Co šoféři namítnou, je nasnadě: své auto tak, aby překáželo, nikdo nestaví schválně; každý je rád, že v přeplněných ulicích zaparkuje alespoň nějak. Přesto čerstvé zkušenosti ukazují, že s trochou snahy se dá stát tak, aby bylo možno projet.
Ukazuje to alespoň srovnání pátečních testů průjezdnosti s těmi dřívějšími, kdy byly výsledky daleko horší: někde to šlo nevalně, jinde ještě hůř. A nyní? „V některých z projížděných měst se oproti loňskému roku průjezdnost pro požární techniku výrazně zlepšila,“ chválí mluvčí středočeských hasičů Tereza Fliegerová. „Například v Berouně se řidiči naučili parkovat velmi ohleduplně – a i nástupní plochy pro požární techniku byly volné a pro hasičské vozy přístupné,“ připomněla.
Tahle příznivá zkušenost přitom nebyla ojedinělá. Lépe než v minulosti projížděli hasiči některými lokalitami i v dalších městech. Naopak jinde změna veškerá žádná. „Například v kladenské části Rozdělov je průjezdnost dlouhodobě špatná i pro osobní vozidla. Parkování je zde velmi náročné, takže hasiči chápou, že možností na sídlištích moc není,“ připouští Fliegerová – jedním dechem však připomíná slogan hasičské kampaně: „Když jde o život, přeparkovat nestihnete.“
Připomíná, že je na zamyšlení každého, zda není jiná možnost, kde odstavit své vozidlo. A jde to. Za příklad zlepšení může posloužit opět Kladno: v Podprůhonu sice strojník cisterny musel řídit velmi opatrně, avšak projel bez většího zdržení. „V Kutné Hoře je dlouhodobě nejhorším místem z hlediska průjezdnosti zástavba v centru města – oproti tomu ostatní části byly průjezdné bez větších problémů,“ připomněla Fligerová další zkušenost: komplikovaná bývá situace nejen v ulicích vroubených paneláky, ale také mezi historickými domy.
Středočeští hasiči společně s kolegy v Praze v pátek také rozjeli spolupráci na projektu, jehož název vlastně říká vše: „3 metry k životu“; ve středních Čechách vznikl již před třemi roky. Právě motoristy na sídlištích chtějí společně upozorňovat, jak široké místo k průjezdu potřebují automobilový žebřík nebo cisternový vůz. Projekt podle slov Lucie Jelínkové z centrály pražských hasičů cílí především na slušné řidiče a řidičky. „Neuvědomují si možný dosah svého jednání při špatném parkování a pouze opakují vzorce chování zažité na daném sídlišti,“ konstatovala Jelínková. I ona upozorňuje, že na sídlištích, budovaných především v 70. a 80. letech, bývá průjezd problematický – a nástupní plochy pro požární techniku nepřístupné. Tyto nástupní plochy jsou zpravidla zřízeny v blízkosti bytových domů s výškou nad 12 metrů (o pěti a více nadzemních podlažích); většinou je označují zákazy vjezdu, stání nebo zastavení. Součástí projektu je zároveň spolupráce s místní samosprávou zaměřená na hledání opatření, jež by vyhovovala jak obcím, tak složkám integrovaného záchranného systému.
Že to hasiči nedělají kvůli tomu, že by je bavilo řidiče sekýrovat, ale proto, aby se při případných mimořádných událostech dalo předcházet fatálním následkům, potvrzují zkušenosti z reálných zásahů. V té souvislosti mluvčí Fliegerová připomíná třeba zásah při požáru paneláku v Mladé Boleslavi z 5. června, kdy hasiči pomocí výškové techniky zachránili člověka a psa. Rovněž pátého, ale v srpnu, zase pražští hasiči za pomoci výškové techniky zlikvidovali plameny na balkonu bytového domu v ulici Vnoučkova. Zmínila také zásah v mělnické Bezručově ulici ze 3. září, kdy z panelákového bytu vycházel dým z oken i pode dveřmi – a nikdo neotvíral. Když se hasiči dostali dovnitř přes balkon sousedů a za pomoci výškové techniky, ukázalo se, že v prázdném bytě zůstal na vařiči zapomenutý kastrůlek.
Hasiči věří, že s šířením osvěty mohou pomoci i samotní motoristé. Připravili proto samolepky, které si lidé mohou vyzvednout na všech stanicích profesionálních hasičů ve středních Čechách i v Praze (a k dispozici budou také na preventivních akcích). Obrázky s textem Parkuji ohleduplně – 3 metry k životu si lidé mohou nalepit na zadní část svého auta.
Jak parkovat nejen na sídlištích
Parkovat pouze na vyznačených místech
Neparkovat na nástupních plochách pro požární techniku
Neparkovat před nadzemními i nad podzemními hydranty
Neparkovat v křižovatkách
Zdroj: HZS Středočeského kraje