Dvacka rozdíl

„Tak to bude jen do Radotína,“ reagoval pokladní na berounském nádraží na žádost o jízdenku s využitím pražské Lítačky. Cena? Dvaapadesát korun. Po námitce, že s tarifem Pražské integrované dopravy (PID) by jízda měla být levnější, se ukázalo, že svezení lze pořídit i za 32 Kč. „Nemáme pokyn tenhle tarif nabízet,“ vysvětlil pokladní, proč požadoval víc.

Na 52 Kč pak jízdu mezi Prahou a Berounem vyčíslila při zpáteční cestě i pokladní na smíchovském nádraží – byť v tomto případě už byla žádost o jízdenku přesnější: s pražskou Lítačkou a v tarifu PID. „Tak to jsme si nerozuměli – a na kolik to chcete pásem?“ reagovala na námitku, že cena má být o dvacku nižší.

Jasný požadavek

„Jako první na nádraží nabídnou jízdenku Českých drah,“ potvrdil Deníku Filip Drápal z organizace Regionální operátor PID. S tím, že cestující si o jízdenku PID musí výslovně říci. Že by si na to lidé stěžovali, se prý nestává. Spíš se cestující ohrazují, že pokladní nebo průvodčí tarif PID neznali nebo poradili špatně. Po všech školeních už se to ale přihodí spíš třeba v rychlíku s vlakovou četou z Moravy, jež se v tarifu PID úplně neorientuje.

To, že cestující musí zdůraznit, pokud žádá tarif PID (nebo jiných krajů), řekl Deníku i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Jinak bude odbaven naším tarifem,“ konstatoval. Odmítl ale, že by snad dráhy prodávaly levnější jízdenky neochotně – vždyť kvůli nim rozšiřovaly systém a doplňovaly prodejní kanály.

Pokud by se cestující setkal s problémem, měl by o tom dát vědět, aby věc bylo možno řešit – a poučit konkrétního člověka, shrnul Drápal stanovisko Ropidu. „Ne že bychom chtěli hned dávat pokutu, ale někdy stačí málo a příště se nedorozumění předejde,“ konstatoval.

Jízdenky PID v nádražních pokladnách
- Lze je zakoupit ve všech osobních pokladnách Českých drah na území systému Pražské integrované dopravy (PID) – v 93 stanicích
- Uplatňuje se časová a pásmová platnost v rámci tarifu PID – a na tento cestovní doklad je možno pokračovat i jinými dopravními prostředky (přestoupit z vlaku na autobus či městskou hromadnou dopravu)
- Jízdenky se již neoznačují; platnost si cestující zvolí přímo při nákupu
- V nádražních pokladnách je možné koupit jednotlivé i předplatní jízdenky PID s platností od půl hodiny po čtvrt roku a od dvou do jedenácti pásem – tedy v ceně od 18 Kč do 4800 Kč
- O jízdenku PID, která často nabízí možnost cestovat levněji, si je třeba výslovně říci; pracovníci pokladen nemají pokyn, aby ji sami aktivně nabízeli
- Před nákupem jízdenky je vhodné znát nejen dobu počátku platnosti (podle jízdního řádu), ale také je dobré mít přehled o ceně a počtu tarifních pásem (lze zjistit z vyvěšených map se soustřednými, barevně odlišenými ovály)
- Jízdenky PID lze využívat i v pravidelných vlacích provozovaných Klubem železničních cestovatelů – KŽC Doprava
- Integrace vlaků na středočeských tratích prozatím nezačleněných do systému PID, a to včetně rychlíkového segmentu, je předběžně ohlášena na třetí čtvrtletí letošního roku

Zdroj: Regionální operátor Pražské integrované dopravy