Masarykovo nádraží, odkud jezdí příměstské vlaky i do dalších oblastí středních Čech, se má začít výrazně měnit už v dohledné době.Na jaře vypíše Správa železnic výběrové řízení na zhotovitele – a ještě letos by měly začít i samotné práce. Cenu zakázky upřesní předložené nabídky; předběžně se počítá s tím, že by se mělo jednat o akci za zhruba 2,5 miliardy korun. S dokončením se pak počítá v roce 2026, připomněla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Za provozu, kdy dojde jen na dočasné omezení v aktuálním místě prací, má být „Masaryčka“ přebudována na nádraží, jež nabídne podobu i komfort hodné 21. století a urbanistické začlenění do nově upravovaného okolního území.

Velkou novinkou se stane vybudování platformy nad kolejištěm, jež prostřednictvím eskalátorů, výtahů i schodišť nabídne přístup na jednotlivá nástupiště – peronů s bezbariérovým přístupem bude celkem šest – a také přímý přestup na linku metra B. Současně nabídne ozeleněnou oázu v centru metropole, která navíc zajistí jednak propojení Masarykova nádraží s hlavním nádražím, jednak i propojení Florence s Hybernskou ulicí.

Budoucí podoba Masarykova nádraží.
Masarykovo nádraží čeká velká modernizace. Přestavba proběhne za provozu

To vše bude užitečné pro cestující přijíždějící do hlavního města ze středních Čech příměstskými vlaky od západu i východu a nově rovněž od Letiště Václava Havla Praha, ale změní se i charakter centra metropole. Nově upravená lokalita se má z oblasti, kudy lidé pouze procházejí, změnit v místo setkávání kvůli práci u zábavě a významné komunikační centrum důležité pro Pražany i návštěvníky metropole. Samotnému nádraží se v rámci rekonstrukce zvýší počet kolejí ze sedmi na devět, upozornila Friebová. Součástí stavební akce jsou i změny veškerých železničních technologií včetně trakčního vedení.

Zásadně se mění i okolí Masarykova nádraží. Klíčový je projekt Masaryčka; administrativní, obchodní a gastronomický komplex podle návrhu slavné architekty Zahy Hadid. I ten nabídne přístup z platformy nad kolejištěm. Do objektu, za jehož vznikem stojí, přemístí své sídlo společnost Penta, která je i vydavatelem Deníku. Jako největší nájemce tam přestěhuje svoji centrálu Fio Banka; kancelářské prostory zde ale budou využívat například i BCG, Getberg, Second Foundation nebo Veolia.

Velmi očekávaný je vstup iStyle v novém formátu Apple Premium Partner. Již letos zde v druhé polovině roku mají přivítat první hosty restaurace zvoucí na gastrovýlet do Itálie L'Osteria či francouzská inspirace spojená s pivovarem ze skupiny La Gare; k posezení však pozvou i pražírna kávy Doubleshot či rodinná cukrárna OLLIES.

Vizualizace možné podoby budoucího Muzea železnice a elektrotechniky NTM.
FOTO: U Masarykova nádraží vznikne jedinečný chrám železniční historie

V okolí se chystají i další projekty – třeba také budování zcela nových výstavních prostor Národního technického muzea. A podél Hybernské ulice se již rýsuje hrubá stavba budoucího Motelu One. Součástí proměn okolí Masarykova nádraží jsou i kompletní rekonstrukce ulice Na Florenci. Bývalé parkoviště u nádraží se do jara změní v náměstí příjemné pro chodce i s nabídkou krátkého odpočinku.