Lidé tento týden dostali poslední možnost, kdy se ke zlepšení historického centra mohli vyjádřit. Primárně totiž bude sloužit veřejnosti, a tak jak na začátku jednoho z dřívějších setkání s místními pronesl starosta, právě oni musí vědět, co na náměstí potřebují a jak má fungovat.

Z debaty, která se uskutečnila v kině, bylo už na první pohled jasné, že revitalizace náměstí je tématem číslo jedna. Současná podoba jádra města není ideální, a tak se radnice snaží najít rozumný kompromis, do něhož je ochotna investovat balík 40 milionů s přispěním dotací.

Není žádným tajemstvím, že největším problémem je doprava. Náměstí by z principu mělo být klidnou částí, jenže bez aut a autobusů život z centra zmizí a na to by doplatili zejména obchodníci.

Autobusy přesunou

Tvář Masarykova náměstí mění architektonický ateliér z německých Drážďan, který ve dvoukolovém výběrovém řízení porazil dalších osmnáct kandidátů. Architektka Eliška Vaňková během diskuse návštěvníkům sdělila, že se definitivně počítá s přesunutím autobusového nádraží k vlakovému, kde pro ně nechybět ani desítka parkovacích míst.

Ondřej Lochman už má představu o jeho stavbě. „V ideálním případě v roce 2018 začneme stavět terminál pro autobusy, s tím, že dvě zastávky vzniknou na rozšířené ulici Turnovská," naznačil starosta.

Bylo vidět, že se dotkl palčivého bodu. Místní mnohem více než zeleň, mobiliář, dlažba z různého kamene před radnicí či zamýšlený vodní prvek a návrat sochy Václava Budovce zajímalo parkování.

Méně míst k parkování

Revitalizací totiž přijdou o osm míst. „Na modernizovaném náměstí bude k dispozici osmdesát míst k parkování. Nicméně se změní režim tak, aby se na jednom místě vystřídalo více aut. Parkování bude povolené maximálně na půl hodiny," konstatovala architektka.

Novinkou je, že náměstí bude průjezdné pro osobní automobily. Velká pozornost je také věnovaná chodcům a cyklistům. Ulice Turnovská bude mít stejný profil, ale podle všeho by měl ubýt odbočovací pruh na Český Dub a naopak přibýt pruh pro cyklisty a chodce.

Na silnici se proto komfortně vejdou i dvě zastávky pro autobusy a tři přechody pro chodce. Navíc provoz zde bude jako v obytné zóně, takže auta zde budou projíždět pouze rychlostí 30 kilometrů za hodinu.

Jak to bude• prosinec 2016 - zpracovaná studie, kterou realizuje ateliér Rehwaldt Landschaftsarchitekten

• 2017 až 1. pol. 2018 - stavební povolení a výběrové řízení na zhotovitele

• nejdříve 2. pol. 2018 - revitalizace v několika etapách, předpokládané ukončení v roce 2020

Čtěte také: Obchvat Vítězného náměstí v Praze by mohl být v provozu za pět let