„Letos již v kraji zaznamenali 203 takové výjezdy,“ upozornila Effenbergerová. A připomněla, že k nejohroženějším účastníkům silničního provozu patří všichni cyklisté: od dětí na kolech se sotva odmontovanými balančními kolečky přes dospělé upnuté v zářivých trikotech, majících to nejmodernější vybavení, až třeba po „strejdy, kteří se spokojeně přemisťují ze své zahrádky do oblíbené hospůdky“, jak vypočetla rozmanité skupiny jezdců.

Zdůrazňuje, že při jízdě na kole by měla být standardem ochrana hlavy cyklistickou přilbou. „Přestože je její význam jednoznačně potvrzen, stále se setkáváme s těžkými úrazy hlavy – a zejména mozku – právě u cyklistů, kteří si přilbu nenasadili,“ upozornila. S dodatkem, že následky mozkolebečních poranění patří k těm nejzávažnějším; mohou zásadně změnit život nejen zraněným, ale i jejich rodinám. Doslova.

Za nešvar označují záchranáři používání sluchátek, která si naopak leckdo za jízdy nasadí rád, ačkoli by neměl. „Poslechem hudby cyklista ztrácí zvukový přehled o tom, zda se k němu neblíží nějaké vozidlo nebo vlak – či zda na něj například někdo nekřičí,“ vysvětlila Effenbergerová.

Elektrokolo se chová jinak než běžný bicykl

Rádi záchranáři nevidí ani ty jezdce na elektrokolech, kteří jsou přesvědčeni, že technika zvládne vše: že může nahradit dovednosti a zdatnost. Zkušenosti ukazují, že tak to není – a navíc mnozí podceňují, že elektrokolo se chová jinak než běžný bicykl. „Rizika při jízdě na elektrokole jsou mnohem vyšší a zranění účastníků vážnější,“ upozornila Effenbergerová. Je to prý i z toho důvodu, že kola s pomocným pohonem si často pořizují ti, kteří by na normální kolo již nesedli – a zvládnout řízení ve vyšších rychlostech se někdy dostává mimo možnosti uživatelů.

Obzvlášť v případě kol, jejichž majitelé se rozhodli pro takzvané přečipování – a díky elektromotoru mohou uhánět prakticky stejnou rychlostí jako třeba na skútru, jehož řidič však už musí mít povinně nejen přilbu, ale i řidičský průkaz. Základní nastavení elektrokol sice podle evropské legislativy umožní „přišlapávání“ pouze do rychlosti 25 km/h, běžně se však nabízejí úpravy „pro znásobení požitku“, které odstraněním omezení umožní jezdit i rychlostí více než dvojnásobnou.