Jedním z dodavatelů a pěstitelů ve Středočeském kraji je také firma G's Marketing. Oficiálně byla založena v roce 2000 a vznikla spojením anglického G's a Zahradnictví Litol. Celý holding se zaměřuje na pěstování salátů, výrobu předpřipravených salátů, cibule, květin i obilí nebo kukuřici.

„Největší naší produkcí jsou saláty, konkrétně ledový, římský, little gem zelený i červený a řapíkatý celer. Naše týdenní produkce je více než sedm set tisíc," řekl ředitel distribuční firmy G's Marketing Branislav Pavlík. Například zákazníci řetězce Albert, kde se dají jejich saláty koupit, si v poslední době místo tradičního ledového salátu oblíbili právě salát little gem, který je sladší. Tyto zkušenosti potvrzují i sesterské firmy například 
v Anglii.

U obce Ostrá nedaleko Lysé nad Labem na Nymbursku se opírá polední slunce do pole. Roste na něm několik druhů salátu. Uprostřed stojí velký stroj podobný traktoru, který má ovšem specifickou funkci. Kolem pobíhá několik pracovníků, kteří řežou saláty a ukládají je přímo na korbu.

Náročná práce

Sběr je velmi náročná práce. Každý má u sebe nůž, aby mohl potřebný kus odříznout. Odstraní špinavé či okoralé listy okolo a salát samotný rovnou balí do obalu. Pak už jen přehodí na váhu ke kolegům, zda jeho váha odpovídá. Už to mají v oku.

Jiný důmyslný mechanismus nabízí další stroj, který má před sebou pás mističek. Pracovníci tak nemusí běhat sem tam kolem nákladního auta, ale rovnou jdou 
k mističkám, které dopraví salát nahoru na korbu, kde se opět váží a nakládají do bedýnek.

„První výsadbu máme 
v březnu a v květnu potom sklízíme. Aktuálně končí poslední výsadba, takže poslední sklizeň máme koncem října. Salát neroste nějak rychle, záleží na počasí, tedy jak moc svítí sluníčko, či prší. V průměru roste salát kolem pětačtyřiceti dní," řekl ředitel Branislav Pavlík.

Klíčové zchlazení

Nejdříve se ale musí zasít semínka do jednotlivých krychliček, které postupně zrají schované ve skleníku. Pracovníci je pak přenesou ven, aby si zvykaly na venkovní teplotu. Ideální pro ně je kolem 25 stupňů a chladné počasí, proto se třeba i na jaře přikrývají pole speciálními fóliemi.

„Letos je ideální počasí. Když je moc teplo, může se salát rychle zkazit. Zase naopak, když naprší třeba čtyřicet milimetrů, je to také špatně," zhodnotil ředitel. Konkrétně řapíkatý celer roste kolem 90 dnů. Po uplynutí této doby, když se dostane na potřebnou velikost, jdou ho pracovníci sklízet. Když se sesbírá, přesune se do skladů, kde ho do čtyřiceti minut zchladí.

„Technologie je v tomto případě důležitá, protože pro saláty je zchlazení klíčové. Potom už se bedýnky připraví k expedici a saláty mohou být do čtyřiadvaceti hodin na pultech," vysvětlila obchodní manažerka Jana Trizuliaková. Zároveň dodává, že aby si mohli zákazníci pochutnat na salátech 
i v zimě, spojí se se svými sesterskými firmami v zahraničí. Pokud zase potřebují ony vypomoct například při nedostatku některého druhu salátu, posílají je z Česka tam.

Okamžité použití

Celkem společnost G's Marketing u Ostré pěstuje saláty na 250 hektarech a na dalších dvou tisících mají obilí nebo kukuřici. Na 150 hektarech pak pěstují cibuli a dýně. Když přijde sklizeň, potřebují přibrat kolem 80 lidí na týden. Celkově u nich ale pracuje až sto lidí denně. Jeden pracovník dokáže sklidit i 3500 kusů denně.

„Další výhodou je, že saláty dokážeme zpracovat 
k okamžitému použití. Pro zákazníka dodáváme mixované saláty, ale i takzvané snacky, ve kterých je také mrkev, celer nebo rajčata. Kelímek s očištěnou a nakrájenou zeleninou, který je k dostání v obchodech Albert, si mohou vzít například lidé pracující v kanceláři nebo děti a rovnou sníst," doplnila manažerka Jana Trizuliaková.

Díky dodržování pravidel byl společnosti G's udělen pro saláty i celer mimo jiné také certifikát Klasa, národní značka kvality potravin.

Čtěte také: Kuriózní případ na Berounsku: zloděj sklidil tuny dýní