V rámci celé republiky Policie postupně dostane 38 stejných aut. To středočeské bude jezdit nejen po dálnicích a silnicích I. třídy, ale dalších komunikacích nižších tříd. Novinkou je možnost měřit rychlost za jízdy.

V úterý 17. srpna na odstavné ploše dálnice D5 u prvního sjezdu na Beroun zástupci Policie České republiky představili v rámci tiskového brífinku zbrusu novou Škodu Superb 4x4, která v nejbližších dnech začne brázdit dálnice a další silnice Středočeského kraje. Jedná se o první vůz, který bude používat radar na měření rychlosti za pohybu.

Až čtvrtina nehod na silnicích je zaviněna rychlou jízdou. „Chtěl bych poděkovat Ředitelství služby dopravní policie, že umožnila středočeským policistům získat vůbec nejmodernější techniku, a to vozidlo v barevném provedení policie včetně radaru. V současnosti nás trápí nehodovost a v rámci letošního roku do 30. července evidujeme ve Středočeském kraji 8166 dopravních nehod, z toho se jich téměř 10 % stane na dálnicích. Až 25 % nehod je přitom zaviněno nepřiměřenou rychlostí,“ řekl na úvod náměstek ředitele krajského ředitelství policie Středočeského kraje Jan Tulach.

Vozy budou sloužit i ke kontrole platnosti mýtného na dálnicích za pomocí zařízení Argos. „Policie zakoupila vozy i v souvislosti se zavedení elektronických dálničních známek. Ty budou nasazena na celou dálniční síť v celé republice. Co se týče vybavení měřící techniky, policie se snaží vyvážit represivní a části kontrolní činnosti s preventivní, kterou bude právě tento vůz v barvách policie vykonávat,“ doplnil Jiří Zlý, ředitel celorepublikové služby dopravní policie.

Nejmodernější radar na piráty silnic

„Jde o první vozidlo tohoto typu, které disponuje měřičem rychlosti Ramer 10 C, což je stejné zařízení, které používáme pro skrytý dohled a je identický s měřičem v civilním vozidle, které tu je dnes také. Tento radar je schopný velmi přesně měřit jak stacionárně, tak i za jízdy, a to jak při souběžné jízdě, tak i vozidla v protisměru. V současnosti jde o nejmodernější zařízení, které u policie používáme,“ uvedl k technické specifikaci radaru Michal Hodboď, vedoucí odboru metodiky a koordinace výkonu služby z Ředitelství dopravní police.

Přidanou hodnotou je podle Hodbodě barevné provedení, které má splňovat filozofii viditelného dohledu, které je v tuto chvíli policí vnímán jako priorita. Všechna vozidla jsou vybavena sekundárním kamerovým systémem, který umí dokumentovat veškeré dění před a za autem. „Ty slouží především k dokumentaci dopravních přestupků. Kamera dokáže snímat i kabinu vozidla jedoucím za Vámi a zjistit například, jestli se řidič plně věnuje řízení,“ upřesnil Hodboď.

Nová auta mají oproti těm starším větší množství fluorescenční barvy. „Je to z důvodu, aby vozidlo bylo na dálnici vidět s dostatečným předstihem,“ říká Hodboď s tím, že majáková světla s přidaným červeným světlem jsou již standardem, který pomáhá zvýšit viditelnost signalizace v jasně slunečných dnech.