Tyto vouchery, jež jsou vlastně drobnějšími dotacemi se zjednodušenou administrací a rychlým vyplacením, určenými jako příspěvek na spolupráci s odborníky z oblasti reklamy a vůbec s lidmi tvůrčího zaměření, nejsou novinkou koronavirové doby. SIC je nabídlo už v rámci třetí výzvy. Jejich posláním je nadějným firmám pomoci s rozjezdem činnosti (a často i zvýšit náskok před konkurencí). Má to být příspěvek k rozvoji podnikání, zaměstnanosti – a tím vlastně i celého regionu.

Ze středních Čech do světa

Mezi prvními příjemci příspěvku si přínos už před dvěma roky pochvalovala třeba společnost FENIX protector z obce Mokrovraty na Příbramsku, známá vývojem výstroje vojenského typu včetně balistických vest. A příspěvek pomohl přilákat nové zákazníky, potvrdil jednatel Martin Hanuš. „Kreativní voucher nám pomohl vytvořit logo nové řadě výrobků Magnus, návrh katalogu, nové webové stánky, které jsou i v anglické mutaci a uživatelsky přívětivý e-shop,“ připomněl. Přínos? Přibylo zákazníků a výrazně se navýšil on-line prodej.

Z úplně jiného soudku nabídla podobné zkušenosti – že zaujmout prodává – i Tereza Vašinová ze společnosti USB Media, působící i na Mělnicku. Výrobci reklamních IT předmětů pomohl voucher od SIC zcela přebudovat nabídku na webu. „Díky způsobu prezentace jsme navázali spolupráci nejen s partnery v České republice, ale také zahraničními, kteří mají zájem distribuovat naše produkty,“ pochválila. A podobně hovoří i další příjemci.

Videa pro propagaci i poučení

Aktuální současností je využití kreativního voucheru třeba v rámci činnosti biotechnologické firmy z Vestce, která se s příchodem koronavirové pandemie rychle přeorientovala z vývoje léčiv a citlivých diagnostických metod na přípravu řešení pro automatizované testování na covid-19. Že se to povedlo, potvrzuje ocenění technologie první cenou v soutěži Hack the Crisis CZ, pořádané agenturou CzechInvest a ministerstvem průmyslu. Jenže: vyvinuté produkty je také třeba úspěšně nabídnout zákazníkům.

Právě k tomu má pomoci využití příspěvku z kreativního voucheru. Spoluzakladatel a provozní ředitel DIANA Biotechnologies Martin Dienstbier od investice do kreativní služby očekává vysokou návratnost. „Jsme přesvědčeni, že krátká a výstižná videa jsou účinným nástrojem, který podpoří marketing našich testů a vhodnou formou představí naše produkty cílové skupině,“ připomněl. Hodně si slibuje i od instruktážních nahrávek, jež podpoří správné zaškolení obsluhy.

Právě takové je poslání kreativních voucherů, potvrzuje projektová manažerka SIC Barbara Svojanovská. „Podnikům by měly pomoci navrhnout nebo propagovat výrobek či službu, nastavit lepší marketingovou strategii či vytvořit portfolio pro PR komunikaci,“ konstatovala. S dodatkem, že středočeské firmy tak mohou zvýšit svou konkurenceschopnost v Česku i zahraničí.

Náměstek hejtmanky Věslav Michalik (STAN) Deníku potvrdil, že programy voucherů, rozjeté v minulém volebním období, mají i nadále pokračovat. S dalším rozvíjením počítá i ředitel divize projekty v SIC Jakub Pechlát.

Příspěvky na spolupráci s kreativci

- V programech kreativních voucherů Středočeský kraj od roku 2018 podpořil během prvních dvou výzev 48 firem částkou 9 576 384 Kč
- V souvislosti s ekonomickou krizí vzniklou pandemií koronaviru Středočeské inovační centrum, které programy spravuje, zvýšilo míru podpory z původních 75 procent na 85 procent
- V již ukončené třetí výzvě programu podpořilo Středočeské inovační centrum 28 projektů v celkové výši 4 988 748 Kč; mezi nejčastěji žádané kreativní aktivity patřily návrh marketingové strategie, rebranding, návrh obalů, nový web nebo produktová fotografie
- Posláním kreativních voucherů je pomoci společnostem ze středních Čech k vylepšení produktů i služeb, ale i získávat nové trhy, případně i nové zaměstnance – a to díky spolupráci s kreativními odborníky

Zdroj: Středočeské inovační centrum