VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Ostatní pomocní pracovníci ve výrobě OSTATNÍ 12 500 Kč Ostatní pomocní pracovníci ve výrobě OSTATNÍ POMOCNÍ PRACOVNÍCI VE VÝROBĚ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč, mzda max. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: OSTATNÍ POMOCNÍ PRACOVNÍCI VE VÝROBĚ - Místo výkonu práce: Zdice. Doplňující informace: manuální práce, možnost práce i přesčas a víkendy. Směnnost: 1 směna / pružná pracovní doba. Požadavky: fyzicky namáhavá práce - odpovídající fyzický stav. Kontakt: emailem, telefonicky.. Pracoviště: Plutos stav s. r. o. zdice, Čs. armády, č.p. 664, 267 51 Zdice. Informace: Svitlana Klyuchivska, +420 733 609 696. Výroba - Výroba Tiskaři 15 000 Kč Pracovníci přípravy tisku DĚLNÍCI V POLYGRAFII. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: DĚLNÍCI V POLYGRAFII - Místo výkonu práce: Hořovice. Upřesňující informace: nástup možný ihned. Kontakt: telefonicky (8:00-16:00 hod.), e-mailem, osobně (Hořovice 8:00-16:00 hod.). Pracoviště: Bripa s.r.o. - hořovice, Sklenářka, č.p. 1507, 268 01 Hořovice. Informace: Martina Jílková, +420 725 414 051. Výroba - Výroba Obsluha strojů 15 000 Kč Obsluha strojů na výrobu pečiva, čokolády a cukrovinek POMOCNÉ PRÁCE V PEKÁRNĚ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: POMOCNÉ PRÁCE V PEKÁRNĚ - Místo výkonu práce: Hořovice. Náplň práce: pomocné práce při výrobě, mzda 15000,- Kč + prémie do 30 %. Kontakt: telefonicky, emailem.. Pracoviště: Pac hořovice s.r.o. - hořovice, Masarykova, č.p. 153, 268 01 Hořovice. Informace: Lenka Nachtmanová, +420 311 548 135. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 18 000 Kč Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení OBSLUHA TECHNOLOGICKÉHO ZAŘÍZENÍ. Požadované vzdělání: nižší střední. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 30. Poznámka: OBSLUHA TECHNOLOGICKÉHO ZAŘÍZENÍ - Místo výkonu práce: Beroun. Náplň práce: výroba střešních krytů. Doplňující informace: 90Kč/hod + příplatek 7Kč/hod za odpolední a 10Kč/hod za noční směnu. Zaměstnanecké výhody: 25 dní dovolené, svozový autobus zdarma. Kontakt: telefonicky (Po-Pá, od 8:00-16:00 hod.).. Pracoviště: Europa union service a.s. cembrit a.s., Lidická, č.p. 302, 266 01 Beroun 1. Informace: Zuzana Hanzalová Bursa, +420 775 068 670.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokej - ilustrační snímek

ANKETA: Kteří hokejisté by teď hráli za Československo?

Fotbal - ilustrační snímek

ANKETA: Kteří fotbalisté by teď hráli za Československo?

Investice do středočeských nemocnic vyjdou na 76,5 milionu korun

Střední Čechy - Do středočeských nemocnic poputují investice ve výši 76,5 milionu korun, rozhodli radní Středočeského kraje, a to ještě tento rok. „Za tyto peníze nemocnice pořídí přístroje, zdravotnickou techniku, lůžka, nábytek, opraví komunikace, zrekonstruuje se ústavní jídelna nebo trafostanice. Veškeré investice jdou do nemocnic ještě v letošním roce,“ zdůraznila hejtmanka kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011).

Uklidnit lidi a zapojit je do práce. To je úkol operátorů linky 155

Střední Čechy - Až 1500 hovorů denně ve dvanáctihodinových směnách. To je práce desítky dispečerů tísňové linky středočeských záchranářů. Týmu sedícího na záchranné službě v Kladně ve velké místnosti, jejíž moderní vybavení by si laik snadno spletl… třeba s Řízením letového provozu.

Dobrovolným hasičům chce kraj přispět hlavně na dopravní auta

Střední Čechy - Radovat se mohou dobrovolní hasiči z měst i obcí v řadě koutů středních Čech. Bude se nakupovat - a někde i stavět. Na cestě jsou miliony korun z evropských fondů na pořízení nových cisteren i na úpravy zbrojnic, oznámilo před pár dny ministerstvo pro místní rozvoj.

Kormaník: Středočeská základna roste

Střední Čechy /ROZHOVOR/ - Dvanáct let je Milan Kormaník šéftrenérem mládeže Středočeského fotbalového svazu. Je tak nejfundovanější osobou, která může nastínit, zda má fotbal s mládežnickou základnou problémy a zda nevymírá. Zkušený trenér se domnívá, že situace kritická není. Alespoň v centrální části Čech.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT