování řidičů nejen na šipkách, ale i před nimi a za nimi; pak by mělo být jasno.

Měření vzdálenosti mezi vozidly z dronu

Odstup Celkem aut Z toho dálnice Z toho silnice I. třídy Z toho silnice se značkou V16
Nad 2 sekundy 68 098 37 022 31 076 3272
Pod 2 sekundy 41 073 21 367 19 706 2272
Pod 1 sekundu 14 013 8355 5658 513
Pod 0,5 sekundy 2814 1434 979 67

Zdroj: Policie ČR