Plyne to z informací krajského radního pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého (STAN). Ten poslední razantnější omezování provozu chystané v nynějším volebním období (2020–2024) ohlašuje na červen příštího roku. Tratě, na nichž motoráky (jde totiž vesměs o neelektrifikované koleje) jezdit zůstanou, už podle slov Boreckého mají „provozní potenciál“. Nebo sice čísla ukazují malé využití, ale jde o trasy, na nichž vlaky nejsou snadno nahraditelné autobusy. V této souvislosti radní zmínil část trasy Posázavského pacifiku či jmenoval Uhlířské Janovice. Také úsek Noutonice–Lichoceves na kralupské trati má podle jeho slov nyní minimální využití, nicméně počítá se zde s významným posílením role vlaků pro budoucnost.

Borecký v té souvislosti odkazuje na demografickou prognózu, podle níž by v oblasti mohlo výhledově přibýt 50, ale možná až 70 tisíc obyvatel.

Kdo platí, poroučí: obce mohou prosadit svou

Změny se chystají na trati číslo 124, a to na trase Lužná u Rakovníka–Žatec. Ta se z pohledu vytíženosti chová jako víkendová trať. Zároveň je třeba brát v potaz, že jde o koleje využívané nákladní dopravou směrem na Chomutov. U osobních vlaků se zde tedy počítá s přechodem na víkendový provoz: celoročně.

Ilustrační foto.
Mají se rušit další lokálky. Ještě letos skončí tři tratě, dvě pak po půl roce

S tím, že takzvaně odobjedná, tedy zastaví, osobní přepravu, kraj počítá na trati 110 Slaný–Louny. Což ale neznamená, že se odtud osobní vlaky úplně vytratí. „Zůstanou tři páry spojů z důvodů technologických jízd dopravce,“ vysvětlil Borecký. Jinými slovy: v rámci přesunů souprav do depa v Lounech bude nabídnuto svezení cestujícím. Rozhodnutí ale ještě nemusí být definitivní, protože obce o zachování vlaků stojí.

Na 25. listopadu se tady chystá setkání se zástupci kraje, kde starostové dostanou nabídku podle vzoru dobříšské trati: vlaky mohou zůstat zachovány, pokud rozdíl mezi náklady na jejich provoz a levnějšími autobusy obce doplatí. Za vlaky na Dobříš se obce postavily a na jejich zachování připlácejí. Kdyby se tak nestalo, byl by jejich osud zpečetěn. „Z přepravního hlediska je ta trať mrtvá,“ konstatoval Borecký.

V případě „Mšenky“, tedy tras Mělník–Mšeno a Mšeno–Mladá Boleslav, se plánují od června změny. Jaké budou, se teprve ukáže. Po dohodě se zástupci obcí zde krajské orgány připravují několik variant různých modelů, o nichž by mělo debatovat v únoru či březnu. Opět bude zřejmě rozhodující míra ochoty připlatit.

Takovýto příslib peněz zřejmě pomůže „zachránit“ osobní vlaky na trase Rakovník–Kralovice. „Obce deklarovaly zájem převzít spolufinancování,“ konstatoval radní Borecký. S dodatkem, že stejný je i postoj Plzeňského kraje: také má zájem, aby zde osobní vlaky byly zachovány, a připlatí.

Soukromý dopravce zahájil na trati z Vlašimi do Trhového Štěpánova v sobotu 4. června 2022 víkendový letní provoz.
Vrací se některé lokální vlaky. Kraj na ně nepřispěje, je to věc měst

Naopak na trati Městec Králové–Křinec mají osobní vlaky dojezdit už nyní v prosinci. Borecký k tomu uvedl, že po jejich setrvání už nikdo nevolá. Zatímco loni nastalo vzbouření na vsi, a tak byl provoz vlaků částečně ponechán a jen zčásti nahrazen autobusy, dnes už prý na zachování vlaků nikdo netrvá: lidé se podle něj přesvědčili, že s autobusy cestování funguje dobře; zrušené vlaky tak nikomu nechybí.

Ve hře jsou také možné zásahy státu

Představené záměry kraje (z nichž mimochodem vycházejí i plány na nákup železničních vozidel pro tratě, kde provoz zůstane zachován) ještě nemusí znamenat konečné slovo: že si na lokální tratě posvítí a podívá na jejich smysl, ohlašuje také ministerstvo dopravy. Zdá se, že se znovu vracejí někdejší myšlenky na možné zakonzervování některých železničních tratí, kde vlaků jezdí málo.