Práce na nové trolejbusové trati v Praze vrcholí. Mezi Palmovkou, Letňany a Čakovicemi už se staví trolejové vedení, do konce ledna má být znám dodavatel 15 nových kloubových bateriových trolejbusů. Ty se budou v polovině své cesty napájet z trolejí a zbytek urazí na baterii.

Zapotřebí je ještě dokončit rekonstrukci domu, kde se bude skrývat technologie s napájením čtrnáct kilometrů dlouhé trati.

Pachatel loupežného přepadení v pobočce ČSOB.
Lupič s pistolí v kapse odnesl z banky statisíce. Tuší někdo, kde ho hledat?

„Dům byl postaven v roce 1952 jako hlavní měnírna pro trolejbusovou trať vedoucí do Čakovic. Byla to poměrně vzácná záležitost, protože tehdy byla ta technologie velmi nedostatková,“ vysvětluje Jan Šurovský, technický ředitel dopravního podniku, a připomíná, že trať měla strategický význam kvůli místním leteckým továrnám Letov a Avia.

Trolejbusy tehdy jezdívaly od zastávky U Kříže Proseckou ulicí přes Krocínku k nádraží v Čakovicích, poslední tam projel v roce 1965.

„Když přestaly jezdit, zůstala měnírna ležet ladem. Vybavení se odvezlo postupně do jiných měníren po Praze nebo se použilo na náhradní díly. Potom tu bylo různé skladiště baterií a všeho možného nebo dílna na údržbu baterek. Dáme tomu zpět původní smysl,“ říká Šurovský.

Nyní v domě probíhá stavební ruch. Chystá se oprava fasády, výměna oken a izolací i přestavba interiéru.

„Příčky se vybourají a položí se tu rozvaděče, ve druhé části budou dva trakční transformátory měnící napětí. Dráhovými kabely proud půjde pod zemí na Tupolevovu ulici, kde se to větví směrem na Letňany a na Čakovice. Každý kabel si po nějakém úseku odskočí ze své větve na sloup napájecím bodem a k napáječce troleje,“ popisuje Libor Slanina, který má správu napájení v dopravním podniku na starost. Zázemí tratě je podle jeho slov dimenzováno tak, aby zvládlo případné rozšíření dráhy směrem ke starým Letňanům.

Primark v Praze otevřel. Už od rána se tvořila na Václavském náměstí fronta.
Praha jako startovací blok: nejvíce značek si pro vstup na trh vybralo metropoli

Své výměníkové stanice mají i tramvajové tratě, kterých je po Praze celkem 42 a jsou vzájemně propojeny. V případě výpadku proudu nebo při technické závadě se linka rychle přepojí na jinou měnírnu, aby tramvaje mohly dále jezdit.

Trolejbusové stanice ale propojeny nejsou. „Není to potřeba, protože je to zálohováno bateriemi vozů, v případě výpadku bude muset řidič lépe hospodařit s energií vozu nebo déle nabíjet,“ vysvětluje Šurovský.

I když by se z tohoto objektu mohla napájet celá trasa, zapotřebí jsou ještě další technické objekty. Jeden z nich, s osmnácti nabíječkami, bude v garážích dopravního podniku na Klíčově, další pak stojí v dolní části Prosecké ulice a napájí trolejbusy, které dopravní podnik v kopcovitém úseku několik let testuje. A na konečné ve Vojáčkově ulici v Čakovicích vyroste nabíjecí kontejner.

Projekt nazvaný Elektrifikace autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice má na starost sdružení firem Elektrizace Praha a OHLA ŽS. Autobusová linka č. 140 se po dokončení stane trolejbusovou linkou č. 58. Investice za 283,7 milionu korun je z velké části financována z evropských fondů.