Rozhodně nelze říkat, že „až naprší a uschne“. To by při současném počasí muselo přijít prakticky okamžitě. Naopak nelze odhadovat, že snad „na svatého Dyndy“ – což by nejspíš znamenalo, že tenhle záměr někdo pustí k vodě. A to ne; přípravy už přece jen pokročily. Tedy snad „do roka a do dne“? To už je pravdě blíž – nicméně stále ne přesné. Během příštího roku by se však věci měly dát do pohybu – a se zvršením všech změn počítá hejtmanství v roce 2020. Přívozy by měly být začleněny do jednotného integrovaného systému dopravy. Krajští radní již přikývli – a na svém jednání 25. června budou tento záměr posuzovat zastupitelé.

Kotlíkové dotace. Ilustrační foto.
O kotlíkové dotace mohou zájemci stále žádat

S přívozy má kraj co do činění už nyní. Na podporu převážení lidí přes řeku hned na sedmi místech letos hodlá hejtmanství poslat dohromady 1,62 milionu korun. Zůstat jen u příspěvků by však do budoucna nemělo. Již od loňska je začleněna do systému Pražské integrované dopravy (PID) vodní linka na Berounce Černošice-Mokropsy–Praha, Kazín. Středočeský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO) má představu, že budou následovat další.

Plány na poskytnutí krajských dotací na provoz přívozů v roce 2018 obcím a městům:Branov 180 tisíc korun Černošice 20 tisíc korun
Klecany 380 tisíc korun
Lužec nad Vltavou 380 tisíc korun
Máslovice 380 tisíc korun
Oseček 180 tisíc korun
Úholičky 100 tisíc korun

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje

Přívozy na Labi, Vltavě i Berounce podle něj významně doplňují dopravní systém především v lokalitách, kde chybí mosty. „V některých případech dokonce v přímé vazbě na ostatní veřejnou dopravu; vlak či autobus. A v neposlední řadě přispívají i k rozvoji cestovního ruchu – zvláště navazují-li na cyklistické trasy a turistické cesty,“ konstatoval.

Finanční souvislosti jejich provozu jsou však zatím poněkud nepřehledné jak pro pasažéry tak pro plátce. Některým přívozům posílal kraj peníze ze svého rozpočtu, další dostávaly dotace – a jinde, jako v Černošicích, provoz platily samotné obce. Liší se tudíž tarify, chybí všeobecně dostupné informace o provozu, ale i základní dopravní pravidla či systém kontroly. Chystaná integrace by tohle vše měla podle Petrtýlových slov změnit – a navíc usnadnit pohyb občanům regionu i přinést atraktivní nabídku pro jeho návštěvníky.

Ještě letos chtějí zástupci vedení kraje jednat s představiteli šesti obcí provozujících přívozy, na jejichž provoz hejtmanství přispěje. Jedná se o Branov, Klecany, Lužec nad Vltavou, Máslovice, Oseček a Úholičky. Cílem je domluvit začlenění těchto přívozů do systému PID. Na příští rok se pak chystají jednání s dalšími obcemi, které provozují přívoz. „Předběžně by se jednalo o tyto konkrétní: Vrané nad Vltavou–Strnady, Nová Živohošť–Stará Živohošť, Kamenný Přívoz–Žampach, Senohraby–Zlenice,“ upřesnil Petrtýl – čímž současně naznačil, že v merku je i Sázava.

Videosouhrn 4. června 2018
Utržený svah u domů, jak se staví tůně a opilý naiva: prohlédněte si videa dne