I přesto, jak motoristé hudrají. A navzdory tomu, že nedávno kladenský magistrát vyrukoval s nepřehlédnutelnými cedulemi upozorňujícími na „tankodrom v péči Středočeského kraje“ – nebo třeba starostové poberounských obcí opakovaně poukazovali na to, že účastníci harleyářských oslav, které se kraj chystá přivítat na počátku července, by si na silnicích, které k nim vedou, své drahé stroje mohli i poškodit…

Kraj je špičkou republiky

Petr Čaník, zástupce projektu Výmoly.cz (jehož prostřednictvím mohou řidiči po celé republice nahlašovat výtluky ve vozovce, přičemž informace se dostane až přímo k příslušným silničářům), v pondělí předal hejtmance Jaroslavě Pokorné Jermanové (ANO) certifikát pro vítěze ankety o nejaktivnější kraj. Pro kraj, ve kterém bylo opravno nejvíc nahlášených výmolů. Nejde ostatně o nic mimořádného: v čele republikového řebříčku se střední Čechy ocitly i v letech 2013 a 2014, kdy získaly prvenství před Prahou – a v letech 2015 a 2016 skončily druhé, když metropole šla do čela. Na postu trojky se v rámci republiky dlouhodobě drží Liberecký kraj (s výjimkou roku 2015, kdy uvolnil místo Jihočechům).

Středočeské stesky týkající se stavu silnic Čaník zná. Zdůrazňuje však, že je třeba brát ohled na to, jakou síť silnic střední Čechy mají: kraj se stará o 8625 kilometrů silnic II. a III. třídy; kterýkoli jiný region s tím nelze srovnávat. Vedle oprav výtluků, za což Výmoly.cz předávaly ocenění, se ve středních Čechách loni podle Jermanové podařilo souvisle opravit 180 kilometrů silnic. Na odstranění všech problémů by ale Středočeský kraj potřeboval celkem 15 miliard korun na silnice II. tříd – a ještě 30 miliard na silnice III. tříd, upozornila hejtmanka. S tím, že tenhle problém není jen o penězích. „I kdybychom takové prostředky měli k dispozici okamžitě, nemůžeme uzavřít celý kraj – a ani stavební kapacity bychom nesehnali,“ poznamenala s tím, že řešení je záležitostí deseti a více let.

Vysvětlovat takovéhle souvislosti je podle Čaníkových slov i jedním z cílů projektu Výmoly.cz, jenž zrovna v pondělí odstartoval osmý ročník ankety Nejhorší díra republiky. Podle zástupce projektu, který chválí i pověřený vedoucí oddělení ministerstva dopravy BESIP Tomáš Neřold, není cílem silničáře kritizovat, ale nabídnout cestu, jak k nim dostat podněty veřejnosti. Ale současně i vysvětlovat, proč někdy opravovat nejde, když tomu brání třeba nevyřešené majetkové vztahy.

Lidé radí i přímo kraji

Sympatické jsou Čaníkovi i loni spuštěné stránky www.musimetoopravit.cz, jejichž prostřednictvím mohou občané upozorňovat na problematická místa středočeské silničáře – a informace doputují přímo k odpovědným osobám. Z šesti stovek hlášení se podařilo vyřešit osmdesát procent, pochlubil se v pondělí ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Zdeněk Dvořák. Podněty od lidí podle jeho slov pomáhají cestmistrům, kteří mají povinnost projet svůj rajon nejméně jednou měsíčně.

Nahlášené a opravené výmoly v roce 2017Region - Počet výtluků - Opraveno - Poměr
Středočeský kraj - 738 - 313 - 42 procent
Hlavní město Praha  -390  - 124 - 31 procent
Česká republika - 1931 - 725 - 38 procent

Postup při poškození auta v díře na silnici- Pokud na silnici nehrozí nebezpečí, je třeba hned pořídit dokumentaci (nafotit výtluk na komunikaci i jeho okolí, ale také auto přímo na místě, natočit video, zajistit svědecké výpovědi). V případě, že auto zůstane nepojízdné, je na místě kontaktovat asistenční službu své pojišťovny.
- Pokud místo bylo označeno tak, že řidič mohl výmol předvídat, lze uplatnit náhradu škody jen z havarijního pojištění (vzhledem k tomu, že je třeba počítat se spoluúčastí, to většinou má smysl pouze v případě, že je poškození rozsáhlejší než „jen“ proražená pneumatika). Pokud šlo o nečekanou nástrahu, lze o úhradu následků nehody žádat vlastníka komunikace: u dálnic a silnic I. třídy stát, u silnic II. a III. třídy kraj a v případě místní komunikace obec.
- V každém případu se posuzují konkrétní okolnosti; především přizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky. Naděje na úhradu od správce komunikace se tedy snižuje, jestliže nejde o ojedinělý výtluk, ale silnice je plošně hodně rozbitá.

Zdroj: Výmoly.cz