Plyne to z informací krajského radního pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého (STAN). Ten poslední razantnější omezování provozu chystané v nynějším volebním období (2020–2024) ohlašuje na červen příštího roku. Tratě, na nichž motoráky (jde totiž vesměs o neelektrifikované koleje) jezdit zůstanou, už podle slov Boreckého mají „provozní potenciál“. Nebo sice čísla ukazují malé využití, ale jde o trasy, na nichž vlaky nejsou snadno nahraditelné autobusy. V této souvislosti radní zmínil část trasy Posázavského pacifiku či jmenoval Uhlířské Janovice. Také úsek Noutonice–Lichoceves na kralupské trati má podle jeho slov nyní minimální využití, nicméně počítá se zde s významným posílením role vlaků pro budoucnost.
Borecký v té souvislosti odkazuje na demografickou prognózu, podle níž by v oblasti mohlo výhledově přibýt 50, ale možná až 70 tisíc obyvatel.
Kdo platí, poroučí: obce mohou prosadit svou
Změny se chystají na trati číslo 124, a to na trase Lužná u Rakovníka–Žatec. Ta se z pohledu vytíženosti chová jako víkendová trať. Zároveň je třeba brát v potaz, že jde o koleje využívané nákladní dopravou směrem na Chomutov. U osobních vlaků se zde tedy počítá s přechodem na víkendový provoz: celoročně.
S tím, že takzvaně odobjedná, tedy zastaví, osobní přepravu, kraj počítá na trati 110 Slaný–Louny. Což ale neznamená, že se odtud osobní vlaky úplně vytratí. „Zůstanou tři páry spojů z důvodů technologických jízd dopravce,“ vysvětlil Borecký. Jinými slovy: v rámci přesunů souprav do depa v Lounech bude nabídnuto svezení cestujícím. Rozhodnutí ale ještě nemusí být definitivní, protože obce o zachování vlaků stojí.
Na 25. listopadu se tady chystá setkání se zástupci kraje, kde starostové dostanou nabídku podle vzoru dobříšské trati: vlaky mohou zůstat zachovány, pokud rozdíl mezi náklady na jejich provoz a levnějšími autobusy obce doplatí. Za vlaky na Dobříš se obce postavily a na jejich zachování připlácejí. Kdyby se tak nestalo, byl by jejich osud zpečetěn. „Z přepravního hlediska je ta trať mrtvá,“ konstatoval Borecký.
V případě „Mšenky“, tedy tras Mělník–Mšeno a Mšeno–Mladá Boleslav, se plánují od června změny. Jaké budou, se teprve ukáže. Po dohodě se zástupci obcí zde krajské orgány připravují několik variant různých modelů, o nichž by mělo debatovat v únoru či březnu. Opět bude zřejmě rozhodující míra ochoty připlatit.
Takovýto příslib peněz zřejmě pomůže „zachránit“ osobní vlaky na trase Rakovník–Kralovice. „Obce deklarovaly zájem převzít spolufinancování,“ konstatoval radní Borecký. S dodatkem, že stejný je i postoj Plzeňského kraje: také má zájem, aby zde osobní vlaky byly zachovány, a připlatí.
Naopak na trati Městec Králové–Křinec mají osobní vlaky dojezdit už nyní v prosinci. Borecký k tomu uvedl, že po jejich setrvání už nikdo nevolá. Zatímco loni nastalo vzbouření na vsi, a tak byl provoz vlaků částečně ponechán a jen zčásti nahrazen autobusy, dnes už prý na zachování vlaků nikdo netrvá: lidé se podle něj přesvědčili, že s autobusy cestování funguje dobře; zrušené vlaky tak nikomu nechybí.
Ve hře jsou také možné zásahy státu
Představené záměry kraje (z nichž mimochodem vycházejí i plány na nákup železničních vozidel pro tratě, kde provoz zůstane zachován) ještě nemusí znamenat konečné slovo: že si na lokální tratě posvítí a podívá na jejich smysl, ohlašuje také ministerstvo dopravy. Zdá se, že se znovu vracejí někdejší myšlenky na možné zakonzervování některých železničních tratí, kde vlaků jezdí málo.