VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 14 000 Kč

Prodavači smíšeného zboží ZÁSTUPCE VEDOUCÍ PRODEJNY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ZÁSTUPCE VEDOUCÍ PRODEJNY - Místo výkonu práce: Beroun. Upřesňující informace: nástup možný ihned, délka pracovního poměru dle dohody. Požadavky: ideálně vyučení v oboru, praxe v obchodu výhodou. Náplň práce: manipulace a zakládání zboží, práce v obslužném úseku, práce na pokladně. Zaměstnanecké výhody: stravenky v hodně 100 Kč, příspěvek na penzijní připojištění, půjčky pro zaměstnance, příspěvek na rekreaci a dětské tábory, příspěvek na masáže, odměny při životním a pracovním výročí, kvalitativní prémie, poukázky na nákup zboží, pracovní volno 3 dny, možnost pronájmu firemního bytu. Kontakt: e-mailem (zaslat životopis).. Pracoviště: Coop hořovice, družstvo - beroun 3, Vladislava Vančury, č.p. 1161, 266 01 Beroun 1. Informace: Hana Dvořáková, +420 311 548 723.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 18 000 Kč

Pomocní dělníci ve výrobě DĚLNÍCI VE VÝROBĚ. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: DĚLNÍCI VE VÝROBĚ - Místo výkonu práce: Bubovice. Upřesňující informace: pracovní doba od Po-Pá 6:00-14:30hod. Náplň práce: přípravné práce k výrobě polypropylenových výrobků. Požadavky: Manuální zručnost podmínkou. Kontakt: e-mailem, telefonicky (7:00-14:00).. Pracoviště: Ekocis, spol. s r.o., 267 18 Karlštejn. Informace: Marie Kryštofová Študlarová, +420 605 296 767.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 16 500 Kč

Prodavači smíšeného zboží PRODAVAČ/KA - POKLADNÍ. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PRODAVAČ/KA - POKLADNÍ - Místo výkonu práce: Nižbor. Upřesňující informace: nástup možný ihned, pracovní poměr na dobu neurčitou. Požadavky: ideálně vyučen v oboru, praxe v obchodu výhodou. Náplň práce: manipulace a zakládání zboží, práce v obslužném úseku, práce na pokladně. Zaměstnanecké výhody: stravenky v hodnotě 100 kč, příspěvek na penzijní připojištění, půjčky pro zaměstnance, příspěvek na rekreaci a dětské tábory, příspěvek na masáže, odměny při životním a pracovním výročí, ročně kvalitativní prémie, poukázky na nákup zboží, pracovní volno 3 dny, možnost pronájmu bytu. Kontakt: telefonicky (Po-Pá 6:00-14:30hod.), e-mailem (zaslat životopis).. Pracoviště: Coop hořovice, družstvo - nižbor, Křivoklátská, č.p. 71, 267 05 Nižbor. Informace: Milena Procházková, +420 311 548 729.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 13 500 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov DĚLNÍCI V OBLASTI VÝSTAVBY BUDOV. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 14500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: DĚLNÍCI V OBLASTI VÝSTAVBY BUDOV - Místo výkonu práce: Králův Dvůr u Berouna. Požadavky: trestní bezúhonnost, dobrý zdravotní stav - namáhavá fyzická práce. Doplňující informace: práce přes soboty a neděle. Kontakt: telefonicky (Po 14:00-15:00).. Pracoviště: Natali invest s.r.o. králův dvůr, Pod Bory, č.p. 282, 267 01 Králův Dvůr u Berouna. Informace: Nataliya Yusyp, +420 725 293 818.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 19. června 2018

Dvě nuly pod Hradem a strašidelná perníková ruina: prohlédněte si videa dne

Ilustrační foto

Pět let za pobodání souseda? Platí, řekl soud

Trenérský rekordman či největší karetní hříšníci. Nabízíme fakta o MS v Rusku

Boje v základních skupinách fotbalového mistrovství světa v Rusku jsou v plném proudu, v akci se už stihly představit desítky světových hvězd. Šampionát je vrcholnou událostí, kterou sleduje takřka celý svět. Přečtěte si největší zajímavosti o tomto mimořádném sportovním svátku. 

Očekávejte silniční děs: přichází období oprav

Střední Čechy – Letní práce na silnici jsou pro řidiče noční můrou. K plynulosti prázdninového provozu totiž nepřispívají – zato uzavírky s nimi spojené přinášejí kolony spojené s někdy i citelným zdržením.

Klíšťata netrápí lidi ve všech regionech stejně

Střední Čechy – Aktivita klíšťat je nyní na vrcholu – a s tím jsou spojena i rizika vážných onemocnění. K nejrozšířenějším patří klíšťový zánět mozku neboli encefalitida – a ještě frekventovanější Lymeská borrelióza.

Rozšířená realita v žaláři a dobře skrytá marihuana pro Poláky: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 18. června 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT