„Změní se nejen logo systému, ale i další návazné jednotící grafické prvky včetně nové jednotné podoby vozidel,“ upřesnil Buchetka. Nejviditelnější bude právě barevná kombinace červené a světle šedé s vertikálním členěním barevných pruhů. Buchetka současně připomněl, že schválený návrh vychází ze soutěže realizované v roce 2019, kdy vybrala porota složená z nezávislých odborníků i ze zástupců Prahy a Středočeského kraje návrh studia superlative.works – designérů Mikuláše Macháčka, Petra Štěpána a Bohumila Vašáka.

Podle dřívějších informací Deníku v porotě designérské soutěže zastupovali Středočeský kraj tehdejší ředitel IDSK Michal Štěpán a tehdejší krajský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO).

Stejná tvář na silnicích i kolejích

Zítra ani pozítří stejně jako od pondělka nebo od července sice výrazná změna vidět nebude, ale postupně mají být masivní svislé pruhy stále častější. Přibývat jich bude s nákupem nových vozidel či plánovanou obnovou nátěrů.

„Cílem bylo prezentovat službu hromadné dopravy jako moderní, ale především srozumitelný a provázaný systém 21. století, usnadnit orientaci při cestování tak, aby cestující vždy našli všechny potřebné informace intuitivně na stejných nebo podobných místech, ve všech typech dopravních prostředků a bez ohledu na dopravce,“ vysvětlil Buchetka, že svezení v prostředcích PID má být jednodušší; ať službu zajišťuje kterákoli firma.

A už nebude platit poměrně nedávno zavedené pravidlo, že autobusy jezdící po středních Čechách mají mít střešní část modrou, zatímco v městské hromadné dopravě v Praze bílou. K jednotné vizáži se postupně mají připojovat i vlaky, tramvaje a metro.

Pro lepší přehled i orientaci

Ředitel IDSK Zdeněk Šponar změnu vítá: cestující podle něj díky jednotnému vzhledu na první pohled pozná, zda jede vozidlem PID, či nikoliv. Proč by to pasažéry mělo zajímat, vysvětluje středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN): „Integrovaný dopravní systém PID kromě komfortní dopravy poskytuje mnoho výhod.“

Každý bude moci na první pohled rozeznat dopravní prostředky, kde platí Lítačka, uvedl příklad jeho pražský kolega Adam Scheinherr (PrahaSobě). „Nový design také myslí na vozíčkáře a rodiče s kočárky. Navádění bude mnohem více uživatelsky příjemné a přehledné,“ pěje Scheinherr chválu.

„Dnes se musí lidé orientovat podle malých samolepek, které po otevření dveří přestanou být vidět. Teď je vystřídá jasné a výrazné navádění, které nikdo nepřehlédne. Zároveň nebudeme vynakládat žádné náklady navíc. Všechny dopravní prostředky, které budeme nakupovat, výrobci rovnou zhotoví v jednotném designu,“ konstatoval.

Lepší viditelnost i dojem čistoty
- V cílovém stavu bude v systému PID zapojeno na 700 vozů metra, 900 tramvají, 350 vlaků a 3000 autobusů; chystají se také trolejbusy.
- V novém designu budou dodávána všechna nově pořizovaná vozidla nebo vozy, které projdou modernizací či velkou opravou – a musely by se stejně nově lakovat nebo polepovat.
- Detaily nového grafického manuálu se ještě během letoška budou dolaďovat: chystá se například testování označení nových piktogramů a samolepek se zástupci organizace nevidomých a slabozrakých.
- Nové grafické řešení se netýká ikonické tramvaje T3 – a zatím ani některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (například tramvaje typu 15T nebo metro typu M1).
- Nová podoba vozidel využívá červenou barvu – jako základní pojítko mezi Prahou a Středočeským krajem; ta je i tradiční barvou tramvaje T3 (pracuje dokonce se stejným odstínem z T3). Zároveň je červená barvou loga hlavního města a červenou obsahuje také logo Středočeského kraje. Červenou doplňuje odstín světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků (a zároveň bude podporovat dojem, že jsou vozidla čistá).
- Nejvýraznějším prvkem budou červené vertikální pruhy, které vycházejí z nového vizuálního stylu. Mají podpořit bezpečnost v provozu, snadnou viditelnost na dálku a orientaci při nastupování; zpravidla totiž označují dveře.
- Základem nového loga Pražské integrované dopravy je litera „i“ s výraznou tečkou, která symbolizuje dopravní cestu a zastávku, výsek orientačního plánu, ale také figuru cestujícího. Zastupuje též slovo „integrovaná“ ve značce PID.
- Náklady na soutěž a vytvoření grafického manuálu dosáhly 1,94 milionu korun.

Zdroj: Regionální organizátor PID