Nejenže začíná platit nový jízdní řád na železnici, který je tentokrát opravdu plný novinek, ale velké změny se budou týkat i autobusů. Alespoň na Byšicku, Kokořínsku a Velvarsku, což jsou oblasti nově zařazované do systému Pražské integrované dopravy (PID) – a také v regionech na ně navazujících.

Zařazení do PID znamená některé nové linky, zkrácení intervalů mezi spoji (což platí zvláště pro cestování ve večerních hodinách a o víkendech) a také větší důraz na návaznost spojů – a to i v případě přestupů mezi vozidly různých dopravců, a dokonce i mezi vlakem a autobusem. 

Umožní navíc vyžívání „pražských“ jízdních dokladů založených na stanovení ceny nikoli podle vzdálenosti, ale v závislosti na čase stráveném cestováním a na počtu překonaných pásem. Přináší to nejen možnost cestovat na jediný jízdní doklad vlakem, autobusem i prostředky hromadné dopravy v hlavním městě, ale mnohým pasažérům se jejich jízdy zlevní. Zvláště těm, kteří jezdí pravidelně a využijí možnosti pořídit si předplatní kupony.

Také v případě vlaků se výrazně rozšiřuje možnost cestovat s jízdenkami PID. Platí to pro oblasti Benešovska, Kolínska a Kutnohorska. „Nově se připojí 76 stanic a zastávek na tratích do Votic, Vlašimi, Sedlčan, Kolína, Kutné Hory či Zbraslavic nebo Ledečka či Křince,“ potvrdil ředitel společnosti Ropid organizující veřejnou dopravu Petr Tomčík. Zatím ale většinou chybí možnost zakoupit si cestovní doklady pro jednotlivé jízdy a k dispozici nejsou ani jejich označovače; změnu tak ocení hlavně uživatelé předplatních kuponů.

Tou nejvýraznější novinkou na kolejích je ovšem takzvaný noční víkendový rozjezd z Prahy. Uvítají ji zvláště Středočeši, kteří si v pátek a v sobotu večer vyrazí do metropole za kulturou, za zábavou – nebo i za obojím zároveň. Do všech hlavních směrů v kraji se nově každou sobotu i neděli budou dvě a půl hodiny po půlnoci rozjíždět vlaky z hlavního nádraží v centru Prahy. Ještě nevyjely – a už získaly přízvisko flamendr. Ostatně právě lidé, kteří si do hlavního města zajedou hýřit a ponocovat – zkrátka a dobře: na flám – je zřejmě budou využívat nejčastěji.

Nových vlaků je ovšem daleko víc. Jde především o přímé vlaky na trase Mělník–Praha, nový ranní spěšný vlak z Mladé Boleslavi do Prahy či noční vlak na lince Praha–Rudná u Prahy–Beroun. Novinkou je také větší počet spojů umožňující zkrátit intervaly mezi jízdami (zvláště na tratích Slaný–Kralupy nad Vltavou, Zadní Třebaň–Liteň či třeba Praha–Vrané nad Vltavou–Čerčany a Praha–Vrané nad Vltavou–Dobříš. Významným přestupním uzlem pro obyvatele západní části kraje se nově stane Hostivice na Praze-západ, kam se každou hodinu budou sjíždět vlaky z pěti směrů: od Kladna, Rudné u Prahy, Středokluk, pražského Smíchova a Zličína i od Dejvic a Veleslavína rovněž v metropoli.

Pro novou sezonou se chystá i rozšíření turistických spojů. V zimním období, kdy nejezdí výletní vlak Cyklohráček, budou jezdit také nové spoje z Hostivice přes Noutonice (kolem hradu Okoř) do Slaného. A od března do konce října České dráhy nabídnou o víkendech a svátcích jízdy nových turistických vlaků Cyklo Brdy (z Prahy přes Příbram do Březnice) a Český ráj (z Prahy přes Nymburk a Jičín až do Turnova).