Ani zájem o zahraniční návštěvníky nemá zůstat stranou. Kampaň se přitom neomezí na oslovování čtveřice nejpočetnějších národnostních skupin, jimiž jsou Němci, Poláci, Rakušané a Slováci. Podchytit je třeba i zájem Číňanů či klientely z Ruska; vhodné oslovení by také mohlo pomoci zvýšit podíl nizozemských turistů.
Stěžejním tématem pro rok 2018 je podle slov ředitelky středočeské turistické centrály Nory Dolanské „stoleté ohlednutí“: představení míst kraje spojených se vznikem Československé republiky. Výletní trasy spojené s prvorepublikovou tradicí, které představují dvanáct zajímavých lokalit, osloví nejenom zájemce o historii, ale i fanoušky architektury, kultury nebo technických památek. Dalším lákadlem, pro něž již také byly vytvořeny propagační materiály, jsou zámecká turistika s luxusním ubytováním ve šlechtickém stylu v některém z dvanácti vybraných hotelů fungujících přímo na zámcích (a v případě zájmu dalším programem určeným pro ty, kteří se chtějí nechat hýčkat a rozmazlovat, ale třeba si i dopřát zážitky v nóbl stylu). V rámci domácího cestovního ruchu jde o zaměření na mladé lidi – na generaci Y a Z. Studentským kolektivům je opět určen výběr dvanácti míst s dobrou dostupností i do Prahy, kam mohou vyrazit například za pobytem spojeným s rozlučkovou oslavou; stejně dobře je však možno uspořádat třeba seznámení nových členů pracovního týmu. Ani pro takové účely vybavení nechybí.
Za „zlaté hřeby“ středočeské turistiky pro rok 2018 Dolanská označuje tři akce. V první řadě připomínku říjnových událostí roku 1918 spojených s vyhlášením samostatného státu. K těm dalším patří pražské oslavy 115. výročí motocyklové značky Harley-Davidson s očekávanými 100 tisíci návštěvníky z celé Evropy, pro jejichž účastníky jsou na začátku července připraveny i vyjížďky za programem do různých míst středních Čech – a do třetice na sklonku srpna festival filmové hudby a multimediálního kumštu využívajícího moderní technologie Soundtrack Poděbrady s očekávanou více než šedesátitisícovou účastí.
Pozornost však chce Dolanská se svým týmem věnovat i nabídkám aktivit pro rodiny s dětmi, trávení volného času v přírodě, vysílání turistů pobývajících v Praze na jednodenní výlety nebo představování novinek na hradech a zámcích. Velkým tématem je podpora cykloturistiky – od nabídky tras po doplňkové služby – včetně cyklistických výletů z metropole. A k oblasti cestovního ruchu řadí ředitelka Dolanská také podporu filmového průmyslu v kraji, který pro natáčení může nabídnout jak hrady a zámky či malebná přírodní zákoutí, tak i továrny, doly nebo průmyslovou krajinu.
Letošní rok by měl také přinést pokrok týkající se rozvoje turistických aktivit v oblasti Brd či v přípravě středočeské turistické karty. V tom se spíše než specialisté na turistiku angažují za kraj politici i zástupci úřadu – a zdá se, že kolem těchto oblastí ještě lze očekávat diskuse. Včetně těch základních: nepovedou se debaty jen o termínech či o rozdělení úkolů, ale i o tom, co a jak by se mělo dělat. Že by se mělo postupovat moderně a nikoli v duchu již překonaných modelů? To jistě podpoří všichni zúčastnění. Bude však třeba najít shodu na tom, co to vlastně znamená.
Tahákem může být historie stará desetiletí i staletí
Na čem postavit turistické kampaně ve středních Čechách pro rok 2019? Není to doba tak vzdálená, jak by se snad nyní mohlo zdát – a obrysy už se rýsují. I napřesrok by se základním tématem mělo stát ohlédnutí do minulosti; tentokrát však do novější historie, která ještě zůstává ve vzpomínkách pamětníků: na sametovou revoluci před třemi desetiletími a novinky, které přišly po ní, ať už se jedná o nově postavené areály, hotely, hřiště či jiné atraktivity regionu.
Naopak ohlédnutí do dob vzdálených čtyři staletí by mohlo přivést připomenutí středočeských souvislostí událostí, které následovaly po pražské defenestraci z roku 1618. Vyhození královských místodržících Viléma Slavaty z Chlumu a Košumberka, Jaroslava Bořity z Martinic a písaře Filipa Fabricia z okna Pražského hradu, následované ještě střelbou (překvapivě se obojí obešlo bez fatálního následku) bývá považováno za odstartování třicetileté války. V středních Čechách by bylo možné připomínat nejen tehdejší historické události, ale i místa spojená s působením šlechtických rodů Slavatů a Martiniců (či posléze Clam-Martiniců).
Doplňkovými tématy pro kampaň roku 2019 by se podle prvotních předpokladů mohlo stát představení středních Čech jako regionu zaslíbeného koňákům i milovníkům golfu; důraz by mohl být kladen také na propagaci lázeňství a wellness služeb.