Představitelé metropole se tak přiklonili k mínění středočeských radních, kteří již před rokem, loni v listopadu, ostře odmítali navrhované regulace provozu řešící problém Prahy na úkor jejího okolí (hovořilo se především o zákazu vjezdu nákladních aut nad šest tun a omezení jízd těch osobních podle sudých/lichých čísel na registračních značkách).

S tím, že nemohou přinést nic jiného než dopravní zmatky – ba přímo kolaps, a to především v oblastech středních Čech sousedících s Prahou – a v konečném důsledku by navíc byl jejich dopad kvalitu ovzduší minimální. Či se situace ještě zhorší kvůli kolonám kamionů. Omezující opatření odmítali také představitelé obcí z okolí metropole, stejně jako zástupci ministerstva dopravy nebo policie.

Nyní od plánů na omezující regulace upustila i Praha. Za náklady spojené s přípravou regulačního řádu, které mluvčí magistrátu Vít Hofman vyčíslil na 1,35 milionu korun, tak hlavní město pořídilo zjištění, které Středočeši zadarmo vzkazovali už loni: za současné situace se optimální řešení regulací nenajde.

Zdůrazňovali to zejména radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO) a náměstek hejtmanky s kompetencí pro oblast životního prostředí a zemědělství Miloš Petera (ČSSD). Plamínková se na ně tehdy osopila, že odsuzují něco, co neznají – třebaže Praha Středočechům informace poskytla – a tak dospívají k pomýleným závěrům.

Nechybí jen okruh

K dnes již i v metropoli přijímaným argumentům, proč úvahy o smogových zákazech, jež by Středočechy citelně postihly, nejsou reálné, patří nejen chybějící část Pražského okruhu, ale třeba i nedostatečná kapacita městské hromadné dopravy a příměstské dopravy.

Ta sice třeba v lednu a v úboru vozí méně cestujících, takže by dokázala pojmout další lidi – ale třeba zrovna nyní, od října do prosince, je její kapacita využívána nadoraz. Přičemž nelze přidávat další vagony k příměstským vlakům ani vypravit další autobusy, pro které nejsou řidiči.

Důvodem, proč by navrhovaná omezení neměla smysl, je také neschopnost účinně kontrolovat jejich dodržování. Kamerový systém by řidiče k dodržování zákazů nepřiměl – a spoléhat na masivní kontroly v režii policistů a strážníků je nesmysl: k tomu není dostatek lidí (a i kdyby byl, jen by to prohloubilo dopravní kolaps).