Kolik vozidel je na to ve středních Čechách připraveno? Odpověď samotného Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se vejde do osmi desítek.

Ptačí "letiště" ve středočeských pískovnách.
Obrazem: Ptačí "letiště" ve středočeských pískovnách odbavila poslední pasažéry

Pečovat o dálnice a silnice první třídy je ve středočeské oblasti připraveno celkem 52 jeho vlastních sypačů a 12 univerzálních vozidel – ale nechybějí ani čtyři šípové pluhy nebo deset nakladačů. Za jejich volanty se může posadit více než 180 řidičů, jejichž činnost budou koordinovat bezmála tři desítky dispečerů. To však platí pouze pro některé oblasti s částí Pražského okruhu neboli dálnice D0, dále dálnice D1, D5, D8 a D11. O ty se stará přímo ŘSD prostřednictvím vlastních středisek údržby, které má v Mirošovicích, Bernarticích, Rudné, Nové Vsi a Poříčanech.

Martin Buček z týmu komunikace ŘSD uvedl, že aktuálně je zde v zásobě přes 12 tisíc tun posypového materiálu. „Používány budou zejména chemické rozmrazovací látky v podobě chloridu sodného frakce 02–5 mm, roztoku chloridu sodného a roztoku chloridu vápenatého,“ upřesnil.

Sypače vlastní i partnerské

Zbývající dálnice, tedy D4, D6, D7, D10 i část D0, stejně jako silnice první třídy, pak mají na starost smluvní partneři. Ti provozují téměř 90 sypačů, ale i sedm traktorů s radlicí, tři šípové pluhy, tři sněhové frézy plus necelou dvacítku nakladačů. Jejich hemžení koordinuje devět centrálních dispečinků – přičemž jen v nich se střídá přes 60 lidí. „K dispozici je přes 9,5 tisíce tun chemického posypového materiálu,“ uvedl Buček.

Celkový počet sypačů nachystaných pro hlavní tahy ve středočeské oblasti se tedy šplhá ke 140. V Praze a ve středních Čechách mají na starost sjízdnost vozovek v celkové délce 1030 kilometrů: z toho na dálnice připadá 360 kilometrů a na takzvané jedničky 670.

Vyrazit do terénu do 30 minut

V nepřetržité pohotovosti budou silničáři až do konce března. „Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů k jejímu zmírnění nesmí být delší než 30 minut,“ uvedl Buček. Hotovo pak musí být do dvou hodin od výjezdu na dálnicích; v případě silnic první třídy je lhůta o hodinu delší. „Samotná údržba na jednotlivých úsecích komunikací se realizuje na základě plánu zimní údržby vypracovaného pro konkrétní obvod a je řízena místně příslušným dispečinkem,“ konstatoval.