Průzkum ukázal, že carsharing v současnosti využívá kolem 11 procent Pražanů, což je zhruba o čtyři procentní body více než předloni. Sonda současně odhalila rostoucí popularitu sdílených kol a koloběžek, shodně asi 12 procent uživatelů, i souvislé chůze. Alespoň dva kilometry v kuse denně ujde téměř třetina obyvatel hlavního města.

Ekologické chování

„Fungující hromadná doprava je v Praze převládajícím způsobem dopravy, sdílení automobilů ale stále roste. Podle průzkumu se uživatelé sdílených aut chovají zodpovědně a ekologicky a svou dopravu realizují v kombinaci s využitím hromadné dopravy. Naproti tomu vlastní automobil používá denně pouze 16 procent Pražanů, což je méně než před dvěma lety,“ upřesnil ředitel českého zastoupení Anytime Milan Beutl.

Ilustrační foto.
Městská firma vytáhla do boje proti dezinformačním webům

Třetina respondentů v šetření uvedla, že pražskou veřejnou dopravou jezdí denně, a zároveň necelá třetina uživatelů carsharingu deklarovala, že nepotřebuje vlastní vůz. Ten se podle Anytime nevyplatí pořizovat s méně než deseti tisíci najetými kilometry ročně.

Aplikace HoppyGo

Boom carsharingu nastal i podle platformy se stejnojmennou aplikací HoppyGo, která zprostředkovává sdílení aut mezi samotnými uživateli. V první polovině léta jí vzrostl počet zápůjček meziročně o 65 procent, o padesát procent oproti minulému roku se zvýšil počet uživatelů a prodloužila se také průměrná délka zápůjčky i počet najetých kilometrů. Ten se pohybuje kolem 700 kilometrů a řada lidí využívá pronajaté auto pro cesty na zahraniční dovolenou. Každý týden si přitom aplikaci instalují stovky Pražanů a celkem kolem dvou a půl tisíce uživatelů z celého Česka.

Rezervovat si obytný vůz uprostřed sezony, která příliš nepřeje letecké dopravě, je tak podle HoppyGo téměř nemožné a zvýšená poptávka se prý promítla i do dalších segmentů. „Obsazenost aut je v prázdninových měsících vyšší než v ostatních částech roku, zhruba o 37 procent. A to se bavíme o běžných autech,“ uvedl ředitel firmy spadající pod koncern Škoda Robin Švaříček.

„Obytné vozy byly zarezervovány už dlouho před prázdninami, a získat je teď na poslední chvíli už může být problém,“ dodal Robin Švaříček s tím, že velkou výhodou carsharingu je možnost půjčit si ideální vůz pro danou příležitost.

Radnice Prahy 3. Ilustrační foto.
Kde se nejhůře uplácí? Nejmenší riziko korupce je opět v Praze 3

„Náš typický zákazník je řidič ve věku do čtyřiceti let, který si půjčuje auto nejen jednou za rok na dovolenou, ale využívá flexibilitu carsharingu celoročně. Rostoucí obliba cirkulární ekonomiky a odklon od ‘ povinného ’ vlastnictví vozu se stává výrazným trendem, který nás velice těší,“ dodal Robin Švaříček.

Rozvoj carsharingu patří mezi cíle Klimatického plánu hlavního města do roku 2030. Strategický dokument přitom vyzdvihuje zejména bezemisní carsharing, který dnes v Praze nabízí v podobě elektromobilů společnost GreenGo.